Linux

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Jo.. sa har man gett sig pa Linux, Slackware 10 narmare bestamt. Och som synes har jag slarvat bort mina prickar ovanfor mina an och on. Men detta ar egentligen endast ett i raden av bekymmer nar man ar en nyborjare. :näsblod

Hur manga ar det som anvander sig av linux till vardags eller har kunskaper i det? Kan man fa hjalp har overhuvudtaget eller maste man leta sig till renodlade linuxforum for basicproblem. :(

Och till er andra som inte provat Linux, prova. :7peta det ar inte alldeles tokigt aven da man ar keff pa't.

Kör linux men bara på min fil/webserver där jag kör Debian. Om jag hade valt en distro för desktop så hade jag valt Ubuntu Linux, otroligt lätt att installera, överskådlig, avskalad startmeny och supportforumen är fantastiska. Det mesta funkar direkt.

Vad gäller hjälp så brukar allehanda forum vara rena guldgruvor för information, antingen hittar man nån annan som haft samma problem och löst det eller så finns det duktiga användare som kan hjälpa till.

Använder dock MacOS X som desktop-OS, det bästa av två världar enligt mig (och många andra).

Last edited:
Ok, egentligen ar det nog inte distforankrade problem just nu, utan helt vanliga grundlaggande windows-anvandare-som-ar-vilse problem. :)

Vad menar du med avskalad startmeny? ar det inte skalet om man kor X som bestammer det? Det ar ju en enorm skillnad pa KDE tex som vill vara Windows och Gnome som vill vara Mac och exempelvis fluxbox som ar helt avskalat till en borjan. Kor fluxbox nu mest for att tvingas anvanda konsolen och lara mig istallet for att klicka omkring i menyer i KDE exempelvis.

Men du har nog ratt att det kanske ar bast att vanda sig till ett linuxforum/support for att fa hjalp med aven grundlaggande saker.

Kan en del grundläggande saker. Använder linux nån timme dagligen till allehanda sysslor. Bootar endast windows vide spelande eller dvd--xvid kodning.

Angående problemet. Ändra i din xf86config-4 eller xorg.conf till svenskt tangentbord.

så här ser min del ut av configen för svenskt tangentbord.

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "Keyboard"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Option "XkbOptions" ""
EndSection

tror det bör lösa det. annars finns mycket information om unix på sweclockers.com forumet.

hulkenstrong skrev:
Kan en del grundläggande saker. Använder linux nån timme dagligen till allehanda sysslor. Bootar endast windows vide spelande eller dvd--xvid kodning.

Angående problemet. Ändra i din xf86config-4 eller xorg.conf till svenskt tangentbord.

så här ser min del ut av configen för svenskt tangentbord.

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "Keyboard"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Option "XkbOptions" ""
EndSection

tror det bör lösa det. annars finns mycket information om unix på sweclockers.com forumet.
Ok, ska se over de filerna. Haller just nu pa att kompilera en ny version av X sa efter det ska vi se. (tar en jeffla tid)

Tack for hjalpen
:tummenupp

morlock skrev:
Ok, egentligen ar det nog inte distforankrade problem just nu, utan helt vanliga grundlaggande windows-anvandare-som-ar-vilse problem. :)

Vad menar du med avskalad startmeny? ar det inte skalet om man kor X som bestammer det? Det ar ju en enorm skillnad pa KDE tex som vill vara Windows och Gnome som vill vara Mac och exempelvis fluxbox som ar helt avskalat till en borjan. Kor fluxbox nu mest for att tvingas anvanda konsolen och lara mig istallet for att klicka omkring i menyer i KDE exempelvis.

Men du har nog ratt att det kanske ar bast att vanda sig till ett linuxforum/support for att fa hjalp med aven grundlaggande saker.

Ubuntu har tagit sig tid att anpassa standardmenyerna så de blir mer användarvänliga. Eftersom det är open source kan ju utvecklarna ändra mest till så som de vill ha det även om det inte är exakt som standardutseendet/hierarkin i KDE eller Gnome. KDE i en dist är inte nödvändigtvis exakt samma som KDE i en annan dist.

Mandrake eller Fedora Core 3 är väl mer desktop-orienterade och lättare att få support till än Slackware, visste inte att någon fortfarande använde det. Känns lite väl hard core att börja med, de har väl inte ens någon pakethantering, eller?

Har kört Mandrake på heltid hemma i några år men har ett FC3 system också. Innan det provade jag en massa men inget var tillräckligt för att byta ut Windows men nu har jag ingen nytta av Windows längre. Hulkenstrong skrev att han rippar Xvid i Windows, själv kör jag transcode/ripmake i Linux och kan koda vad som helst till vad som helst. :tummenupp

Ninjaboy skrev:
Mandrake eller Fedora Core 3 är väl mer desktop-orienterade och lättare att få support till än Slackware, visste inte att någon fortfarande använde det. Känns lite väl hard core att börja med, de har väl inte ens någon pakethantering, eller?

