Lite för lätt framhjul

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Usch ja, jag lider av det delikata problemet att min hoj inte vill hålla sig nere..

Hur kul det än är, att wheela, så finns det vissa stunder då jag vill ha accelerationen istället..

Det är en BMW S1000RR som jag gjort om till streetfighter, och all den kraften, med den korta hjulbasen , och dendär ”minus en kugg fram för att få ner farten per växel” har ju satt sina spår :)

Jag blir alltså frånkörd av betydligt mer ”nybörjaraktiga” hojar, för att jag måste ”smyga” på gasen.

Jag har ingen styrdämpare, och den blir äckligt lätt i styret när man drar rullen åt det rätta hållet..

Kommer en styrdämpare att maskera mina problem, eller är det så här det är med denna hojen ??

Eller är det en längre sving som löser sånt här, jag har inte hittat något ”kitt” ?

Detta är en min fredagstråd, vet inte vad jag vill med den egentligen, men problem måste bollas!
 
Jag skulle gå upp ett eller två kugg istället för ner... Blir mindre stingslig då.. Sen är det bara luta sig mer framåt för att trycka ner framändan på hojen... .
 
Låter helt underbart, men om du inte gillar det så dreva tillbaka till orginal.. eller dreva åt andra hållet.
 
Fyll framhjulet med vatten och kylarvätska. Det har vi i däcken på hjullastarn för att få lite vikt.
 
Konstigt att ingen kommit med det synnerligen oortodoxa förslaget och kanske i dessa dagar lite opassande förslag att lägga på sig några extra kilo antingen genom stort och högt kaloriintag eller att använda viktbälte?
Tungdykarna som vi anlitar på jobbet ibland, har rätt käcka blyplattor på bröstet och viktbälte för att tynga ner sig. Det hade kanske kunnat vara något att använda samtidigt som du lutar dig kraftigt framåt över tank och styre?
 
Nu är jag väl helt fel person att uttala mig för jag har då problem att få upp framhjulet med mina hojar ;)

Tror jag såg nåt klipp med Guy Martin då jag låg med krossat knä blev mycket Youtube då, han skulle "dra" mot nån bil (kanske mot en F1 bil) och då använde han tydligen bakbromen för att kontrollera accelerationen, kanske kunde det vara värt att testa?

Edit: Här är videon, kolla vid 4,30 https://youtu.be/yfcI1m-Ro8E
 
Last edited:
Köp ny sving, amerikaner är ju överförtjusta i svingar som är några decimeter längre än original, och det gör ju underverk för att hålla nere framhjulet :tummenupp
946004_10151582184734670_1861455706_n.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top