Linux och interrupts?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nån linuxguru här som har koll på det där med interrupts?

Sitter och utvecklar en drivrutin för en touchcontroller och när man trycker på touchen ska det såklart genereras ett IRQ så att processorn läser från den. Jag är inte riktigt säker på det här med mask/unmask/ack för irq:s, eller rättare sagt så är jag helt lost! Vad är det egentligen för register som ska maskas osv.???

Jag har inget bra svar rakt av - har lyckats undvika det där än så länge. Men gör som de flesta andra som bara för "husbehov" behöver skriva drivrutiner - kolla på vad andra redan gjort. Leta med andra ord upp källkod till snarlika drivrutiner och se hur man lagt upp det hela. Sedan underlättar det förstås om man läst in sig på Linuxkärnan och hur hårdvaran jobbar. Det finns någon Howto för det (fanns i alla fall för de äldre kärnorna, på den tiden jag gnetade med sådant).

Det är inte riktigt för husbehov... utvecklar ett embedded styrsystem baserat på en ARM-processor vilket innebär en hel del skillnader i registerhantering m.m., och dessutom finns det lite färre liknande drivrutiner... åtminstone med tillgång till källkod.
Är väl inte riktigt lika lost längre utan har kommit en bit på vägen, dock är det inte helt löst ännu då det dykit upp andra uppgifter som varit mer bråttom med.

En liten fågel tipsade om boken: "Linux device drivers"
..som enligt honom skulle kunna ge lite vettiga tips.

Samma fågel frågade f.ö. om du inte hade hårdvarumanualen för processorn eftersom det är olika för olika processorfamiljer.

En liten fågel tipsade om boken: "Linux device drivers"
..som enligt honom skulle kunna ge lite vettiga tips.

Samma fågel frågade f.ö. om du inte hade hårdvarumanualen för processorn eftersom det är olika för olika processorfamiljer.

Redan läst... Essential Linux Device Drivers är bättre.
Processormanualen kan jag snart utantill :näsblod

Bara en vecka kvar nu så slipper jag förresten hårdvarunära programmering sen :Bugar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg