Lite funderingar om kring tvångsmatning

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Lite funderingar kring tvångsmatning

Hej

Jag sitter och funderar lite på tvångsmatning och hur man skulle kunna gå till väga. :va

Innan jag tar det stora klivet och bestämmer mig så har jag en hel del funderingar som jag hoppas att Ni kan hjälpa mig bena ut.

Sitter idag på en ZX9 ifrån -98 som gått ca 3100 mil.
Den läcker inte olja i dagsläget och går bra i både motor och låda.

1. Är det något speciellt man behöver tänka på med ovanstående maskin?
  2. Någon som har erfarenhet av mycket effekt lådan klarar? Är det rekommenderat att riva den och byta lager/drev etc innan man överladdar?
  3. Hur gör man med original kolvarna, generellt sätt, hur mycket effekt kan man ta ut innan de börjar ge sig? (räknar med att kompsänka med topplockspackningar)
  4. Har hört att svingen är en svag punkt på 98:orna, är det något man bör byta om man kommer att köra med mer effekt eller är det bara tuta och köra? (har för mig att det kom en ny -00, och den borde väl passa i så fall?)
  5. Hur är det med värme, tycker att tempen ökar oroväckande snabbt så snart man hamnar i köer, och kan tänka mig att det inte skulle bli bättre med en IC framför kylaren. Är detta inbillning eller kan stadskördning bli ett problem varma sommardagar?

Nu över till frågor om själva tvångsmatningen. Om jag överladdar så är jag främst ute efter körbarhet till att börja med. Effekt runt 200-250hk och är väldigt intresserad av om det går att göra den lättkörd och att få den reggad med turbo.

1. Någon som har en hum om ett lämpligt aggregat?
  2. Finns det något sätt att dynamiskt ändra laddtryck under körning? Vet att det finns hi/low switchar, men hur fungerar det och går det att ha ett helt flytande laddtryck som följer ex gaspådrag?

Jag har säkert 100 frågor till som kommer, men jag sparar de ett tag till så att jag inte frågar sönder Er på en gång. :galen

MVH

/Leo

Edit Stavfel.

Last edited:

2. Finns det något sätt att dynamiskt ändra laddtryck under körning? Vet att det finns hi/low switchar, men hur fungerar det och går det att ha ett helt flytande laddtryck som följer ex gaspådrag?

Verkar som jag hittade svaret på denna fråga själv, det jag är ute efter är tydligen en boost controller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller

Antar att en elektronisk är bra men samtidigt dyr. Vet däremot inte om den fungerar på förgasar motorer, var läser man av spjällets position ex?

Någon som har mer info och erfarenhet på detta område?

MVH

/Leo

...var läser man av spjällets position ex?

MVH

/Leo
Självsvar igen, eller kanske inte. Hur som helst så hittade jag följande:

The quartet of Keihin CVKD 40mm carburetors feature
the Kawasaki Throttle Response Ignition Control (K-TRIC) throttle position sensor.
Linked to the ignition system, K-TRIC adjusts ignition timing for all throttle settings.

Med andra ord så måste det alltså finnas en existerande sensor som man kan läsa av. Är K-TRIC något som kan användas för att ställa tändningen tro?

MVH

/Leo

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey