Lite frågor ang en Yamaha Xt 600.

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Tjena! :)

Håller just nu på att maila lite med en snubbe som säljer en Yamaha XT 600.

Annons:

http://www.blocket.se/vi/18608732.htm?ca=21_s

Eftersom jag inte vet något om Offroad modeller med serviceintervaller etc så vill jag bara göra mig säker på det han säger är sant. :tungan

Hans mail löd:

"I och med att det är en offroad så har du inte sån service på den. Olja, filter och tändstift var 600 mil.
Man gör ventiljustering var 3000 mil vid behov, och drivpaket vid behov. I övrigt så är det bara att köra.
Jag har köpt nytt bakdäck i år, i övrigt har jag inte gjort något förutom service på den.
Drivpaketet är helt okej, håller säkert minst 500-1000 mil till.
Motorn går väldigt fint och inga missljud."

När måste kolven bytas på den? För han har ju inte bytt den och den har rullat 3300 mil i dagsläget.

Sen så ska ju även min vara reggad på 25kw, men hans är reggad på 20kw. Han förklarade det såhär:

"Den står i papperen som en 20kw pga motornumret. Däremot så är den ostrypt. Vad jag vet så är det insugningsgummina som skiljer så det är lätt å strypa den till effekten i papperen, men jag köpte den ostrypt så har inte dom. Den är reggad och besiktigad i år, bara å köra."

Borde jag regga om den som 25kw o köra ostrypt eller vad tycker ni? Hur ska jag göra med den biten?

Sen tycker jag 18.000:- verkar dyrt, spec nu när sesongen är över för de flesta. Snackat med ett flertal som kan tänka sig sälja sina Xt:s för 11-12 tusen. Tycker ni hans pris verkar rimligt?

Tacksam för era svar! :tummenupp

Mvh Alex

Det spelar ingen roll om det står 20Kw i regpapprena eller 25Kw, så länge det inte överstiger 25Kw och/eller 0,16Kw/Kg - om det är A begränsad du har.:mattias
Alltså om du vill köra lagligt, om du har A(begr.), så är det bara att sätta i strypsatsen.

Det är en gammal hoj, speciellt en offroad, serviceboken är inte särskilt viktig. Det är i vilket skick den är nu. Åk och kolla på den, är alla slitdelar okej, lager, låter motorn bra etc. och skicket överlag. Det är sånt som är det viktiga.;)

Sedan serviceintervallerna har jag inte koll på, men någon vet säkert. Eller så kanske google kan vara till hjälp.

Sedan är det svårt att veta med ventilerna och kolven, om han inte har öppnat den själv och vet läget. Kolven lär vara bytt, men när - vem vet?:va

18 lax för den låter inte allt för överpris iaf för mig, men jag har inte heller riktigt koll på äldre offroadares prisläge, men det står billigare vid snabb affär.:)

Last edited:
På en XT byter man väll inte kolv? Man kollar oljan,tankar och brassar.Thats it.
Schools out

citat ur annonsen:
"Obs detta är utan elstart men man sparar då ca 20 kg i vikt, perfekt då mycket vikt inte är roligt i skogen."

Djäkla tunga startmotorer dom måste ha på XT600... :va

Alvarligt talat så finns det ingen anledning öppna motorn på en XT som bara gått 3300mil.

citat ur annonsen:
"Obs detta är utan elstart men man sparar då ca 20 kg i vikt, perfekt då mycket vikt inte är roligt i skogen."

Djäkla tunga startmotorer dom måste ha på XT600... :va

Jag blev själv snopen då jag kollade vikt på två hojar, en med elstart, en utan.

Det är IOFS både startmotor och batteri/elsystem som skiljer, men jag tror det skiljde 12kg eller något sådant på den hojjen???

Det känns som om det måste vara mer än så som skiljer. :va

Enda gången man byter kolv på en XT är väl ifall man borrar upp den, svårt att hitta en slittåligare motor. 3300 mil är f.ö. väldigt lite för en -91, har redan 1200 på min -08. Har inte ens kollat oljan än. :tungan

Har en -89:a med kick. Trevlig och väldigt pålitlig hoj.
Kan vara lite kinkig innan man lärt sig kicka, men när man väl gjort det så startar den lätt.

Ventiljustering är enkel att göra själv och därför kan man göra den vid varje 600 mila service för att vara på säkra sidan. Det går säkert att köra 3000 mil innan man gör det men det känns bara dumt då det är så enkelt. Det är inga schims utan man skruvar bara loss lite delar och skruvar fast dem igen med rätt spel. Klarar du av att byta drivpaket så klarar du av att ställa in ventilerna.

Gällande vikten med och utan elstart så stämmer det att det skiljer rejält.
XT600E (elstart) 177 kg
XT600K (kick) 154 kg
(kan säkert variera lite beroende på årsmodell)

Så en XT600K med motardsulor är rätt melodi :D

Xt:n för mig är en slitvarg. Tål mycket stryk samt rolig o köra. Det är en bra allroundhoj. Fråga MCBUDET här på forumet ;)

Mvh Panos

Mycket riktigt!

Byter man olja och allting annat är normalt går en sådan maskin lätt 10'000 mil

Mats

Precis som med alla hojar behöver man smörja svinglager, lagringarna till bakstötdämparens utväxling, göra rent och fetta in styrlager varje vinter är inte heller fel samt byta bromsvätska och kanske rent av gaffelolja.
Köp inte en XT i tron om att man aldrig behöver serva för att förre ägaren säger så, -då köper du bara en hoj som behöver mycket omvårdnad pga. utebliven service och underhåll.

Själv borde jag skaffa en XT att skruva dit alla överblivna delar från mitt TTR bygge:D

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage