lite frågor om ktm 620

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
ktm 690
hej jag undrar om ktm 620 har el-start? och undra hur mkt en strypning kostar till en sån? och vid hur många mil man måste renovera motorn? :)

620

Ingen elstart. Renoveringsbehov brukar uppstå runt 1500 - 2500 mil om man kör lagom :) Vilken årsmodell pratar du om?

Jag bytte kopplingslager på min (årsm 2001) efter ca 600 mil. Dåligt engelskt kullager som ersattes med SKF rull-lager. I övrigt tämligen hållbar motor - hade isär min hårt trimmade i våras och den såg kanonfräsch ut efter många hårda bantimmar. Går att strypa ner med trottelstopp även om den inte alls är lika rapp och rolig då förstås :)

va intresserad av en 01 som ligger på blocket men jag vill ha el start för jag är lite klen så jag tror inte jag orkar kicka igång den:(

kicka igång dem ska inte vara något problem. Det handlar enbart om teknik. Jag liksom de flesta hade i början stora problem att kicka igång den. Kunde stå en timme utan o lyckas.. Efter ett tag satte sig tekniken och den startade på första kicken utan ansträngning.

Jag ser det mer som ett plus att slippa strul med att ladda baterier etc. Kick känns mer pålitligt.

Go for it!:yoparty

Ingen elstart. Renoveringsbehov brukar uppstå runt 1500 - 2500 mil om man kör lagom :) Vilken årsmodell pratar du om?

Har en 620 med elstart:) var väl bara på SC som det inte fanns annars hade dem väl de från 97?
Tror min har gått runt 2000mil (ca 800 i sommras:P) och inget har gått sönder. Har fortfarande kvar det dåliga lagret som TomK snackar om.

Finns orinal stryp insug för ca 250kr.

Vad är det för service intervaller på de?

Är den lite som en 640 motor eller?

500mil på olja o filter (om de inte e en SC då e de 25h)
Ventilspel 500mil men har aldrig behövt ställa de på ca 2000mil.

Låter ju riktigt bra, har fått sjuuuukt ha begär efter en 620.
Hittat nån på blocket frå 95 om har gått 1500 mil.

Om man utgår från att mätarställningen stämmer så borde man alltså kunna köra en bra bit till innan man behöver byta kolv/vevlager?

Är det värt att slänga ut 20 000 för en sån gammal cykel?

Känns som om man få mycket hoj för pengarna.

Kikar lite på drz och ttr också , dom känns helt klart som säkrare kort men också lite tråkigare.

ända nackdelen med dem gammla 620 (innan 96-97) är att dem bara har en oljepump. Vet inte hur stor betydelse de har.
Hade en 400 lc4 motor innan som bara hade en oljepump som gick ca 3000mil o när jag plocka ner den så såg kolven fortfarande ny ut och fortfarande honings repor i cylindern:D

Tror nästan att de e säkrare att köpa en som gått 1500mil än en som gått 500:D...verkar som dem flesta som rasar gör det innan 1000mil. har inte hört så mycke om alvarligare haverier på de som gått längre.(OBS egen teori:D)

Köpte min 96a (400) för 20000kr 2 år sedan.

En 620 e inte tråkig iaf:P och går lätt att trimma...

Edit:
e de denna?
http://www.blocket.se/vi/18792040.htm?ca=14_s

Kolla isf så de inte e en SC. Den har ju den tunna sadeln och inga skuss pinnar. Men har den olja i ramen så e de lungt:D annars e de ju 25h service

Om man utgår från att mätarställningen stämmer så borde man alltså kunna köra en bra bit till innan man behöver byta kolv/vevlager?

Kikar lite på drz och ttr också , dom känns helt klart som säkrare kort men också lite tråkigare.

Last edited:

är det inte bättre att du köper denna http://www.blocket.se/vi/17143008.htm?ca=8_s fast du kanske inte vill ha motard?

har en ttr600 03a som ska säljas snart, den ska bara få en helservis först så den går några 1000 mil till :P
den har nu gått 1600, och finns i linköping :P
säljer den för jag råkar ha köpt en ktm 950 superenduro :)
mera frågor får man pm orkar inte skriva ut allt om den :)

http://www.blocket.se/vi/17143008.htm?ca=8_s

den verkar ju vara en vettig hoj. Ni som har/har haft får gärnan skriva lite om just denna modellen då den inte fanns med bland modellspecifikationer ..

Fungerar bra att kör till sommarstugan? (5mil)
Fungerar bra att köra ännu längre?
Rolig i stan? Hur är den att skjutsa på?
Billig försäkring?
Hur långt bör den max ha gått?
Duger som första-hoj?
Kan man fortfarande köpa koper till dom fast dom är "gamla"?

Det är väl frågorna jag kan komma på nu .. Men har ni mer allmän info om modellen så får ni gärna skriva det ..

Mvh Johan

Ser ut som en SC (SuperCompetition) och isf saknar den bil oljefiltret i ramröret. Om det är det så har den oljebyte var 25h istället för 500mil.

hur bra den funkar att köra längre på är ju mer upp till hur bra du funkar till att köra längre:) Har kört 60mil i sträck på min 620 utan problem och kört 250mil på 5 dagar.
Skjussa e ingen höjdare, tycker att man blir tvungen att sitta för långt fram för att pasageraren ska få plats och de märk tydligt att den blir baktung.

http://www.blocket.se/vi/17143008.htm?ca=8_s

den verkar ju vara en vettig hoj. Ni som har/har haft får gärnan skriva lite om just denna modellen då den inte fanns med bland modellspecifikationer ..

Fungerar bra att kör till sommarstugan? (5mil)
Fungerar bra att köra ännu längre?
Rolig i stan? Hur är den att skjutsa på?
Billig försäkring?
Hur långt bör den max ha gått?
Duger som första-hoj?
Kan man fortfarande köpa koper till dom fast dom är "gamla"?

Det är väl frågorna jag kan komma på nu .. Men har ni mer allmän info om modellen så får ni gärna skriva det ..

Mvh Johan

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...