Lite funderingar kring tvångsmatning
Hej
Jag sitter och funderar lite på tvångsmatning och hur man skulle kunna gå till väga.
Innan jag tar det stora klivet och bestämmer mig så har jag en hel del funderingar som jag hoppas att Ni kan hjälpa mig bena ut.
Sitter idag på en ZX9 ifrån -98 som gått ca 3100 mil.
Den läcker inte olja i dagsläget och går bra i både motor och låda.
Nu över till frågor om själva tvångsmatningen. Om jag överladdar så är jag främst ute efter körbarhet till att börja med. Effekt runt 200-250hk och är väldigt intresserad av om det går att göra den lättkörd och att få den reggad med turbo.
Jag har säkert 100 frågor till som kommer, men jag sparar de ett tag till så att jag inte frågar sönder Er på en gång.
MVH
/Leo
Edit Stavfel.
Hej
Jag sitter och funderar lite på tvångsmatning och hur man skulle kunna gå till väga.

Innan jag tar det stora klivet och bestämmer mig så har jag en hel del funderingar som jag hoppas att Ni kan hjälpa mig bena ut.
Sitter idag på en ZX9 ifrån -98 som gått ca 3100 mil.
Den läcker inte olja i dagsläget och går bra i både motor och låda.
- Är det något speciellt man behöver tänka på med ovanstående maskin?
- Någon som har erfarenhet av mycket effekt lådan klarar? Är det rekommenderat att riva den och byta lager/drev etc innan man överladdar?
- Hur gör man med original kolvarna, generellt sätt, hur mycket effekt kan man ta ut innan de börjar ge sig? (räknar med att kompsänka med topplockspackningar)
- Har hört att svingen är en svag punkt på 98
rna, är det något man bör byta om man kommer att köra med mer effekt eller är det bara tuta och köra? (har för mig att det kom en ny -00, och den borde väl passa i så fall?)
- Hur är det med värme, tycker att tempen ökar oroväckande snabbt så snart man hamnar i köer, och kan tänka mig att det inte skulle bli bättre med en IC framför kylaren. Är detta inbillning eller kan stadskördning bli ett problem varma sommardagar?
Nu över till frågor om själva tvångsmatningen. Om jag överladdar så är jag främst ute efter körbarhet till att börja med. Effekt runt 200-250hk och är väldigt intresserad av om det går att göra den lättkörd och att få den reggad med turbo.
- Någon som har en hum om ett lämpligt aggregat?
- Finns det något sätt att dynamiskt ändra laddtryck under körning? Vet att det finns hi/low switchar, men hur fungerar det och går det att ha ett helt flytande laddtryck som följer ex gaspådrag?
Jag har säkert 100 frågor till som kommer, men jag sparar de ett tag till så att jag inte frågar sönder Er på en gång.

MVH
/Leo
Edit Stavfel.
Last edited: