Lite fel på en suzuki gsxr 600 97:a

x_dream

Före detta wcx:are
Gick med
1 May 2003
Hoj
Först husqvarna 258 (Återlämnad), gs 500 (såld) R1:a (såld), Suzuki xf650 (såld), gsxr 600 (såld), zx6r 01:a (såld) suzuki gsr (såld) Peugot trekker 100 (stulen)
Bytte motor på hojen i går efter ett motorras
det gick rätt smärtfritt förutom att två saker inte funkade...

Motorn jag köpte hade legat på lager i 1 år, och har gått ca 700 mil.

Fel nr 1: när jag ligger på neutralen och skall växla så tar inte kopplingen speciellt bra, hojen hoppar fram och dör.

Kan detta bero på att hojen har legat såpass länge och att det blir bättre när jag har fått startat den ett par gånger, eller är det ett kopplingsbyte som behövs!! Oljan är bytt i motorn..

Fel nr 2:Fläkten startar ej på hojen. vilken temperatur brukar den göra det på...

Mvh Mikael x_dream

Gott nytt år på er.

Fel nr 1: Har du justerat spelet i vajern?

Fel nr 2: Fläkten ska starta vid 104-108 grader, ungefär. Du kan funktionstesta fläkten genom att koppla ström rakt på. Tempgivaren kan ju vara paj också. Skaffa en Haynesmanual eller ännu hellre en originalbok.

Här var det snabba svar!
Jag tror att kopplingen har ''klibbat ihop'' kommer säkert att
bli bättre när har kört ett tag.

Är inte kopplingen hydrauliskt manövrerad? I så fall kan det vara luftningen, brukar kännas i handatget. Eller klibbat ihop som Bumse R90 föreslog.

Fel nr 1.
Kopplingen vajern är spänd, men den är lika dålig fortfarande,
Frågan e hur man luftar kopplingen.... Det är ju en vanlig tryck stång, precis som på gamla Dt 50 :D.

Jag får väl ta och rulla i gång den med växel i och hoppas den blir bättre.
Eller borde man begära nya kopplings lameller av företaget som jag köpte den av???

Mvh x_dream

ps:tack för svaren än så länge

Kopplingsvajern ska inte vara spänd. Iofs skulle en spänd vajer orsaka ett omvänt problem mot det du har.

Lufta kopplingen? Du har en justering för kopplingen bakom en gummituta på framdrevkåpan. Men förmodligen är den som sagt ihopgeggad. Starta och varmkör så släpper det säkert.

x_dream skrev:
...Frågan e hur man luftar kopplingen....
Jajajaja. Jag visste ju inte om det är vajer eller hydraulisk koppling. :7peta

Hursomhelst så låter det som om lamellerna har klibbat. Det kan knappast vara läge att byta, slut lameller brukar jua ldrig ge det resultatet, tvärtom de slirar när du ger benet om de är slut.

Satsa på att peta i en högre växel och ta hjälp av nån biffig polare att rulla knarren med indraget kopplingshandtag så släpper säkert lamellerna, sen är det bara att starta och testa att lägga i växeln. Jag gissar att det fortfarande kan vara lite småtjurigt första milen men att det blir bättre när motorn får gå ett tag.

Dum fråga: och självklart så är stödet uppfällt när du lägger i en växel så att inte det är givaren som bryter?

självklart är stödet uppe*ler* tack för hjälpen, problemen är lösta.
Ni är suveräna grabbar*Har precis kommit hem från fest.

Fortsatt härligt nytt år

Kopplingen fixas genom att köra iväg som en groda på ettan och växla upp utan koppling till trean. Dra in kopplingen och jucka på gasen som en liten hund. Då lossnar den garanterat.

För en perfekt koppling - upp på femman och slira som ett jehu i fyra fem sekunder. Nu är kopplingen 100, dvs rosten är bortnött.

Över 107 grader indikerat på mätaren snurrade min fläkt igång, den gick typ aldrig inte ens när man kröp istan på sommaren, bara om man typ burnade däck å stod still då gick den igång........ (plågade som faaaaaan)

Min var en -98

Det kan jag hålla med om fullständigt.
Det känns som att hojen plågas vid dom temperaturerna, tomgången ändras och motorn låter annulunda.

mvh x_dream

Nu drar jag till Asien idag, stannar där i 2 månader. Ni får ha det så gott här hemma

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP