Lite frågor angående strypning och klädsel!

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag ska ta kort till våren och skulle igentligen köpa en sport hoj men har hört ofantligt många gånger att man inte ska strypa en hoj som är så mycket effekt i vilket nog är sant..

Motard har ju varit intressant oxå..har kört cross i många år så det är väl de man känner sig mest hemma på..Men om man köper en Yfz 426 motard och stryper den till 34 hk eller va det är, går den fortfarande att köra?

Sen till klädseln, man måste ju ha nåt som håller för asfalt alltså skinnställ...men dom jag provat har varit väldigt hårda/stela finns det inte skinnställ som är med gjorda för motard? skor? cross eller sporthojs skor? handskar? hjälm så blir det väl cross fiber hjälm..eller?`

hjälp nu!! :tummenupp

Jocke W skrev:
Jag ska ta kort till våren och skulle igentligen köpa en sport hoj men har hört ofantligt många gånger att man inte ska strypa en hoj som är så mycket effekt i vilket nog är sant..

Motard har ju varit intressant oxå..har kört cross i många år så det är väl de man känner sig mest hemma på..Men om man köper en Yfz 426 motard och stryper den till 34 hk eller va det är, går den fortfarande att köra?

Sen till klädseln, man måste ju ha nåt som håller för asfalt alltså skinnställ...men dom jag provat har varit väldigt hårda/stela finns det inte skinnställ som är med gjorda för motard? skor? cross eller sporthojs skor? handskar? hjälm så blir det väl cross fiber hjälm..eller?`

Ang klädsel.
Visst finns det rena Supermotard ställ!
Men, alla skinnställ är styva ibörjan. De mjukar till sig efterhand. :)

Kör inte med sporthojsskor. Motard skor finns, som t.ex Alpinestar Vector, SIDI har oxå, etc.
Hanskar, kör med vanliga sportskinhanskar, tänk på att de ska skydda mot assfaltsvurpor!

Hjälm, valfritt. Men ska du BARA ha en motard kan man ju lika bra ha en "crosshjälm". :)
Jag kör med min vanliga. Hjälmar är dyra...

PutteLiten skrev:
Ang klädsel.
Visst finns det rena Supermotard ställ!
Men, alla skinnställ är styva ibörjan. De mjukar till sig efterhand. :)

Kör inte med sporthojsskor. Motard skor finns, som t.ex Alpinestar Vector, SIDI har oxå, etc.
Hanskar, kör med vanliga sportskinhanskar, tänk på att de ska skydda mot assfaltsvurpor!

Hjälm, valfritt. Men ska du BARA ha en motard kan man ju lika bra ha en "crosshjälm". :)
Jag kör med min vanliga. Hjälmar är dyra...

Vem säljer supermotard ställ?..A-star? Dainese?

Jocke W skrev:

Du kan nog inte strypa en yfz till 34 hk eftersom vikt/effektförhållandet fortfarande borde vara på fel sida om gränsen.

Lurch skrev:
Du kan nog inte strypa en yfz till 34 hk eftersom vikt/effektförhållandet fortfarande borde vara på fel sida om gränsen.

Hur är reglerna där då?

d1ce skrev:
0.16kw/1kg om jag inte minns helt fel...

xr650r ströps väl till 14hk för att bli godkänd!

så det är typ kört oxå...uh..det här lutar mer och mer åt att man skiter att strypa..

Jocke W skrev:
så det är typ kört oxå...uh..det här lutar mer och mer åt att man skiter att strypa..

:tummenupp inte så skojj att se lättamc pysa förbi!

Last edited:
d1ce skrev:
0.16kw/1kg om jag inte minns helt fel...

xr650r ströps väl till 14hk för att bli godkänd!

14Kw ~ 18 hästar. Men visst, skitsamma, den är "okörbar" strypt.

Last edited:
Jocke W skrev:
Vem säljer supermotard ställ?..A-star? Dainese?

De jag har tittat på är Spyke och Arlen Ness, men skulle förvåna mig mycket om inte Dainese och Alpinestar har ialla fall ett Motardställ vardera.

PutteLiten skrev:
De jag har tittat på är Spyke och Arlen Ness, men skulle förvåna mig mycket om inte Dainese och Alpinestar har ialla fall ett Motardställ vardera.

okey tack!..ska kolla upp det..

PutteLiten skrev:

vet du om det finns några bra internet-butiker?! har ett par men man glider ju gärna runt i fler...

//andreas

Strypa en YZF till 34 hk ska inte vara nåt problem. Den har inte så mycket effekt till att börja med... 45 bhp fick vi vid nån körning...

Dock är som sagt vikt effekt förhållandet ett problem...
14 häst är inget vidare att köra med... Men vem har sagt att man ska göra det...

cRoC skrev:
Tror inte du kommer köra strypt i alla fall :)

nä risken finns ju när det är på det här viset..går ju inte att strypa utan att behöva bli omkörd av en trimmad moppe...

d1ce skrev:
vet du om det finns några bra internet-butiker?! har ett par men man glider ju gärna runt i fler...

//andreas

Vilka web butiker vet du om då?..jag har inte hittat några bra än..dela med er!

d1ce skrev:

//andreas

:va

Nope, jag handlar inte skinnställ på postorder...

Handlar överhuvudtaget så lite som möjligt på postorder. Jag gillar att klämma och känna lite på prylarna innan jag köper... :lol

PutteLiten skrev:
:va

Nope, jag handlar inte skinnställ på postorder...

Handlar överhuvudtaget så lite som möjligt på postorder. Jag gillar att klämma och känna lite på prylarna innan jag köper... :lol

heh... kan misstolkas!

men som du vet kan man först klämma och känna och sedan handla från e-butik för att få ett bra pris, student du vet... :gråta

//andreas

Aha, student. jo det har jag oxå varit. :)

Jag är inte student längre så nu kan jag lyxa till det, och klämma på varorna innan jag tar hem dem... :lol

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul