Lista till besiktningen?

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Någon som vet exakt vad de kollar på en registrerings besiktning när man byggt om till SF?

har sett listor här på SH innan men de verkar vara borta allihopa,

Besiktning är väl ytterst godtyckligt och väldigt beroende på vem man får som besiktningsman?

Jag kan börja med det jag kommer på som de BORDE kolla:

- E-märkt framljus med korrekt ljusbild.
- E-märkta blinkers fram och bak som sitter på rätt avstånd (har för mig att det ska vara 18cm mellan?).
- Ljuddämpare som håller rätt ljudnivå.
- Backspegel har jag för mig att du måste ha om hojen är typad med backspeglar, kommer dock inte från vilket år typningen infördes.
- Bakgrundsbelyst hastighetsmätare.

Och sedan naturligtvis alla vanliga kontroller, mönsterdjup, lager osv.

Jag vet inte hur kinkiga de är på om färgen på hojen inte stämmer överens med färgen i reg-beviset, de kanske bara ändrar uppgiften om den är omlackad? På min står det "flerfärgad" :)

Last edited:
Någon som vet exakt vad de kollar på en registrerings besiktning när man byggt om till SF?

har sett listor här på SH innan men de verkar vara borta allihopa,

måste man reggbes när man byggt till fighter :va neee.. dom har väl inte med kåpor o annat o göra.. dock om du byggt om bakram men då ska väl sfro igentligen blandas in

måste man reggbes när man byggt till fighter :va neee.. dom har väl inte med kåpor o annat o göra.. dock om du byggt om bakram men då ska väl sfro igentligen blandas in

Jag åkte bara och kontrollbesiktiga min, och jag har ändå byggt om min ganska mycket, det ända han klaga på var att den bullra för mycket. Men jag tror inte han fatta att jag hade svetsat om bakramen och sånt.

en annan fråga fick igenom min i besiktningen ( en vanlig kontroll besiktning) men ska återbesiktiga den pga av styrlagerglapp och för lågt ställt halvljus.
Så kommer de bara kolla det eller kommer de att kolla allt om igen?

en annan fråga fick igenom min i besiktningen ( en vanlig kontroll besiktning) men ska återbesiktiga den pga av styrlagerglapp och för lågt ställt halvljus.
Så kommer de bara kolla det eller kommer de att kolla allt om igen?

bara du åker tillbaka inom föreskriven tid så kollar dom bara det som du fick nedslag på.

ska kontrollbesiktiga för den e strypt

Mena du Registreringsbesikta den till 25kw?

För på en registreringsbesiktning till 25kw så kollar dom bara strypningen, inget annat. Så om det är körförbud nu, så måste du göra en vanlig kontrollbesiktning också.

- E-märkta blinkers fram och bak som sitter på rätt avstånd (har för mig att det ska vara 18cm mellan?).

Angående blinkers:
*Körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5m mitt framför/bakom MC:n
*avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2.4dm, bak minst 1.8dm
*placering i höjdled lägst 3.5dm, högst 12dm
*bakre körriktningsvisare finns (körrikningsvisare på styret får inte ersätta bakre körriktningsvisare på ändrat fordon)

Detta enligt det killen på bilprovningen skrev ut åt min när jag var dit och fråga.

- E-märkt framljus med korrekt ljusbild.
En bra ljusbild e ett måste, Hade "dagens bästa" på min förra hoj(Aprilia Falco SF)hittade dock ej nån E-märkning på det lyset!?

"De e viktigt att de e rätt färg o bra styrka när de lyser" sa besiktningsgubben, hade dock satt dom ganska brett både bao o fram

- Ljuddämpare som håller rätt ljudnivå.
103 db e väl gränsen!?

- Backspegel har jag för mig att du måste ha om hojen är typad med backspeglar, kommer dock inte från vilket år typningen infördes.
Backspegel är inte nödvändigt på en hoj(eller öppet fordon över huvud taget) men sitter dom där ska de va hela o funtionella!

- Bakgrundsbelyst hastighetsmätare.

Och sedan naturligtvis alla vanliga kontroller, mönsterdjup, lager osv.

