Linux

The-PatriX skrev:
Najs, tankar för fulla muggar.

Villken verision är det, beginners, advanced eller expert?

Ingen aning
:kocko

Är nybörjare... får inte ens igång installations CD:n :huvet

Får försöka slå mig in på forumet som det tipsades om förut i tråden.

MVH Jocke

ozow skrev:
Ingen aning
:kocko

Är nybörjare... får inte ens igång installations CD:n :huvet

Får försöka slå mig in på forumet som det tipsades om förut i tråden.

MVH Jocke

hehe ok, hade tänkt att installera det nu, men bara ett problem. Hade bara en cd-r skiva, vill inte slösa en söt dvd-r på det där :huvet. Måste köpa nya imorrn.

The-PatriX skrev:
hehe ok, hade tänkt att installera det nu, men bara ett problem. Hade bara en cd-r skiva, vill inte slösa en söt dvd-r på det där :huvet. Måste köpa nya imorrn.

OK.. lycka till. Förresten, hur bränner du ner .iso filerna? får dem inte att funka att boota ifrån.

MVH Jocke

ozow skrev:
OK.. lycka till. Förresten, hur bränner du ner .iso filerna? får dem inte att funka att boota ifrån.

MVH Jocke

Du ska bränna dom som bootbara.

Vet inte villket bränningsprogram du kör på men ladda ner DVDDecrypt, funkar skit bra.

Installera programmet, starta den gå in på "Mode" -> Iso -> Write (den står på read som default". Klart där.

Skicka in en tom cd skiva i brännaren, välj din brännare i "Destination" om den inte hittade den, sen trycker du på Source och letar fram iso filerna du laddat ner välj valfri, lämpligast att välja cd 1, sen 2 å sist 3 :).

På settings nere i högra hörnet så får du kolla att det står på rätt hastighet, min brukar kunna ställa sig på 56x hastighet och det stödjer varken min brännare eller skivor :näsblod.

När du nu har valt en skiva så trycker du på den stora knappen som ser ut som en hårddisk > DVD. Nu bränner den :)

Tackar, funkade prima... installerade och fick igång det hela, problemet var att hårddisken jag installerade mandarakelinux på var megaslö så det blev olidligt.. får ta hem en annan å testa med.

Vad tyckte du om mandrake?

MVH Jocke

ozow skrev:
Tackar, funkade prima... installerade och fick igång det hela, problemet var att hårddisken jag installerade mandarakelinux på var megaslö så det blev olidligt.. får ta hem en annan å testa med.

Vad tyckte du om mandrake?

MVH Jocke

Han inte testa i mer än 5minuter innan jag märkte att Mandrake 10.1 inte tycker om mitt WG311T nätverkskort + jag har ingen möjlighet att ladda ner sakerna och föra över från nån annan dator så jag fick skicka in WinXP igen en snabbis.

Jag kan inte så mycket om Linux, men det jag han märka var att de inte gick att logga in som root från inloggningskärmen, lite små trist eftersom jag kan det på Fedora Core 2 (den jag sitter på nu).

Men Mandrake verkar riktigt fint, såfort jag är klart med lite saker så ska jag skicka in det på nytt igen :).
Och nu har jag modulen för mitt nätverkskort. - MadWiFi.
Det fanns med i Mandrake, men den ville inte hitta kortet.

Man kan ha 3D desktops i mandrake, riktigt RIKTIGT snyggt det :D.
Lär sitta uppe hela natten med det :) *mys*.

Vad tycke du själv om mandrake?

Fina är att nyare Linux distar, 2.6.5 och nyare har lässtöd för ntfs :tummenupp

The-PatriX:
Kan du inte boota på en bootdiskett och sen lägga dom drivrutiner du behöver som inte finns i GENERIC
kärnan på en extra diskett och sen köra en ftpinstallation, så slipper du bränna skivor som du kanske ändå bara kommer
använda en gång.
Har faktiskt ingen direkt koll på hur Mandrake gör vid installationen, men är rätt övertygad att detta ska funka även där..

sner0 skrev:
The-PatriX:
Kan du inte boota på en bootdiskett och sen lägga dom drivrutiner du behöver som inte finns i GENERIC
kärnan på en extra diskett och sen köra en ftpinstallation, så slipper du bränna skivor som du kanske ändå bara kommer
använda en gång.
Har faktiskt ingen direkt koll på hur Mandrake gör vid installationen, men är rätt övertygad att detta ska funka även där..

Ingen aning, kanske det var så, men lyckades inte lösa det dära med nätverkskortet :(. MadWiFi ville absolut inte fungera =(.

The-PatriX skrev:
Vad tycke du själv om mandrake?

Fina är att nyare Linux distar, 2.6.5 och nyare har lässtöd för ntfs :tummenupp

Tycker att det verkar sjysst, men kunde inte utforska särskilt mycket innan hårddisken rasade ihop :( Detta verkar ha lett till att min dator knappt hittar windows-hårddisken och inte hittar linuxdisken alls, och jag kan inte komma in i windows för linux operativsystemsmeny vid start av datorn där man kan välja win eller linux funkar inte, och den verkar behövas :confused:
Vet inte hur jag ska åtgärda problemet, nåt förslag?

ps
Hur gör man för att få 3d-skrivbord?

MVH Jocke

EDIT: Hur går det med nätverkskortet? Mitt funkade direkt, drivrutiner till alla komponenter verkade funka. Men då har jag ju inte så nya avancerade grejer...

Last edited:
ozow:
vet inte vad det är för 3d desktop ni snackat om innan, men installera
looking glass från sun så ska de väl bara va att tuta o köra.
Lite screenshots och mer info:
http://www.sun.com/software/looking_glass/details.html

Edit:
Kom på att looking glass inte finns för nedladdning..
Va nåt som efterliknade det som jag tänkte på, men kan inte komma på vad.. :va

Last edited:
sner0 skrev:
nvtv ska funka utan att trixa med nvidias egna drivrutiner har jag för mig.
Då får du ett grafiskt interface till att styra tv-ut o lite sånt med.
Rätt heltäckande program om jag inte minns fel
http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out/

hur gör man? :) har tagit hem 3st packade filer, varav en av dom har 2 filer som går att köra. Men inget händer när jag dubbelklickar eller öppnar i nytt fönster osv. :va

Last edited:
honkiie skrev:

Börja med att kolla om din linuxdist har någon form av system för att installera färdigpaketerade
versioner av program, tex portage lr vad det heter i gentoo och ports i FreeBSD (inte linux, men portsen är ett bra exempel).
Annars kan du ladda hem programmet i form av en tarboll (fil.tar.gz) som i princip är en packad samling med
källkod och dokumentation.
Denna packar du sen upp på din burk och kör en ./configure i katalogen du får.. nästa steg blir o
kompilera med make och efter det brukar det vara ganska klart att tuta o köra.
Men som sagt, paketsystemen är som regel smidigast så kolla det..
Om du är osäker på paketsystemet och hur det funkar borde det finnas gott om info i dokumentationen för din dist.

Lycka till! :tummenupp

Edit:
Hoppas inte ja va för luddig.. isf är det bara att fråga så försöker ja svara bättre.
Länk till nvtv på sourceforge: http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out/

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...