Linuxexperter! Se hit!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har nu bestämt mej för att prova linux på en gammal P3 500 mhz med 20gigs disk. Tanken är att testa om banken funkar, om man klarar sej utan windows osv. Använder mest word, excel, lite bildprogram, surfa på nätet och kolla på film. Mitt problem är att jag inte vet vilken dist som är bäst? Vill helst att det ska vara lika lättinstallerat som windows, om det är möjligt. Tips mottages tacksamt!

Nr:18 skrev:
2641046 Har nu bestämt mej för att prova linux på en gammal P3 500 mhz med 20gigs disk. Tanken är att testa om banken funkar, om man klarar sej utan windows osv. Använder mest word, excel, lite bildprogram, surfa på nätet och kolla på film. Mitt problem är att jag inte vet vilken dist som är bäst? Vill helst att det ska vara lika lättinstallerat som windows, om det är möjligt. Tips mottages tacksamt!

Rekommenderar ubuntu http://www.ubuntu.com/

Jag kan starkt rekommendera Ubuntu.

Den är lätt och jobba med.

Jag måste dock säga att Suse/opensuse var faktiskt lättare och installera och var minst lika trevlig, men...

Den använder sig av ett pakethanterings-program som jag inte gillar speciellt mycket.

Ubuntu är på så vis överlägsen, den använder sig av Debians paket-system som heter APT, där det sällan går åt pipan när du tar hem paket. Nackdelen där är att paketen ofta är sena och släppas i Debian/Ubuntu anpassat. Men som nybörjare så ska du givetvis köra Ubuntu :yoparty

Eftersom du tänker använda den med X-windows så föreslår jag att du tankar hem 6.10-desktop versionen.

Hör av dig om du stöter på problem :)

Första försöken med Ubuntu gick inget vidare:huvet
Installationen startar, men höll på hela natten och var inte ens färdig när jag klev upp i morse. Versionen var 6.06
Testar i eftermiddag med 6.10. Enligt hemsidan skulle inst. ta ca 25 minuter om jag inte minns fel:confused:

Jag har faktiskt hört om den buggen förut, hänger sig i slutskedet och blir aldrig klart, vet inte om det är hw-kombon eller något annat det är problem med. Jag har installerat Ubuntu på en mängd system och aldrig råkat ut för det och det är mycket stabilt efter installation.

Du kan ju prova "alternate" CD:n i stället, den har ett par frågor till för mer avancerad setup men det är fortfarande enklare än Windows att installera. Kör 6.10 precis som du säger, latest and greatest.

http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ubuntu-iso/edgy/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso

2642144 Första försöken med Ubuntu gick inget vidare:huvet
Installationen startar, men höll på hela natten och var inte ens färdig när jag klev upp i morse. Versionen var 6.06
Testar i eftermiddag med 6.10. Enligt hemsidan skulle inst. ta ca 25 minuter om jag inte minns fel:confused:
något är fel om det tar så lång tid, inte för att vara så men är datorn ansluten till internet under installationen?

-Rosen- skrev:
2643056 något är fel om det tar så lång tid, inte för att vara så men är datorn ansluten till internet under installationen?
Nix, har inte ens ett nic monterat. Lägger till det efter installationen. Nu verkar inst. funka, jag testar ver. 6.10 alternate:tummenupp

2643114 Nix, har inte ens ett nic monterat. Lägger till det efter installationen. Nu verkar inst. funka, jag testar ver. 6.10 alternate:tummenupp
ah okej, för varjegång jag ahr installerat det så har jag dragit ner netinstallskivan och tankat ner de svenska paketen, bara tänkte så det inte var det som hände ;)

Var hittar man nätverksidentifiering? Menar så att jag kan dela filer med mina andra datorer. Måste väl vara medlem i samma arbetsgrupp? I windows kallas det "datornamn" och "arbetsgrupp", vad är benämningen i Ubuntu?

Surfar åtminstone med firefox och har tillgång till nätet. När jag letar på det lokala nätverket kan jag dock inte logga in på mina XP eller W2K-datorer. Jag ser dom i arbetsgruppen, men jag kommer inte in på dom. Om jag söker på nätverket från min W2K-burk ser jag inte Linux-burken heller. Nån som har nån idé?

Hittade nåt som kallas delade mappar, då kan jag komma in i en av xp-burkarna, men inte i W2K-burken:va

2644099 Hittade nåt som kallas delade mappar, då kan jag komma in i en av xp-burkarna, men inte i W2K-burken:va
Shared Folders är väl mer för att dela ut egna filer, har du testat Places/Network Servers och Places/Connect to Server? De borde göra vad du vill, själv använder jag inte GUI:t till inställningar så mycket så jag är lite osäker tyvärr.

Kolla också inställningarna på W2K-burken så att du verkligen tillåter fildelning där och inte har någon brandväggsfunktion som hindrar. Kommer XP-burken åt W2K-burken?

för fildelning så kan jag rekomendera att sätta upp en samba server som KGK nämnde här ovan. finns jätte bra guider till ALLT. har inte kollat de länkarna han la in men jag antar att de går till en HOWTO.

en annan bra länk som du kommer ha nytta av är: http://www.ubuntuforums.org/

oavsett vad du har för problem är det någon som haft det tidigare och med största sannolikhet hittar du svaret just där. om inte så är det bara att fråga, där finns väldigt många kunniga och hjälpsamma personer som hjälpt mig vid ett flertal tillfällen.

Välkommen till den underbara världen av öppen källkod.

Ska du testa med en säker server så skall du köra OpenBSD. Finns inget säkrare som är vedertaget och standard då många av processerna går i egna "jail".

Grymt minnessnålt (ca30 mb igång med ssh och apache efter uppstart)

Smidigt ports system för att installera applikationer också.

Ubuntu server funkar väll bra men är mycket mer leksak dock så finns ju apache 2.0 och annan sen programvara vilket iofs finns i FreeBSD också som är totalt genomdokumenterat, vilket är trevligt.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...