Linser och touring

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ett återkommande problem vid långturer med hoj är allt krångel med linserna. Särskilt när man är smått pollenallergisk är det nödvändigt att kunna sköta dom ordentligt för att inte ögonen ska börja protestera och då behövs rinnande vatten. Och glasögon går bort (känner mig instängd i såna och ser ut som en gnu).

Har hört talas om att det ska finnas dygnet-runt-linser numera som man har isatta en månad i sträck. Går såna att använda trots att ögonen är torra pga allergin eller måste man ändå plocka ur dom? Är dagslinser kanske ett vettigare alternativ?

jag kör med dagslinser fungerar jävligt bra.. slipper allt krångel med att tvätta linserna.. bättre för ögonen med de är inte lika tjocka som månadslinserna känns knappt att man har dem inne... de har dock en stor nackdel.. kostar runt 350 kr/månad...

SKillnaden mellan dygnet-runt-linser och "vanliga" linser är väl bara att de förstnämnda "andas" och inte irriterar ögonen?

Ingen med pollenallergi har erfarenheter av hojsemester och linsval?

Vänta här nu! Så länge du har hjälm på huvudet ser du väll inte ut som en gnu?!?

När jag har varit ute och kört så har jag blandat lite mellan glasögon och linser för att linserna ibland blir torra efter en heldag på hoj.
Dom få gånger man stannar för att äta eller pissa får man väll acceptera att man ser ut som en gnu alternativt inte ta av sig hjälmen. (det går att pilla en t.ex. en korv utan att ta av hjälmen....

(Det värsta är väll att hjälmen pajar frillan... Har du med dig vax för att styla lite när du tar av hjälmen också :hihi )

När jag kör i skogen så har jag crossintegral med tillhörande glasögon, det blir aldrig torrt eller jobbigt! Kan man inte köra med det på gatan också… nej föresten skit i det!

fler gnuer på sporthoj!

berggren_martin skrev:
Ingen med pollenallergi har erfarenheter av hojsemester och linsval?
Jorå och jag kör med engångslinser vid sådana tillfällen, jag brukar köpa 30 par engångslinser samtidigt som jag köper nya månadslinser, på så sätt har jag alltid engångslinser för tillfällen då jag "är ute i fält" så att säga, t.ex hojsemestrar, fjällvandring, midsommarfirande och andra gånger då man antingen inte har tillgång till hygieniska utrymmen eller helt enkelt är för full för att sköta linserna :). Bara att kasta linserna när man går och lägger sig och sedan ta ett nytt par på morgonen. Funkar perfekt.

sgtpepper skrev:
Jorå och jag kör med engångslinser vid sådana tillfällen, jag brukar köpa 30 par engångslinser samtidigt som jag köper nya månadslinser, på så sätt har jag alltid engångslinser för tillfällen då jag "är ute i fält" så att säga, t.ex hojsemestrar, fjällvandring, midsommarfirande och andra gånger då man antingen inte har tillgång till hygieniska utrymmen eller helt enkelt är för full för att sköta linserna :). Bara att kasta linserna när man går och lägger sig och sedan ta ett nytt par på morgonen. Funkar perfekt.
Gjorde ungefär samma sak förrförra sommaren. Snålade och köpte 14 par, så dom tog dock slut alldeles för fort. Fast jag tyckte passformen var sämre än månadslinserna. Månadslinserna verkar forma in sig efter ögat vid några dagars användning. Sen är det jobbigt att sätta in dom på mornarna om man inte har rinnande vatten att tvätta händerna i först. Minsta snusrester på fingrarna svider som tabasco.

xZibit skrev:
jag kör med dagslinser fungerar jävligt bra.. slipper allt krångel med att tvätta linserna.. bättre för ögonen med de är inte lika tjocka som månadslinserna känns knappt att man har dem inne... de har dock en stor nackdel.. kostar runt 350 kr/månad...

Använde månadslinser förut, men bytte till dagslinser. Det är helt klart smidigare även om dom kostar lite mer, så är det värt det. På www.lensbuddy.com är priset helt överkomligt. Köper Soflens 1-Day 90, 419.00 SEK per ask med 90 likadana linser. För mig blir det max 1700 spänn (180 linser/öga om året), eftersom jag använder glasögon också.

PS Man ser smart ut med glasögon :fakta

Jag kör med linser av dygnet runt typ och har faktiskt dessutom pollenallergi och jag har inte haft några som helst problem med det vid hojkörning, hade faktiskt av nån anledning mer besvär med pollenallergin då jag hade månadslinser. Dock förutsätter det att man käkar nån medicin typ clarityn de dagar allergin är som värst annars kan det nog bli jobbigt!

