lite frågor snabba svar =)

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
jag har en 125cc enduro. nu har jag lite frågor..:va

#1. först när jag startar den och man ska köra iväg och lägger i ettans växel så funkar ej kopplingen alls. man måste köra o växla ca 100 meter innan kopplingen funkar!:näsblod den börjar ta helt på en gång alltså..
varför??

#2. efter att jag kört en stund så stannar jag, låter motorn stå på och lägger den i friläge. det tar cirka 7sekunder så hoppar ettans växel i va sig själv, jag rör ingenting. dessa problem har kommit helt plötsligt..

vad är det som är på tok?:confused:

#3. jag funderar på att byta vev för jag tror den e sliten. har tittat på http://www.geiwiz.de/shop/catalog/s...&t=Main catalogue*»*crankshaft reconditioning
där vad jag tycker det ser ut som att de menar att de reparerar vevpartiet för en hyffsat billig peng..
är det bra att göra så eller är det ny vev som gäller?
 
Last edited:
1. Snudd på säker att det har med oljan att göra. Lamellerna klibbar ihop och släpper inte greppet när du drar in kopplingen. Var säker på att oljan du kör med är avsedd för våtkoppling (den ligger i oljebad), vissa speciella tillsatser. Du kan även innan du åker koppla in/ur ett gäng gånger. Alt. lägga i växel stilla stående med avstängd motor och rucka hojen fram och tillbaka med indragen koppling.

2. Byt olja. Hjälper inte det så är det riva motor som gäller. (byt olja ofta, inte mer än 10 h om du kör lugn enduro, gata/aktiv cross runt 5h).

3. Plocka isär nästa gång du byter kolv och känn på vevstaken om den glappar i radiellt led, den kommer glappa mycket i axiellt led. Kolla även ramlager (skruvmejsel under svänghjulet och rucka). Blir du tvungen att riva helt så kolla även andra lager.
Ang. firman har jag ingen aning.
 
tack för svaret abbore :) Nu har jag bytat olja och problemet kvarstår dock..
Den beter sig precis lika omoget nu som innan. ska jag kolla kolven o det o titta så att veven inte glappar?
 
http://www.youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs VIDEO PÅ DEN KOLLA SJÄLV:näsblod

funkar inte den så.. youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs

Problemet kvarstår! låter förjävligt när man drar upp i gas för när motorn varvar ner så hör man hur växellådan låter o har sig.
Nu har jag även märkt att när man drar på så ligger den inte i riktigt utan den slirar på kopplingen.. alltså det är typ som om man har halvt indragen koppling..
om ni fattar:tungan

lameller bytas? tips på vad jag ska gö.. och vad kan ev hända med min växellåda?:gnissla
 
Last edited:
http://www.youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs VIDEO PÅ DEN KOLLA SJÄLV:näsblod



Problemet kvarstår! låter förjävligt när man drar upp i gas för när motorn varvar ner så hör man hur växellådan låter o har sig.
Nu har jag även märkt att när man drar på så ligger den inte i riktigt utan den slirar på kopplingen.. alltså det är typ som om man har halvt indragen koppling..
om ni fattar:tungan

lameller bytas? tips på vad jag ska gö.. och vad kan ev hända med min växellåda?:gnissla

Glöm inte kopplingskorgen. Är spårkanterna i den vågformade får man resultatet du beskriver
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top