lita frågor om ktm exc

XpsEkan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
någon 125(ska köpas)
Hej!

funderar på att köpa en ktm exc när ja blir 16 men undrar lite saker om dom:cool:
drar dom mycket vid normal lansvägskörning(ingen buskörning då:P)?
ca hur ofta är det kolv/oljebyte vid normal körning?
är det en rolig maskin?
hur kan man göra för att inte slita så mycke på kolven?(fattar att ju lungnare man kör destu mindre sliter de men om man kan sätta någon strypning så att de inte sliter lika mycke)
har försökt leta efter svar men inte hittat så mycke(är ny på forumet)

//Ekan

Hej!

funderar på att köpa en ktm exc när ja blir 16 men undrar lite saker om dom:cool:
drar dom mycket vid normal lansvägskörning(ingen buskörning då:P)?
ca hur ofta är det kolv/oljebyte vid normal körning?
är det en rolig maskin?
hur kan man göra för att inte slita så mycke på kolven?(fattar att ju lungnare man kör destu mindre sliter de men om man kan sätta någon strypning så att de inte sliter lika mycke)
har försökt leta efter svar men inte hittat så mycke(är ny på forumet)

//Ekan

Om du planerar att köra som du beskriver så tror inte jag excen e rätt hoj för dej. den skall helt enkelt busköras och du får vara berädd att lägga pengar på å serva den.

Om du planerar att köra som du beskriver så tror inte jag excen e rätt hoj för dej. den skall helt enkelt busköras och du får vara berädd att lägga pengar på å serva den.

aa,men på häljerna ska jag köra enduro me den och klart som fan att man kommer att busköra om man har en sån hoj:D:hojsmilie
men tänkte sedan ha den att köra till skolan 7 km och till kompisar och undra därför om den går att "köra lansväg" me den utan att de blir för dyrt:/

aa,men på häljerna ska jag köra enduro me den och klart som fan att man kommer att busköra om man har en sån hoj:D:hojsmilie
men tänkte sedan ha den att köra till skolan 7 km och till kompisar och undra därför om den går att "köra lansväg" me den utan att de blir för dyrt:/

7 km e ju inget. du kan nog vara lugn dom 7km. de du kan va orolig över isf är att hojen inte har något tändningslås lr låsbart tanklock. men om du ändå skall köra enduro så verkar det som du räknar med att byta kolv med jämna mellanrum så då ska nog inte lite gatkörning skada.

lycka till..

För att inte slita på kolven får du nog låta hojen stå i garaget. Och JA det är en jävligt rolig maskin att leka med, ligga å köra landsväg e fan inte roligt med endurodäck å allt, men man vänjer sig. Köp en ktm :)

men om du ändå skall köra enduro så verkar det som du räknar med att byta kolv med jämna mellanrum så då ska nog inte lite gatkörning skada.

lycka till..

mm men hela sommaren får man inte köra enduro,så då blir det bara gatkörning så om det är någon som kör någon typ av enduro och kör landsväg med den kan ni väll skriva hur åfta ni byttar kolv/olja i mil?

mm men hela sommaren får man inte köra enduro,så då blir det bara gatkörning så om det är någon som kör någon typ av enduro och kör landsväg med den kan ni väll skriva hur åfta ni byttar kolv/olja i mil?

550-600 mil/50mil

drar dom mycket vid normal lansvägskörning(ingen buskörning då:P)?ca
Min drar ca 1liter/milen, men det beror också på vilken drevning du har.

hur ofta är det kolv/oljebyte vid normal körning?
Kolvbyte ska ske vid ca 20-30h, en kolv ska bytas innan den blir dålig. För annars så kan de bli otrevligt onödiga räkningar

är det en rolig maskin?
Du får leta efter roligare maskin:rolleyes: KTM, TM, GasGas, Husqvarna är lika roliga om vi ska kolla i den klassen.

Det är en sak du INTE kan göra så mycket åt, byt munstycke å nål och ligg inte å blåvarva den.

går att töja på dom där 20-30 timmarna långt och mycket. Det är väl det som står i boken? En kompis till mig körde på samma kolv hela sommaren, var väl sisådär 600mil. Jag har tänkt närmare 300mil innan nästa byte

någon som kan säga hur mkt 20-30 timmar är i mil? :)

räkna ut själv. om du har snitthastighet 70km/h och kör 30h

S (sträckan) = V (hastighet) * t (tiden)
70 * 30 = 2100 km DVS 210mil
kör du istället mer stadstrafik kanske och snittar 50km/h
50 * 30 = 1500km DVS 150mil

drar dom mycket vid normal lansvägskörning(ingen buskörning då:P)?ca
Min drar ca 1liter/milen, men det beror också på vilken drevning du har.

hur ofta är det kolv/oljebyte vid normal körning?
Kolvbyte ska ske vid ca 20-30h, en kolv ska bytas innan den blir dålig. För annars så kan de bli otrevligt onödiga räkningar

är det en rolig maskin?
Du får leta efter roligare maskin:rolleyes: KTM, TM, GasGas, Husqvarna är lika roliga om vi ska kolla i den klassen.

Det är en sak du INTE kan göra så mycket åt, byt munstycke å nål och ligg inte å blåvarva den.

aa dom 20 - 30 timmarna går ju att dra ut på mkt , körde typ hela sommarn på min och den va hur fin som helst när ja bytte.... sen e de ju klart att de e en helt annan sak om man tävlingkör den , klart man byter excakt då eftersom man vill att den ska prestera absolut på topp.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing