Linser

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Långskott men vad tusan, lika bra att fråga. Någon kanske vet.
Eftersom min syn har försämrats har jag ju massa linser [endags] liggandes som jag inte "kan ha längre". Jag har inga brytningsfel eller någonting, är bara närsynt.
Om någon har samma synfel och styrka kan man väl bara ge dem linserna eller måste man gå till optiker för att få beställt linser som endast passar ens ögon. Har fått för mig att man endast behöver göra sånt ifall man har brytningsfel. Linserna jag fått är tagna direkt ifrån hyllan i butiken och inga "specialare"

Kanske finns någon som är duktig på det där med linser. Jag vill bara bli av med grejerna eftersom dom ligger och tar plats. Dom går ut år 2008/2009
så det är inte gammalt.

Jag är ju ingen optiker, men är det samma styrka på linserna som den person som tar över dom har så ska det väl inte vara ngra problem skulle jag gissa. man kan ju testa ett par för att vara säker(förutsatt att denne person själv har gjort synundersökning och inte visar att h*n har ett brytningsfel).

Bäst är nog om du fråger en optiker, men jag tror att det nog ska gå bra.

Bikerbitch skrev:
Långskott men vad tusan, lika bra att fråga. Någon kanske vet.
Eftersom min syn har försämrats har jag ju massa linser [endags] liggandes som jag inte "kan ha längre". Jag har inga brytningsfel eller någonting, är bara närsynt.
Om någon har samma synfel och styrka kan man väl bara ge dem linserna eller måste man gå till optiker för att få beställt linser som endast passar ens ögon. Har fått för mig att man endast behöver göra sånt ifall man har brytningsfel. Linserna jag fått är tagna direkt ifrån hyllan i butiken och inga "specialare"

Kanske finns någon som är duktig på det där med linser. Jag vill bara bli av med grejerna eftersom dom ligger och tar plats. Dom går ut år 2008/2009
så det är inte gammalt.

Förutsagt att det inte är Toriska linser som rättar till astigmatism (brytningsfel) så skall det ju gå..men allas ögon passar inte alla linser så det kan ju bli knepigt på det viset. Det är därför de vill att man kommer in till dem o provar in dem i ett par timmar och sen kommer tillbaka. Men om någonm har använt samma märke förut skall det ju inte vara något problem.

Hoppas du hittar någon som behöver dem :)

Nursey skrev:
Förutsagt att det inte är Toriska linser som rättar till astigmatism (brytningsfel) så skall det ju gå..men allas ögon passar inte alla linser så det kan ju bli knepigt på det viset. Det är därför de vill att man kommer in till dem o provar in dem i ett par timmar och sen kommer tillbaka. Men om någonm har använt samma märke förut skall det ju inte vara något problem.

Hoppas du hittar någon som behöver dem :)

Det är Focus linser så det är ju inget okänt märke. Kanske blir svårt att hitta nån som har samma styrka. Långskott som sagt, men värt ett försök :banana

Nu är jag lite osäker, men finns det inte olika storlekar? Krökning och diameter? Kommer inte ihåg vad det står på mina, men det är inte bara styrka har jag för mig...

Diameter och baskurva finns som sagt var också, men det brukar vara standard för de flesta. (Om man inte har en väldigt udda form på ögonen) :3freak

Har -3,0 och -2,75 .... plus att jag är fattig så det gör inget om det diffar lite på siffrorna. Är inte kräsen :)

ZpiX skrev:
Har -3,0 och -2,75 .... plus att jag är fattig så det gör inget om det diffar lite på siffrorna. Är inte kräsen :)

Scheisse. Du måste ju vara blind nästan :rolleyes:

Jag har -1.75 och -1.0 och jag tycker jag ser riktigt dåligt utan :hihi

Jag har i dagsläget -0.75 på höger och -1.50 på vänster och jag tycker jag ser taskigt utan. Jises :gnissla

Hursom, linserna mina som jag inte behöver längre är i styrkorna
-0.50, -1.00 och -1.25 så det är ganska lågt.

Det jag vet kan skilja mellan linser är hur "kupiga" dom är, hur mycket dom är böjda.. beroende på att männikors ögon ser olika ut. Men som nån skrev, kanske är lika för de flesta..

Du har alltså avverkat -0.5, -1.0 och -1.25 såpass fort att du inte ens hunnit göra dig av med dom? Trimmat ;)

Bikerbitch skrev:
Jag har i dagsläget -0.75 på höger och -1.50 på vänster och jag tycker jag ser taskigt utan. Jises :gnissla

Prova glasögonen från överskottbolaget. Dom kostar endast 10:- och då får du ett stekigt fodral också.

jawohl skrev:
Det jag vet kan skilja mellan linser är hur "kupiga" dom är, hur mycket dom är böjda.. beroende på att männikors ögon ser olika ut. Men som nån skrev, kanske är lika för de flesta..

Du har alltså avverkat -0.5, -1.0 och -1.25 såpass fort att du inte ens hunnit göra dig av med dom? Trimmat ;)

Ja alltså, -0.50 har varit mitt högra öga och -1.0 och -1.25 mitt vänstra och jo det stämmer. Jag har märkt att jag fått sämre syn, gått till optikern och fått nya linser med bättre styrka.. Klantigt kanske, men kan inte hjälpa att jag blir äldre o äldre :rolleyes:

spectre skrev:
Prova glasögonen från överskottbolaget. Dom kostar endast 10:- och då får du ett stekigt fodral också.

Glasögon under hjälmen är ingen hit. Been there, done that.

Oj, vad dåligt en del ser. Jag har -0,5 på mina och tycker jag ser dåligt utan...

Bikerbitch skrev:

Men om man kombinerar dom då?`

1,25 + 1,25 + 0,5 = 3,00

Och

1,25 + 1,00 + 0,50 = 2,75

...perfekt! Jag kommer och hämtar! :D

Tobbe_N skrev:
Oj, vad dåligt en del ser. Jag har -0,5 på mina och tycker jag ser dåligt utan...

Haha, vad folk blir chockade över andra som har -3 i synfel.. Det finns alltså -12 att köpa av vissa linsmodeller, då kan vi börja snacka suddigt :tungan

Bikerbitch skrev:
Hursom, linserna mina som jag inte behöver.
Domdär -1,25 e kanske ja spekulant på...
Kan du lägga upp baskurva o diameter åxå? Vet inte om de e tokviktigt men de e ju dumt chansa :rolleyes: Hur mycke har du samlat på dig? :)

Jag kan rekomendera den som har tröttnat på att pilla med linser varje morgon och kväll, att göra en laseroperation. Kostade lite men är helt klart värt varje krona! :tummenupp
Innan var jag så gott som blind, men ser nu helt perfa.

eppe skrev:
Domdär -1,25 e kanske ja spekulant på...
Kan du lägga upp baskurva o diameter åxå? Vet inte om de e tokviktigt men de e ju dumt chansa :rolleyes: Hur mycke har du samlat på dig? :)

Jag är väldigt okunnig på det där, har aldrig fått information om nån baskurva och diameter. Kan man utläsa det någonstans på förpackningen?
Vet inte riktigt hur många linser det är, -1.25 är inte jättemånga. Kan kolla när jag kommer hem ikväll.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025