Lindstrans STR håller inte måttet?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Hur är det med Lindstrands kläder egentligen?
Är dom eg. "godkända" för on-road bruk eller är det mest för att användas vid cross-åkande?

Dom är ju så klockrena annars... är dom verkligen så dåliga vid klotning som jag fått höra? Inte dåliga rent så kanske men definitivt inte bäst..

Lindstrands STR-kläder finns i flera olika yttermaterial beroende på modell så det går inte att säga generellt.
Vill du ha bra skydd (rel. nötningsbeständigt mot asfalt) men köra i allväderställ - köp Halvarssons Safety.

byxor, Lindstrans Lizard, är dom "bra" ? Kommer mest köra i stan samt pendla till jobbet. Är dom någorlunda säkra?

Kläderna är inte det som skyddar särskilt mycket om du kör in i en bil i ca 50 km/h. Att få kraftiga skrapsår är inte så mycket gemfört med en bruten arm kan jag tänka mig. Det är de "hårda" skydden som är lite mer viktiga.

Jag har en STR jacka som jag är nöjd med, sen så är den ju snygg också :tummenupp

enduroemil skrev:
2508760 Kläderna är inte det som skyddar särskilt mycket om du kör in i en bil i ca 50 km/h. Att få kraftiga skrapsår är inte så mycket gemfört med en bruten arm kan jag tänka mig. Det är de "hårda" skydden som är lite mer viktiga.

Jag har en STR jacka som jag är nöjd med, sen så är den ju snygg också :tummenupp

okey, håller den kyla o väta borta bra tycker du?

xt_660 skrev:
2508527 Hur är det med Lindstrands kläder egentligen?
Är dom eg. "godkända" för on-road bruk eller är det mest för att användas vid cross-åkande?

Dom är ju så klockrena annars... är dom verkligen så dåliga vid klotning som jag fått höra? Inte dåliga rent så kanske men definitivt inte bäst..

Funkar fint som skydd för kyla och regn, men inget vidare på asfalt. Jag slog över på 1:an och skrapade hål på knät direkt. Men håller med, jäkligt goa. Fast jag skulle nog slå till på skinn om det blir högre hastigheter.

nästa år kommer grymma str-kläder med samma (bättre) nötningstålighet som värsta skinnställen... ser ut som jeans.

Har bara bra erfarnheter av STR Lindstrand.
Kört omkull och dom har skyddat mkt bra!

hmm... då vette fan om det inte blir nån midjejacka från Halvarssons, lite skydd måste det ändå va :arsele

Jag har kört bud med dom i 1½år, varje dag hela vintern också! De är bra, men byxorna smälter gärna mot avgasröret. De tål asfaltsskrap helt okej för denna typ av kläder. Hade ej kört med dom på vintern om jag var missnöjd, i -20grader vill man gärna ha bra grejer.

Har tre polare som har slagit över och alla med Lizardbyxan. Alla med hål i brallan nu och då var det inte hög fart.

Har oxå ett par, men anänder dem sällan. Kör med skinn istället

Men är Lindstrands byxor godkända av försäkringsbolagen??
(Ex Lizard bxorna?)
Brukar ju står i vilkoren att man alltid ska använda "Godkända" skyddskläder!?

Men är Lindstrands byxor godkända av försäkringsbolagen??
(Ex Lizard bxorna?)
Brukar ju står i vilkoren att man alltid ska använda "Godkända" skyddskläder!?

Förr ( läs för några år sedan) så angav Jofama vad t.ex STR´s textilkläder var tillverkade av för typ av tyg, senast jag hörde mig för med en representant på en mässa så sa de " ... av slitstarkt tyg!!

STR textil hör enligt mig helt klart hemma off-road.

Men de är som sagt avsedda för mc-åkning, så f-bolagen "godkänner" dem.
Däremot är Jofama/Halvarssons skydd i världsklass, så använd dem i deras kläder+ en tajt passform så blir de bättre, men det finns bättre/starkare kläder.

PM:a för mer info

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back