Hej!
Har lite motorfunderingar jag vill få klarhet i. Jag tänker mest på vad som händer i en encylindrig motor.
Varvet, vad är anledningen till att man säger att det inte är bra att varva encylindriga mycket och ofta? Får det vevaxlen att wobbla och därigenom slita på lagren?
Kompressionen, om man höjjer kompet, vad innebär det för motorn? Att det blir högre tryck i cylindern vid kompression förstår jag men vad påverkar det mer? Blir det på samma sätt som om man varvar mycket? Påfrestningen på veven och lagerna blir större?
Är bara allmänt nyfiken, gillar inte att ha 100% kolla
Har lite motorfunderingar jag vill få klarhet i. Jag tänker mest på vad som händer i en encylindrig motor.
Varvet, vad är anledningen till att man säger att det inte är bra att varva encylindriga mycket och ofta? Får det vevaxlen att wobbla och därigenom slita på lagren?
Kompressionen, om man höjjer kompet, vad innebär det för motorn? Att det blir högre tryck i cylindern vid kompression förstår jag men vad påverkar det mer? Blir det på samma sätt som om man varvar mycket? Påfrestningen på veven och lagerna blir större?
Är bara allmänt nyfiken, gillar inte att ha 100% kolla
