Linser och hojåkning funkar det?

Rigge skrev:
Solbrillor i hjälmen borde det va böter på.

Jo, visst är det så. Mörkt visir är ju klart häftigare.
Tills man kör in i en tunnel.
Eller har kört tills solen gått ner.
Eller någon annat ungefär lika o-cool omständighet.
Fast visst, man kan ju ha ett klart visir med sig att byta till... :näsblod

Solglasögon är IMHO det enda vettiga alternativet, om man inte *bara* vill posera... :hihi

Tjejen använder linser och jag har aldrig hört henne klaga, varken efter att ha åkt med eller kört själv.

Jag kör både Enduro och sporthoj med linser och aldrig haft några problem! Särskilt skogsåkningen borde vara ganska tuff mot linserna då det är ordentligt dammigt men jag har som sagt aldrig haft nåt problem!

Sen har jag iofs väldigt bra tårvätskeproduktion så jag kanske är ett gynsamt fall :)

Kör för övrigt med dygnet runt linser vilket är helt fantastiskt! :tummenupp

Jag använde solglasögon en gång då jag testade en öppen hjälm. Gick inte bra, linserna blåste ut, inte så kul att bli blind när man har lite för hög fart.
Men håll dig i lagom fart och stäng visiret när du gasar på så är det lugnt.

Personligen så funkar linser betydligt bättre än glasögon när jag kör hoj. Glasögon använder jag bara i nödfall. Mitt största problem är att köra med öppet visir och glasögon, jag blir betydligt torrare i ögonen då än om jag kör med linser, eftersom luften liksom pressas in på sidorna av brillorna och går direkt in mot ögonen som massor av små luftutblås. När jag kör med linser har jag aldrig några problem.

Men det är ju ganska personligt, vissa kan inte ha linser någon längre stund alls och vissa kan köra med linser 24/7. Du får helt enkelt prova, köp endagslinser om du har råd/inte ska använda linser så ofta, de är enklast.

Som sagt så funkar linser rätt bra för de flesta, så länge man inte har pollen allergi (och blinkar lite oftare än marcus grönholm). Enda orsaken att ha solbrillor i hjälmen är om man inte hunnit köpa hk visir och ska köra från dagen in på kvällen..
Kör inte med mörkt visir, man ser inte ett smack på kvällen, har nästan krockat med mötande bil pga. av det. :huvet

Annars kan man operera ögonen så slipper man allt bekymmer med brillor å linser, gjorde jag mars 04 och e supernöjd :-)

/drex

=Drex= skrev:
Annars kan man operera ögonen så slipper man allt bekymmer med brillor å linser, gjorde jag mars 04 och e supernöjd :-)

/drex
Jag funderar på att göra det. Men vet inte hur gammal man bör vara eller hur länge det "håller". Ser du helt återställt eller är det lite kvar?

verkar ganska dumt att ersätta brillor med linser, för att kunna ha solglasögon. poängen med linser är väl att det blir så mycket smidigare att ta på hjälmen, och att det inte trycker bakom öronen? och att man ser skarpt i hela synfältet och utan att bli snurrig.

huh. bara gå ner till brevlådan med glasögon istället för linser innebär ju livsfara. och att köra motorcykel med dom? nejfyfan.

jiGGa skrev:
Jag funderar på att göra det. Men vet inte hur gammal man bör vara eller hur länge det "håller". Ser du helt återställt eller är det lite kvar?

Tror inte åldern spelar så stor roll, det som däremot spelar roll är bland annat tjockleken på din hornhinna, detta för att om den är för tunn (här talar vi mikrometer) så kan de inte skära i den utan risk. Allt detta kollas upp på den undersökning man får göra och där så berättar dom även vilken metod som är aktuell för dig, om dom nu kan operera alltså. För min del så var det LASIK som gällde vilket innebär att man skär ut en "halvmåne" i hornhinnan som man viker undan och sedan laserbehandlar man ögat, efter det så läggs "locket" tillbaka och läker sedan fast av sig självt. Målet dom försöker nå är alltid 0.8 som sämst, jah nådde 0.9 och +0.8 (hade -2.75 & -3.0 + brytningsfel). Mitt brytningsfel fick dom ner till första mätbara graden vilket är 0.25, kommer inte ihåg vad jag hade innan men var relativt saftigt. Vad man vet så håller det 4ever

/Drex

Det funkar i 99,99% av fallen. Har haft linser och kört hoj genom 8 säsonger. När det däremot strular så är det riktigt otäckt.

Mirran skrev:
Funderar på att skaffa linser till sommaren för att kunna ha snygga solbrillor, funkar det att ha linser när man kör hoj?
Funkar klockrent för mig. Har aldrig strulat. Inte en enda gång. Men olika ögon passar olika bra med linser... Själv tycker jag endagars är klart bekvämast fast jag kan inte ha det eftersom jag ser för dåligt... (har det ibland på sommaren när jag är utomlands, funkar helt ok ändå...)

- Johan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...