Kan förörvrigt rekomendera dygnet runt linser till alla som kör med linser, Det är verkligen fantastiskt praktiskt! Jag har haft månadslinser sen -95 och har nu sedan drygt 2 år tillbaka kört med dygnet runt. är så jäkla skönt att slippa allt slabb med linsvätska och framförallt allt grävande i ögonen med fingrarna som ju är en av de stora riskerna för skador på ögat.

berggren_martin skrev:
Ett återkommande problem vid långturer med hoj är allt krångel med linserna. Särskilt när man är smått pollenallergisk är det nödvändigt att kunna sköta............

Har hört talas om att det ska finnas dygnet-runt-linser numera.............

:yoparty

Ja det gör det, grymt bra! jag hade såna när jag va i schweitz o åkte skidor i 3 mån förra året... funka perfa... full eller nykter trött eller pigg.. fungerade allitid! det e bara o investera.
:hihi

berggren_martin skrev:
Ett återkommande problem vid långturer med hoj är allt krångel med linserna. Särskilt när man är smått pollenallergisk är det nödvändigt att kunna sköta dom ordentligt för att inte ögonen ska börja protestera och då behövs rinnande vatten. Och glasögon går bort (känner mig instängd i såna och ser ut som en gnu).

Har hört talas om att det ska finnas dygnet-runt-linser numera som man har isatta en månad i sträck. Går såna att använda trots att ögonen är torra pga allergin eller måste man ändå plocka ur dom? Är dagslinser kanske ett vettigare alternativ?

använder själv sånna linser, dygnet runt, funkar riktigt bra, bättre än "vanliga" som man plockar ut varje dag.. inga probs även om man är lite allergisk, inte här iaf.. prova!!

Tack för tipsen. Kanske skulle kolla upp såna där dygnet runt-linser då.

berggren_martin skrev:

jag som alla andra som skrivit här, rekommenderar också dygnet-runt linser.
kört med månadslinser i ca 2,5 år, men nu uppgraderade man sig till dygnet-runt för ett halvår sedan, och jag har verkligen ingen tanke på att byta tillbaks.

Priset svider lite kanske, men det är ändå värt varenda slant :nicka

Hej.

Att använda linser över huvud taget och hur kroppen reagerar på dessa är väldigt persoligt och kroppen reagerar olika. Själv använder jag månadslinser och dessa fungerar kanonbra för mig.

För det första när du är allergiker som jag också är är att köpa CLARITYN på apoteket. Dessa tabletter tar du varje morgon eller när du känner av symptomen som i det här fallet är gräs/björkpollen. Dessa tabletter verkar 24h sedan du tagit tabletten.

Det enda negativa jag personligen känt av linserna i samband med hojkörning är att ibland så kommer luftströmmarna in under hjälmen, om man inte har tätt under hakpartiet, och torkar ut linserna vid en viss hastighet eller om man kör med halvöppet visir vid tex stadskörning.

Mitt tips är att om man kör med linser är att köra med glasögon av transparent typ för att om möjligt undvika dessa underströmmar som kan uppstå under körning. Dessa glasögon skyddar även ögonen vid lugnare körning med uppfällt visir, det är INTE kul att få in knott å skit i ögonen i farter mellan 50-90km/h.

Nu rekomenderar jag transparanta glasögon då jag själv kör med rökfärgat visir på hjälmen. Dessa glasögon är av modell "skyddsglasögon" och kostar ca 50:- eller är gratis från jobbet ..

Kör lugnt!

/ Nicke Lindgren.

Äsch, slicka lite på fingrarna och torka av dom på jeansen...

trams.... :tungan

//jaG

berggren_martin skrev:
Gjorde ungefär samma sak förrförra sommaren. Snålade och köpte 14 par, så dom tog dock slut alldeles för fort. Fast jag tyckte passformen var sämre än månadslinserna. Månadslinserna verkar forma in sig efter ögat vid några dagars användning. Sen är det jobbigt att sätta in dom på mornarna om man inte har rinnande vatten att tvätta händerna i först. Minsta snusrester på fingrarna svider som tabasco.

berggren_martin skrev:
Tycker jag du ska göra. :tummenupp Funkar för de flesta, men inte säkert att det funkar för just dig. Har man problem med torra ögon och allergi kan det va så att man har dem på dagtid ibland och dygnetrunt ibland, alltså "flexibelt" bärande. Därför är det bäst att testa en månad först innan du köper för 6 månader. Det är ganska mkt kontroller i början för att se om linserna funkar på dina ögon. Om du haft linser tidigare kan du få testa en månad utan kostnad. Iaf i "min" optikerkedja. Andra optiker tar 595:- för att testa en månad, så det lönar sig att kolla runt lite innan du väljer optiker! Dessutom är det ju bra om det är en optiker du har förtroende för. Yngre optiker är oftare benägna att tillpassa nya sorters linser än äldre optiker, kan va värt å tänka på.

Så det är bara å boka tid å testa nu!
Lycka till från sporthojs egen optiker :)

Dagslinser funkar kanon, jag har varvat brillor och dagslinser i snart 6 år. Linser mestadels på sommaren eftersom jag inte fått tummen ur röva och köpt ett par slipade solbrillor än...

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage