Svaret Hoztic gav var halvsant, för yttre rullen (ja det är två rullar på niten) har ingen permanentsmörjning via några o/w/x-ringar.
Den rullar fritt på den inre rullen, och ja, många såna ytterrullar har skurit eller rostat fast i inre rullen, som då får göra hela jobbet.
Inte en fullständig katastrof kanske, men kedjan slits fortare.
Kedjan behöver inte som många gör; kladdas in hel. Det är bara slöseri.
Enda stället en kedja behöver smörjas på, är (som jag skrivit förr) i skarven mellan ytter-rulle och inre länkplattan.
Och bara på ENA sidan (så att kappillärkraften kan dra igenom smörjat under HELA rullen). Smörj dessutom med olika smrjor varje gång då olika smörjmedel kryper olika bra/vidhäftar olika bra.
En gammal kedja som ex.vis enbart smorts med vaxprodukter, kan vara stel som en lutfisk, och det enda som hjälper för att få igång en sån skenbart välsmord kedja är avfettning eller 5-56/wd40 som då i sig själva inte är bra smörjmedel för en kedja, men då löser upp gammalt igentorkat gegg, så att kedjan återigen går lätt = mer kraft når bakhjulet = du blir lyckligare.
De som varnar för andra smörjmedel än just kedjekladd på o-ringskedjor, lever kvar i 80-talets kraxande olyckskorps-kör.
För dels innehåller i princip alla kedjekladd petroleumprodukter, dels är tätningsringarna i kedjan av kem-härdiga syntetgummisorter.
Alltför många låter därför bli att rengöra sin kedja p.g.a denna urbana myt.
Vilket är synd, då en skitig kedja slits ner på nolltid av den slip-pasta som gammalt smöjmedel + sand utgör.
Toksmörjer man bägge sidor av rullen samtidigt, som jag varnade för tidigare, kan det bli en luftbubbla kvar mitt under rullen. Därav att man bara drittlar på smörjan i ena skarven, och låter som sagt kappillärkraften dra igenom smörjat hela vägen. Det ser ni sen när det kryper upp smörjmedel på andra sidan.
Kedjans yttre delar som aldrig är i kontakt med drevkuggarna kan alltså med fördel hållas torra. Eller väldigt lätt inoljade för rostskyddets skull.