Lite allmänna motorfunderingar..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hej!

Har lite motorfunderingar jag vill få klarhet i. Jag tänker mest på vad som händer i en encylindrig motor.

Varvet, vad är anledningen till att man säger att det inte är bra att varva encylindriga mycket och ofta? Får det vevaxlen att wobbla och därigenom slita på lagren?

Kompressionen, om man höjjer kompet, vad innebär det för motorn? Att det blir högre tryck i cylindern vid kompression förstår jag men vad påverkar det mer? Blir det på samma sätt som om man varvar mycket? Påfrestningen på veven och lagerna blir större?

Är bara allmänt nyfiken, gillar inte att ha 100% kolla :hihi

varvet på en motor har inget med cylinderantal att göra. Slaglängd är det som är av större intresse. Högt varv på en långslagig motor ger hög kolvmedelhastighet, som i sin tur belastar staken, kolvbulten och kolven.
Jfr med kortslagiga tvåtaktsmotorer, de varvar friskt...

Högre komp före tändning ger ett högre förbränningstryck, detta kan belasta kolv och lager negativt. För högt komp leder till att bränslet självdetonerar (spikningar), tändtidpunkten blir då "fel" vilket ger ett ogynnsamt förlopp, med risk för hög temperatur och motorskador av diverse slag.

Ett litet exempel på min Highland. slaglängd på 77mm vilket vid ett varvtal på 10000 ger en medelkolvhastighet på 25,67m/s. Nära nog vad man brukar kalla maxgräns.. Med en stake på ex 100mm blir kolvaccelerationen som högst 58474.66m/s2, vilket renderar i 5963.46g sådär.. så kolvens vikt har betydelse den med.. och stakens längd..

Edit: och orsaken till vilken medelkolvhastighet man kan ha är bränsle/luftblandningens hastighet på flamfronten. Det måste hinna bränna ordentligt, om det ska göra nån nytta..

Lång slaglängd ger hög kolvhastighet jämfört med kort vid samma varv.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back