Lite fundersam på min r6a, är den konstig?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Okey igår körde jag en bit med cykeln.

Den hade stått ute i kylan några timmar la i 1an efter den fått gå lite gran... gasade iväg och skulle läga i 2an men det gick typ inte, fick trycka 2 gånger på växelspaken så kom den i :3freak och jag tryckte ordentligt. Men det verkade bli bättre efter ett tag, kan det ha med att oljan var kall?

Har sett det i andra trådar men, när kopplings handtaget var ute så skramlade det lite men när jag tog in det så slutade de :3freak varför, ska det vara så ? Det här var när den var varm.

Den varvar 5000 rpm på 6an i 100km/h tycker det känns mycket :3freak är det normalt

Annars gick de bra!

//Alex
 
Skramlet med kopplingen ute och varvtalet på 6:an kan jag bekräfta...har inte haft problem med att få i tvåan (har dock aldrig stått ute i kylan).
/Mattias

P.s. Min är helt original och har gått ~150 mil.
 
Mr Helmut skrev:
Okey igår körde jag en bit med cykeln.

Den hade stått ute i kylan några timmar la i 1an efter den fått gå lite gran... gasade iväg och skulle läga i 2an men det gick typ inte, fick trycka 2 gånger på växelspaken så kom den i :3freak och jag tryckte ordentligt. Men det verkade bli bättre efter ett tag, kan det ha med att oljan var kall?

Har sett det i andra trådar men, när kopplings handtaget var ute så skramlade det lite men när jag tog in det så slutade de :3freak varför, ska det vara så ? Det här var när den var varm.

Den varvar 5000 rpm på 6an i 100km/h tycker det känns mycket :3freak är det normalt

Annars gick de bra!

//Alex


Det där med varvtalet borde vell stämma..
Vad varvar en R6a som max?

Jag tror inte att man kan räkna såhär men om den varvar 5000rpm i 100km/h borde den vell varva 10000rpm i 200km/h, och det är vell inte helt åt skogen?
 
beafcake skrev:
Svanen skrev:
Det där med varvtalet borde vell stämma..
Vad varvar en R6a som max?

Hääärliga 18 000. Vid tolvtusen börjar det roliga :squid

drar du den till 18000:va

Finns det varvstopp? har bara dragit den till 14500 än:) men då rörde det sig fint

15500rpm blir det då rött på min

Svanen skrev:
Det där med varvtalet borde vell stämma..
Vad varvar en R6a som max?

Jag tror inte att man kan räkna såhär men om den varvar 5000rpm i 100km/h borde den vell varva 10000rpm i 200km/h, och det är vell inte helt åt skogen?

det där med 100km/h 5000 och 200km/h vid 10000rpm tror jag inte funkar i praktiken men de är väll skit desamma.

Surre skrev:
Skramlet med kopplingen ute och varvtalet på 6:an kan jag bekräfta...har inte haft problem med att få i tvåan (har dock aldrig stått ute i kylan).
/Mattias

P.s. Min är helt original och har gått ~150 mil.

skönt då vet jag, men det där med att läga i växeln trodde en kille på verkstaden hade med att oljan var kall

Om man tänker sig långkörningar då man ligger på ca 10000 rpm hur skulle motorn må av det då? känns som om man skulle vilja dreva nästan :rolleyes:
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
det där med 100km/h 5000 och 200km/h vid 10000rpm tror jag inte funkar i praktiken men de är väll skit desamma.

Om den gör 100 vid femtusen så gör den nog 200 vid tio... Veven går dubbelt så snabbt då...Kedjan snurrar också dubbelt så snabbt... Och även hjulet...
 
hmmmm....

spelar det verkligen ingen roll om det är 1:1 i uväxling på högsta växeln.....hmm........ :banana
 
Har för mig att min varvade c:a 5500-6000 vid c:a 110-120 så det låter rimligt.

Några 18000 lär den dock inte varva...
 
Hur kallt var det då?

Kollar man i manualen brukar det stå två olika viskositeter angivna beroende på omgivnigstemperatur så var den riktigt kall så kan det mycket väl vara oljan som var orsaken.
 
Mr Helmut skrev:
det där med 100km/h 5000 och 200km/h vid 10000rpm tror jag inte funkar i praktiken men de är väll skit desamma.

Och varför skulle det inte stämma? Den lilla missvisningen som finns är att däcket expanderar lite men det är ju marginellt.
Och du kan inte veta om den är drevad genom att titta på vilket varv den har vid viss hastighet förstår du väl. Såvida du inte har en abnormt bra känsla för exakt hur fort 100km/h är eller om du åker brevid nån med exakt mätare.
 
UltraMarine skrev:
Hur kallt var det då?

Kollar man i manualen brukar det stå två olika viskositeter angivna beroende på omgivnigstemperatur så var den riktigt kall så kan det mycket väl vara oljan som var orsaken.

5-10 grader jo men det har nog med oljan att göra och att den inte var varm på långa vägar än

Victor skrev:
Och varför skulle det inte stämma? Den lilla missvisningen som finns är att däcket expanderar lite men det är ju marginellt.
Och du kan inte veta om den är drevad genom att titta på vilket varv den har vid viss hastighet förstår du väl. Såvida du inte har en abnormt bra känsla för exakt hur fort 100km/h är eller om du åker brevid nån med exakt mätare.

Jag tycker mig komma i håg att det inte ökade propotionelt till varvtalet men det kanske gör det:3freak
 
Mr Helmut skrev:
Jag tycker mig komma i håg att det inte ökade propotionelt till varvtalet men det kanske gör det:3freak

Gör det inte det så slirar kopplingen eller bakdäcket :tomten .
 
Mr Helmut skrev:
5-10 grader jo men det har nog med oljan att göra och att den inte var varm på långa vägar än



Jag tycker mig komma i håg att det inte ökade propotionelt till varvtalet men det kanske gör det:3freak

Varför skulle det vara opropotionellt? Allt är ju sammanlänkat...

Tro oss, vi vet... :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top