Har kört Mandrake på heltid hemma i några år men har ett FC3 system också. Innan det provade jag en massa men inget var tillräckligt för att byta ut Windows men nu har jag ingen nytta av Windows längre. Hulkenstrong skrev att han rippar Xvid i Windows, själv kör jag transcode/ripmake i Linux och kan koda vad som helst till vad som helst. :tummenupp
Jag korde med RedHat8 for ett tag sen (foljde med en tidning). Men ville lara mig pa riktigt och valde darfor att dra ner slackware. Men det visade sig att det inte var speciellt mycket bokigare att komma igang med an RH8. Visserligen skoter man hela partioneringen/formatringen och installtionen i konsolen. Men efter det ar det inte sa stor skillnad tycker jag. Och vad jag fattat av Slackware (this far :) ) ar att den form av pakethantering ar lanat fran RedHat - RPM. Annars ar det ju tarbollar som vanligt. Kor jag KDE (som jag inte fatt igang igen, efter lite klantighet som orsakade en ominstalltion :3freak snart sa ar aven det igang) sa finns det aven bra med verktyg for att hantera paket dar bland annat RPM stods.

Slackware lever och frodas forovrig och ar nu uppe i versiob 10.1 (tyckte jag nyss drog hem 10.0).

Ska bli intressant att se om jag lyckas uppgradera karnan till 2.6.10. :hihi

Ninjaboy skrev:

Håller i mina ögon inte samma klass som gordianknot. men vem vet dvdrip till linux kom nära men höll inte ända fram. Även så föredrar jag viss gui möjlighet och jag rippar inte så ofta längre och har därav ingen panik över att kasta mig in och ge mig på komando basserade program. Vet att transcode har gui med men somsagt ligger dem långt efter gordianknot i valmöjlighet.

Tyckte att uppgradera kärnan var en av dem lättare sakerna i linux värden konstigt nog :). Att få cool and quiet att funka tog mycket mer pill och min nokia 5510 var ett helsike (den dog på kuppen . :yoparty ).

Last edited:
Har aldrig hört någon klaga på transcodes valmöjligheter, särskilt inte jämfört med ett program som tydligen bara klarar en codec. :va

Ninjaboy skrev:
Har aldrig hört någon klaga på transcodes valmöjligheter, särskilt inte jämfört med ett program som tydligen bara klarar en codec. :va

Det här blev väl lite mycke oftopic :hihi men gordianknot stödjer alla codecs du kan smacka in på windows.

hulkenstrong skrev:
Det här blev väl lite mycke oftopic :hihi men gordianknot stödjer alla codecs du kan smacka in på windows.
Ok, kollade hemsidan och de pratade mest om Xvid men jag kollade väl slarvigt, har inte använt det. Skulle däremot vilja prova DVD-Shrink, alla jag känner som kör PC hyllar det programmet när det gäller att göra "backuper". :D

Ninjaboy skrev:
Ok, kollade hemsidan och de pratade mest om Xvid men jag kollade väl slarvigt, har inte använt det. Skulle däremot vilja prova DVD-Shrink, alla jag känner som kör PC hyllar det programmet när det gäller att göra "backuper". :D
Hur funkar det att emulera windowsprogram med exempelvis Wine? Är det problematiskt?

morlock skrev:
Hur funkar det att emulera windowsprogram med exempelvis Wine? Är det problematiskt?
Nja, det fungerar väl så där, du kan ju också kika på VMWare om du har en Windows licens, det fungerar bra med annan teknik än Wine.

Jag har som sagt ett väldigt lågt behov av Windows program. Kan inte riktigt komma på något som saknas eller är sämre i Linux.

Ninjaboy skrev:
Nja, det fungerar väl så där, du kan ju också kika på VMWare om du har en Windows licens, det fungerar bra med annan teknik än Wine.

Jag har som sagt ett väldigt lågt behov av Windows program. Kan inte riktigt komma på något som saknas eller är sämre i Linux.
Ok, just nu har jag inga större behov av att kunna emulera. Med dualboot är det ju bara att boota windows när det behövs. :tummenupp

Annars kan Du prova att emulera DVDshrink... :7peta

Jag har också dual boot med Windows 2000 på en burk för att kunna spela vissa spel men de spel jag spelar mer finns till Linux, t ex Americas Army, så det blir inte bootat ofta.

DVDshrink är faktiskt upptaget på Wines kompatibilitetslista så jag kanske ska prova det. :)

morlock skrev:

Ta en titt på qemu. gratis och funkar jäkligt bra. Har själv installerat windows 2003/xp och fått det funka helt okey.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år