Lite funderingar om ERF & 250SP 2007

Jag kör


  • Antal röstningar
    0
Kris955 skrev:
2349698 Well.... Førsta ERF racet på Anderstorp kom ungefär 70 team. Några krashade och liknande i kvalet, så till slut startade 62 team.

När man så läste att på mindre banor, som Falkenberg, bara 35 får starta då fattar till och med minde smarta att många långsamma team inte körde till Falkenberg bara för att köra 13 minuter kval per man, bli av med 2500 kr och åka snopen hem igen. DÄRFÖR kom inte 70 team till Falkenberg.

Om dom trodde att dom fick köra så skulle 70 team dyka upp. Därför... visst finns det team till två ERF serier om dom flesta banor är begränsade till under 40 cyklar samtidigt.

Orsak och verkan....

Med vänliga hälsningar,
Kris955
(Den gamle långsamme sure gubben.) :)
Well, förra året var det totalt 77 team som tog poäng. Det är alltså ungefär antalet team som fanns totalt under året. Men tittar du på startlistorna så var det betydligt färre på varje tävling. Antal anmälda team till Falkenberg 36, Anderstorp1 38, Knutstorp1 35 osv.

På Anderstorp var det i år 67 team på plats och 62 körde. Det är lysande siffror men du kan inte ur det dra slutsatsen att det blir 70 team på varje tävling. Glöm det! Folk tröttnar, blir skadade, blir oense i teamet, får ont om pengar, det går inte så bra som man hoppats på osv. Många ERF-team har en kort livslängd, en tävling eller ett par.
 
Last edited:
anja skrev:
2349212 Om 250sp kör med erf, blir det några tävlingar på Sviesta då?


Jag tycker att classic-argumentet är kasst. Fasa ut gamla förare istället.
Nej, ERF på Sviestad är sannolikt inte realistiskt.
 
Bingo, jag håller med dig. Jag tror inte heller det kommer 70-80 team per tävling om vi går över och kör två klasser i början. Därimot tror jag vi kan öka antalet tävlande hyfsat mycket samt att vi kan bygga upp en trevlig instegsklass.
Jag tror att kan vi ta hand om intresset som ändå finns kring ERF så kan vi få fram förare som sedan kan gå över och tävla i SM/SO. Detta gynnar ju i sin tur konkurransen. Vi halv gamla gubbar kommer ändå att till slut sitta på en bänk och muttra att det var bättre förr.
 
Otee skrev:
2349900 Bingo, jag håller med dig. Jag tror inte heller det kommer 70-80 team per tävling om vi går över och kör två klasser i början. Därimot tror jag vi kan öka antalet tävlande hyfsat mycket samt att vi kan bygga upp en trevlig instegsklass.
Jag tror att kan vi ta hand om intresset som ändå finns kring ERF så kan vi få fram förare som sedan kan gå över och tävla i SM/SO. Detta gynnar ju i sin tur konkurransen. Vi halv gamla gubbar kommer ändå att till slut sitta på en bänk och muttra att det var bättre förr.

Ponera att det kommer i snitt ca:25 team till varje ERF, 25 snabba A-team & 25 mindre snabba B-team, detta i kombination med 25 st 250SP förare borde ge ekonomi nog att dra runt cirkusen.

Som alla säkert förstår så handlar det om att arrangören inte vill gå back på arrangemanget.

Jag tror detta blir kanonbra, alla får kvala & viktigast av allt är att alla får tävla, ingen behöver lägga startavg. samt bensinpengar och tid på att sedan bli utkvalad.
 
Jag tycker det ska vara separata B-tävlingar. Där borde också SP250 kunna vara med. Jag tycker inte SP250 hör hemma på en SM-tävling, tänker då ur publik synvinkel.
Om SP250 hamnar hos ERF är det också ok för min del. Dock gärna endagsrace.
 
Nu blev det ju så att 250SP klassen öppnas upp även för 650 2 cyl samt att klassen endast är öppen för B-förare och med största sannolikhet så kommer den serien att köras tillsammans med ERF.

Det kommer säkert att finnas fler tävlingstillfällen för 250SP i form av endagars B-race samt enklare tävlingar, sedan är det upp till arrangören att bestämma om och isf vilka supportklasser det skall köras under SM.
 
GSXR1100R skrev:
2618656 Nu blev det ju så att 250SP klassen öppnas upp även för 650 2 cyl samt att klassen endast är öppen för B-förare och med största sannolikhet så kommer den serien att köras tillsammans med ERF.

Det kommer säkert att finnas fler tävlingstillfällen för 250SP i form av endagars B-race samt enklare tävlingar, sedan är det upp till arrangören att bestämma om och isf vilka supportklasser det skall köras under SM.


Har datumen för ERF kommit ut en?
Om man nu blir sugen på en tävling.
Lodnert bekräftade ju igår att Sport production kommer att gå med ERF.
 
Alicia skrev:
2618662 Har datumen för ERF kommit ut en?
Om man nu blir sugen på en tävling.
Lodnert bekräftade ju igår att Sport production kommer att gå med ERF.
Först skall STCC boka sina bandagar, sedan kommer turen till SM/SO, ERF kommer långt ner på listan när det gäller att boka bandagar, dessutom är det ju flera bilklasser oxo som vill ha bantid.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top