Lisbeth Salanders Honda 350

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • honda-cl-350-motorcycle-the-girl-with-the-dragon-tattoo-movie-photo.jpg
    honda-cl-350-motorcycle-the-girl-with-the-dragon-tattoo-movie-photo.jpg
    40.5 KB · Visningar: 361
  • motorcycle-movie-2.jpg
    motorcycle-movie-2.jpg
    56.1 KB · Visningar: 222
  • motorcycle-movie.jpg
    motorcycle-movie.jpg
    52.4 KB · Visningar: 487
Då är ju frågan, är hans tankebanor rätt gällande val av cykel om man ser det ur en svensk synvinkel ?
 
Charley Karling var också inblandad i de cyklarna. Han var med under inspelningarna och skötte allt det tekniska kring och med hojarna under inspelningarna i Sverige. Han gjorde även iordning cyklarna så att de blev mekaniskt pålitliga, minst en av motorerna fick han gå igenom med byte av bl.a. kamaxel. HID tror jag även att han gjorde om jag minns rätt. Så i den där artikeln verkar de här utseende-hojbyggarna ta åt sig lite väl mycket av äran. Får jag gissa så är även vevaxelöversynen de nämner, gjorda av Karling här i Sverige.
 
Last edited:
Bara för att vara petig men om jag inte missminner mig helt så körde väl hon en kawasaki 125a enligt boken...
 
Tack Jörgen för intressant Back-Stage-Info:tummenupp
 
Bara för att vara petig men om jag inte missminner mig helt så körde väl hon en kawasaki 125a enligt boken...
Det stämmer. Min gissning är att Stieg Larsson inte var så bevandrad i motorcykelkulturen. En Kawasaki 125:a är ju inte riktigt vad man skulle föreställa sig att Lisbeth Salander kör, sås jag tycker det var bra att man byggde de här hojarna.
 
Charley Karling var också inblandad i de cyklarna. Han var med under inspelningarna och skötte all det tekniska kring och med hojarna under inspelningarna i Sverige. Han gjorde även iordning cyklarna så att de blev mekaniskt pålitliga, minst en av motorerna fick han gå igenom med byte av bl.a. kamaxel. HID tror jag även att han gjorde om jag minns rätt. Så i den där artikeln verkar de här utseendehojbyggarna ta åt sig en hel del. Får jag gissa så är även vevaxelöversynen de nämner, gjorda av Karling här i Sverige.
Det verkar stämma. Är fler som har påpekat detta.

”Blir spännade att se filmen! Kan informera att det är 3 (tre) hojar som används i filmen, de mekas och underhålls av den svenske dragracinglegenden Charley Karling som jag hade kontakt med för ett par veckor sedan, han behövde en kamaxel till en av hojarna, det blev flera långa samtal om motorteknik och material till motorbyggen. Charley har ju gjort sin dragbike själv med material från Uddeholm bl.a. Han berättade att Honda-hojarna körs mycket hårt på fullgas i kappkörning med tåg etc! Två av hojarna var just nu i USA för inspelningar och en var kvar i Sverige!”

http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5352&s=14
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top