Lite frågor ang färg

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tjena.

Jag har lite frågor ang 2k färg.

1) Vad behövs? inkl allt. förtunning, härdare och självklart färg... är det allt?

2) Hur mkt färg resp andra produkter går åt till en ram och lite småprylar? (Ni får gärna argumentera för pulverlack, vad det kostar kontra vanlig 2k, samt för och nackdelar med båda metoder.

3) Jag har hört något från zx att det inte skulle vara några problem att köra 2k på motorn. Är det något jag behöver tänka på? något som skall blandas i? låta det härda längre?

4) Sedan undrar jag hur man grundar på bästa sätt? Finns det någon speciell primer eller liknande? kan man vara så snål att man kör med typ biltemas primer eller blir det bara pannkaka av alltihop då?

Gärna någon länk med lackering for dummys för att fräscha upp minnet lite.

Mycket frågor men jag hoppas ni kan hjälpa till lite iaf:)

Tack på förhand // Linus

1. Grunudfärg och spruta=)

2. Du kan nog inte köpa mindre än en liter, men det räcket jättebra.. om du inte ska pulverlacka så kör på med epoxyfärg, lite dyrare vanlig färg, nästa lika bra/slagtålig som pulverlack.

3. Vanlig 2k lack pallar ca 150-200 grader, du kan blåsa epoxy på motor ochså, men var noga med att färgen kommer bara på det du vill ha färg på.

4. Grundfärg, finns olika beroende på matrial, stål kan du använda en vanlig primer, sen finns det till alu och magnesium. fråga handlaren..

det som är viktigast är underarbetet, blästra är mitt tips.
Allt du fuskar under syns, kanske inte på en gång men det kommer=)

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!