OK, nog tramsat.
Klipper ur artikeln av Josefin Grände:
"– De flesta våldtäkter sker utan våld och hot, med kvinnor som inte gjort fysiskt motstånd. I dessa fall kommer det fortfarande vara svårt att döma gärningsmännen. Lagen saknar också förståelse för könsmaktordningen."
Inget våld. Inget hot. Inget motstånd. Tjejen ville alltså inte, men sa inget? OK, om tjejen vid tidigare tillfällen fått stryk när hon sagt nej, så är det förståeligt, men av någon som aldrig visat våldsamma tendenser eller betett sig hotfullt? :kocko
Hypotetisk situation: Du träffar en (tidigare okänd) brud ute, och ni hånglar lite. Efter en stund vill du "gå vidare" och möter inget motstånd, så efter sedvanligt förspel så fullbordas akten. Dagen därpå kan hon alltså polisanmäla dig för våldtäkt eftersom hon t.ex. inte vågat säga nej (du är ju så stor och stark) eller varit för berusad för att inse att hon egentligen inte ville. Har då du gjort något fel? Enligt mig: Nej. Som diskuterats så många gånger tidigare, så är män inte tankeläsare. Om kvinnan talar om vad hon vill, eller inte vill, så blir livet mycket enklare för alla.
Så till poängen
Situationen är inte alls hypotetisk. Åtminstonne inte helt... Jag kände faktiskt en tjej ett tag, som hade varit med om ungefär det här. Skilnaden är att det aldrig blev polisanmälan, och att det var 2 killar

Hon hade inte sagt emot för att hon var rädd för att "de kanske skulle bli arga". De hade, enligt henne själv, inte gjort något som skrämde henne, men hon vågade, på den tiden, helt enkelt inte säga nej till NÅGON. Så vad henne anbelangar så hade hon blivit våldtagen. Jag menar inte att hennes uppfattning var felaktig, har man blivit påsatt mot sin vilja så har man, men samtidigt så anser jag inte att man kan döma killarna eftersom hon inte talat om för dem att hon inte ville.
Enda sätten att vara säker blir väl att antingen gå i celibat, eller se till att skriva kontrakt i vittnens närvaro innan man hoppar i säng (eller var man nu hoppar).
Och för den som raggar på krogen så får man ha promillemätare med sig så att tjejen kan bevisa att hon inte är för full.
Som om det inte var tillräclkigt komplicerat redan...