lite beräkning kanske?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har ju skrivit lite i en annan tråd

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136778

o verkar som att jag komma få göra ett 1 till 2 till 1 rör för o få bort de värsta pulserna.
hur gör jag det smidigast :va
2 rör med ett lite smalare? ormbo av ena o isf hur kan man beräkna hur mycket längre det ska vara?

tacksam för svar.

En del av pulserna borde försvinna om har agget en bit bort. Dock försvinner ju lite effekt på vägen...

FreddaAbborre skrev:
2521669 En del av pulserna borde försvinna om har agget en bit bort. Dock försvinner ju lite effekt på vägen...
blir inte så långt borta, vill ha den frami.

Antar att du menar att du ska dela på avgaspulsen så att det kommer två avgaspulser, jämt fördelade mellan avgasportsöppningarna, in i turbon. Tror inte det går, röret som fördröjer andra pulsen kommer blir jättelångt.

Vi kan räkna på 6000 rpm, och att ljudets hastighet i avgasröret är 700 m/s.

Avgasporten öppnar var 0,02:e sekund. Du vill att andra pulsen ska nå turbon 0,01 sekunder efter första pulsen. Då måste fördöjningsröret vara 700*0,01 m = 7 m. Vid lägre varvtal måste det vara längre, 14 m vid 3000 rpm osv.

Det jag läst är att man får bättre verkningsgrad i turbinen vid pulsuppladdning (stora pulser med mellanrum, inte jämnt flöde).

där lärde man sig nåt nytt, visste att temperaturen spelade in för ljudhastigheten,men att det skulle bli så mycket vid 700-800 grader trodde jag inte för än jag hittade ekvationen på nätet. V=331.4 +0.6t

Bearing skrev:
2522890 Antar att du menar att du ska dela på avgaspulsen så att det kommer två avgaspulser, jämt fördelade mellan avgasportsöppningarna, in i turbon. Tror inte det går, röret som fördröjer andra pulsen kommer blir jättelångt.

Vi kan räkna på 6000 rpm, och att ljudets hastighet i avgasröret är 700 m/s.

Avgasporten öppnar var 0,02:e sekund. Du vill att andra pulsen ska nå turbon 0,01 sekunder efter första pulsen. Då måste fördöjningsröret vara 700*0,01 m = 7 m. Vid lägre varvtal måste det vara längre, 14 m vid 3000 rpm osv.

Det jag läst är att man får bättre verkningsgrad i turbinen vid pulsuppladdning (stora pulser med mellanrum, inte jämnt flöde).

ok, vad tror du om ovan teori då, längre till turbon?
kanske man kan göra nå slags ormbo :va

Jag har sett bilder på turbogrenrör till stånkor som bara är 5-10 cm långa. Postade den i nån tråd här.

Bearing skrev:
2523995 Jag har sett bilder på turbogrenrör till stånkor som bara är 5-10 cm långa. Postade den i nån tråd här.
ok..o dom ska funka :va
låter som jag får prova mig fram, börja med icke rostfria rör bara för o kolla.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back