Jag vet inte hur kinkiga de är på om färgen på hojen inte stämmer överens med färgen i reg-beviset, de kanske bara ändrar uppgiften om den är omlackad? På min står det "flerfärgad" :)
Färgen noteras om den e ändrad

O glöm för guds skull inte skyltbelysning o reflexen bak!!:tummenupp

Last edited:
så om jag bara ska regbesiktiga den för att den e strypt så kollar de inte de andra sakerna alls, inte äns om den e ombyggd och alldrig besiktigad som fighter?

kan det bli problem på besiktningen om det sittter en race kåpa på den, "så den ska registreras som en sittsig" men det finns ingen ram under bakkåpan?, förra ägaren som byggde om den och då tog han nog bara bort den

Hur fungerar det med reg skylt och baklampa?, måste det sitta exakt rakt bakom hojen, vurpa med min hoj så bakramen vred sig rätt bra och paja, har tejpat allt på plats fast det sitter ju snett för att ramen är sne, men blinkers, reflex, skyltbelysning, bromsljus fungerar som det ska. skylten är fullt läsbar bakifrån kan tilläggas. har även tejpat fast en orange reflex på ena bakblinkersen för att det glaset försvann när hojen vurpa,

kan det bli problem på besiktningen om det sittter en race kåpa på den, "så den ska registreras som en sittsig" men det finns ingen ram under bakkåpan?, förra ägaren som byggde om den och då tog han nog bara bort den

Tejpa dit en bit raceduk eller en liten kudde så kan dom inte säga något, en polare med HD hade en kudde med sugproppar så bara det finns en "avsiktlig" plats att parkera arslet så brukar dom vara ok med det.

Modifiering av ram, bakram eller motoreffekt (ökad och sänkt på motorcykel, ökad på bil) kräver reg.bes, alla modifieringar på en heltypad hoj, göm det bra med kåpor etc och hoppas du får en novis om du vill chansa på vanlig besiktning.

Gömde en stor buckla i ramen på min zx6r med hjälp av ramskydd i kolfiber och till min fasa när jag rullar in i hallen fick jag en av de anala besiktningsmännen i stan men inte ens han märkte det.

Ang. passagerarplats och pinnar så räknas det som en brukande fråga, alltså inget SBP bryr sig om vid en kontrollbes.

Sen efterkontroll....
Besiktningstekinikern har rätt att begränsa efterkontrollen till de underkända punkterna....men det är inget som säger att han måste.... så ser han en uppenbar ändring eller ett annat fel (2a) så blir det ännu ett återbesök!

Tuta måste man också ha. Jag besiktigade min enduro med den här tutan senast. besiktningsmannen tutade en gång och sa; "Den här sitter förståss alltid på!?!" :rolleyes:

Hojen gick i alla fall genom.

Bifogat

• resize of IMG_0125.JPG
    resize of IMG_0125.JPG
    88.6 KB · Visningar: 87
hur ska en korrekt ljusbild se ut o vara? har funderingar på att sätta på två dimljus från biltema, borde väl gå igenom?

Vad betyder det här?

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

18 § Europaparlamentets och rådets direktiv 97/24/EG av den 17 juni 1997 om vissa komponenter och karakteristiska egenskaper hos två- eller trehjuliga motorfordon (EGT L 226, 18.8.1997, s. 5, Celex 31997L0024).
Kapitel 4: Backspeglar för två- eller trehjuliga motorfordon.

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

ECE-reglemente 81 angående Uniform provisions concerning the approval of rear-view mirrors of two-wheeled power-driven vehicles with or without side car, with regard to mounting of rear-view mirrors on handlebars.

Någon som vet vad som står i dessa reglementen? :va

Tuta måste man också ha. Jag besiktigade min enduro med den här tutan senast. besiktningsmannen tutade en gång och sa; "Den här sitter förståss alltid på!?!" :rolleyes:

Hojen gick i alla fall genom.

Jag funderar på en liknande faktiskt eftersom jag inte har någon tuta på min i dagsläget och jag orkar nog inte koppla in en innan besiktningen.

Undrar om de blir imponerade om man dyker upp med en sådan här? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93679 :D

EDIT: Shit, såg precis det här: 7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Last edited:
Back