Lite fråger..

need-4-speed

I've got a need for speed
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
BMX. [Övningskör med bil]
Hejsan jag har lite fråger. Jag är vad ni kallar "moppefucko".

Men jag brinner verkligen för mc's så det ska bli så jävla kul om 1 år och 5 månader när man tar lappen. Så eftersom jag är nästa generations mc förare så är det väl lika bra att jag samlar på mig så mycket fakta som möjligt så jag blir erfaren när jag väl skaffar hoj.

Så jag undrar :

1. Jag är nu 170,6 kanske växer till en eller 2 centimeter, är det fördel om man är kort?

2. Sen undrar jag också vad menas med att en hoj är strypt? Alltså t.ex. Yzf R1 ZX-R GSX-R med fler. En del säger att de inter varvar ur på en del växlar och sånt. Och hur tar man bort det där "strypningarna" och är det bara elektråniska strypningar? De brukar ju vara strypta från fabrik, och då menar jag inte strypbrickor som man sätter in när man kör tung begrännsad!

Så tack för mig och kör så det ryker nu är våren äntligen här :tummenupp

Last edited:
Tja
tar du A-körkort när du är 18 får du köra "mellanklass-hojjar"
finns lätta (upp till 11kw) mellanklass (max 25kw) och sen "tunga" (obegränsad effekt)

får du ditt kort när du är 18 får du köra mellanklass hojjar i 2 år sen blir det automatiskt obegränsat. för att få köra obegränsat direkt måste du ha fyllt 21 o köra upp med ett sådant fordon.
finns en möjlighet till, om du tar körkort när du är 20 för mellanhojj kan du köra upp en gång till när du fyllt 21 o få obegränsat lite tidigare :tummenupp

så har du en tung hojj sätter man vanligtvis in brickor i förgasaren som gör
att man nt får full effekt. en strypt hojj är inte kul att köra, slöare acceleration och topphastighet :3freak

så här står det på vägverkets hemsida:

"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel." :D

Borde inte skriva detta. Lär man sig inte svenska i dagens grundskola längre?

Nåväl. Beträffande din längd är det väl varken en fördel eller en nackdel. Att vara liten kanske gör det svårare att bemästra de större (läs: äldre stora hojarna (FZR1000, gammelgixxer m.fl)) samtidigt som det kanske är bättre i det avseendet att du kanske är snabbare upp och ner på hojen. :rolleyes:

Jag är medellång, runt 180, det funkar kalas. Som sagt, tror inte din längd kommer hämma dig avsevärt. Bara tuta och köra :tummenupp

//H.

hållundan skrev:
Beträffande din längd är det väl varken en fördel eller en nackdel. Att vara liten kanske gör det svårare att bemästra de större (läs: äldre stora hojarna (FZR1000, gammelgixxer m.fl)) samtidigt som det kanske är bättre i det avseendet att du kanske är snabbare upp och ner på hojen. :rolleyes:

Jag är medellång, runt 180, det funkar kalas. Som sagt, tror inte din längd kommer hämma dig avsevärt. Bara tuta och köra :tummenupp

//H.
Jag är 1.72 och har aldrig haft problem med några landsvägshojar. Min nuvarande cykel ägdes tom av en tjej tidigare som var betydligt kortare än jag...

Ibland blir man tvungen att lätta på fjädringen bak för att nå ner, men det är allt.

En strypt hoj innebär strypt nöjje ;) Men vad gör man!?

Jag är 165cm och har haft problem en enda gång och det var när den som satt bak satt å fladdrade på min hårdinställda R6a (fjädringen, så den inte sjunker ihop lika mycket). Har även skjussat på Pan Europeean (vilket iaf jag tycker är en stor hoj). Men två cm extra hade inte vare dumt :(
Fördelen med att vara kort kommer väl främst fram när man börjar köra hårt, å tävla ;)

Kör så mycke moppe du kan! Det hjälper när man ska köra upp med motorcykeln ;)

OlleR6 skrev:
Kör så mycke moppe du kan! Det hjälper när man ska köra upp med motorcykeln ;)

Jo jag vet jag cyklar som fan!! På BMX inte bana utan "street" själv tycker jag att jag är grym! Samma sak på moppe så hoppas det ger fördel :)

Du är ju inget tvättäkta moppefucko.
Du stavar alldeles för bra och verkar ha en sund inställning.

Längden spelar ingen roll det handlar bara om teknik.

Sen kolla in på www.vv.se (vägen till körkortet) där finns den mesta informationen om att ta körkort.

Lycka till L.F

det är väl bara helt suveränt att vara kort. rossi ser ju ut som en 13 åring och han är bäst. va kan han ha för mått. typ 170 lång och väger 30kg eller nått sånt :D
sen om man är kort så får man mycket skönare knävinkel på sporthojar. det är inte helt fel. jag är 181 och jag tycker att man får böja för mycket i knäna.

bmwjohan skrev:
rossi ser ju ut som en 13 åring och han är bäst. va kan han ha för mått. typ 170 lång och väger 30kg eller nått sånt :D

Hahaha den där var bra Johan. :) Det är härligt att bli bemött på det här sätter. :tummenupp För när jag om ca 1,5-2 år tar mitt A körkort och B kökort så kommer jag nog skaffa MC och då borde jag kunna rätt så mycket eftersom ni har varit så snälla och hjälpt mig.

Väldigt mycket med körning är mekningen, det vill säga inställningar och modifieringar efter sitt eget behov. Så att ska man vara en bra MC förare tycker jag personligen att man ska kunna lite om motorcyklar så att man kan fixa den om något skulle hända.

need-4-speed skrev:
Hejsan jag har lite fråger. Jag är vad ni kallar "moppefucko".

:rofl

Vilken inledning, skitkul!

2. Sen undrar jag också vad menas med att en hoj är strypt? Alltså t.ex. Yzf R1 ZX-R GSX-R med fler. En del säger att de inter varvar ur på en del växlar och sånt. Och hur tar man bort det där "strypningarna" och är det bara elektråniska strypningar? De brukar ju vara strypta från fabrik, och då menar jag inte strypbrickor som man sätter in när man kör tung begrännsad!

Om jag vore dig så skulle jag hålla mig borta från nedstrypta R1/GSXR/ZXR osv. De är enligt uppgift inte roliga i strypt utförande.

Satsa på något mer sunt. Kolla alla trådar om rekommenderade hojar att börja på. Finns sticky.

/J

RG500-Johannes skrev:
:rofl

Vilken inledning, skitkul!

Om jag vore dig så skulle jag hålla mig borta från nedstrypta R1/GSXR/ZXR osv. De är enligt uppgift inte roliga i strypt utförande.

Satsa på något mer sunt. Kolla alla trådar om rekommenderade hojar att börja på. Finns sticky.

/J

Nej alltså jag undrar inte vad som menas när du är strypta till t.ex. 25kw för det vet jag, men jag undrar om de är strypta från fabriken!

need-4-speed skrev:
Nej alltså jag undrar inte vad som menas när du är strypta till t.ex. 25kw för det vet jag, men jag undrar om de är strypta från fabriken!
I storbritannien är de strypta till 100hk såvida jag vet, men annars tror jag de ska vara ostrypta från fabrik.

...sen kan det ju hända att en del kallar det att "avstrypa" att plocka bort katalysator och/eller byta slipon...

OlleR6 skrev:
I storbritannien är de strypta till 100hk såvida jag vet, men annars tror jag de ska vara ostrypta från fabrik.

...sen kan det ju hända att en del kallar det att "avstrypa" att plocka bort katalysator och/eller byta slipon...

Har hört att t.ex. Gixxer 1000 har en eletronisk strypning som gör att den inte varvar ur helt på 1:an, 2:an och 3:an.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8