Lindstrands Sunne och Oman

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är lite sugen på att köpa nåt av dessa, tror i sånt fall på Sunne.

Vad kan man säga om dessa kläder? Hur är dom i passformen är dom lämpliga för en relativt grovbent, lönnfet Norrbottning?

Fattar jag det hela rätt har Sunne stället inbyggt membran och ett värmefoder medans Oman har ett vattentätt membran och ett värmemembran. Är det i övrigt bra ställ? Har ett par Lindstrands skinnbyxor och dom tycker jag verkar rejäla.

Hur ska man tänka med storleken om man vill ha lösa skydd, tänker att man bör mäta sig med skydden på och sen ta storleken efter det.

Vad säger ni är dom värda pengarna ca 8000 kr för jackan och byxan? Eller finns det bättre för samma pengar om man inte köper beggat?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nu har jag inte jättebra koll på just dessa ställ och funktioner men alltid bara hört gott om Lindstrands mm. Är du beredd att lägga lite till så får du ju jäkligt bra goretex ställ från Rukka där du får mycket mer funktion för lite mer pengar. Det som skiljer ett laminerat ställ från ett med membran som Oman är att på ett goretexställ så rinner vattnet av direkt på yttertyget och dessa torkar otroligt fort då inget vatten trängt igenom. På ett ställ utan detta där membranet sitter inne i jackan som på Oman så kommer jackan bli dyngblöt men du är "torr" mot huden. Jackan i sig suger ju åt sig en massa vatten istället för att det rinner av direkt på yttertyget. Jag har Rukkas R-ex ställ. Gav 11 tror jag och är supernöjd. Kört i Ösregn och vattnet bara studsa av mig. Suveränt.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har ett 10 år gammalt Lindstrands textilställ. Passformen är bra för en lönnfet gubbe. Klarar småskurar OK, och torkar relativt snabbt. Vet ej hur kvalitet är på de numera Asien sydda kläderna.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tycker att Lindstrands kläder överlag är mer anpassade för storväxta personer. Brukar ha rejäla problem att hitta jackor med tillräckligt långa ärmar och liknande men deras sitter överlag bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lindstrands ställ ligger väl på ett ungefär vad jag skulle vilja lägga i pengar på att ställ tror jag ska ringa Nifa och kolla lite mer. Nu har jag ett Course ställ ,med passformen på det är inte nåt vidare byxan är gjord för nån kinesröv med tändstickor till ben och då har jag ändå XXXL.

Har försökt hålla koll efter beggade Rukka och Klim men det verkar svårt, Rukka damställ verkar det dock gott om. Var handlar man Rukka ställ, gör det att hitta nåt under 10000 kr? Är det nåt ställe som rekommenderas?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bike Trollhättan har/haft REA på tex BMW GS Dry, hela stället för 3400 pix eller nåt ditåt. Jag vet flera som köpt, en kamrat köpte två. Drar du 52 så finns det säkert ett över.

Men kolla vad de har!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla upp BMW stället, priset är ju rätt just under 3700 kr för jackan och byxan, vilket är u det halva priset jämfört med Lindstrands ställ.

Vad säger ni hur är BMW Dry ställen jämfört med Lindstrands Sunne? Då jag kollat på Lindstrands Sunne och BMW GS Dry på Youtube så verkar väl Sunne stället ha något fler och större ventilationsöppningar och löstagbart värmefoder. Värmefoder spelar väl mindre roll, det är ju bara att ta på sig ett fleeceställ, men ventilationen är ju bra att ha.

BMW verkar ju ha ett rykte att ha riktigt bara grejer, är detta lite billigare GS Dry ställ komplretterat med ett fleeceställ rent av bättre är Lindstrands Sunne?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW-ställen har då förr varit riktigt bra, i klass med Rukka osv. Jag har ett antal BMW-ställ som jag köpt beggade och de har funkat 100%. Riktigt bra grejor!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
BMW ställen verkar ju i alla fall varit riktigt bra och bra pris är ju nästan i samma prisklass som de billiga Course ställen Xlmoto säljer då dom säljs till ordinarie pris.

Tror jag chansar, har mätt mig med skydden på kroppen och det verkar bli storlek 58, lite konstigt i storlekstabellen hos Bike, 56, 68 och sen 60 och så kommer 68 igen efter 66, måste vara tryckfel. Det enda är väl att benen lär bli långa men då man är inte är så lång och lite lönnfet är det väl inte så mycket att gör åt det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick GS Dry kläderna idag, jackan verkar okej i storlek 58 men lite snäv över axlarna med skyddsjacka och två fleece tröjor, en fleecetröja plus skyddsjackan eller bara med skyddsjackan funkar bra. Hade varit bra att testa storlek 60 för att jämföra men då tror jag armarna blir lite långa. Vad som förvånar lite är att jackan är väl rymlig över magen trots att den är något för stor.

Byxorna är det värre med den passar dock inte nåt vidare den är för liten i midjan så dessa är inte att tänka på, visst kan jag få igen dom men dom är inte bra. Får väl se vad dom har tyvärr verkar det vara leveranstid på storlek 60 och frågan är ju då hur långa benen blir?

Får väl ringa imorgon och tala med dom och höra vad dom har att säga, jäkligt surt att byxan passar dåligt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker att Lindstrands kläder överlag är mer anpassade för storväxta personer. Brukar ha rejäla problem att hitta jackor med tillräckligt långa ärmar och liknande men deras sitter överlag bra.
Har haft Lindstrands small och medium och inte kan jag påstå att deras kläder överlag passar bättre för storväxta personer,
Lindstrands har rätt slimmade modeller om man jämför med vad man hittar i produktutbudet hos t.ex deras eget märke Halvarssons så någon nischat fetgubbe plagg är det då inte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då vet jag det om Lindstrands. Ringde Bike och jag ska testa byta byxan till storlek 60 och se hur det blir, benen sak bara vara 0,5 cm längre i 60 än 58. Tyvärr är deg leveranstid på den byxan så jag får nog räkna med minst 2 veckor innan jag har den först minst en vecka från Tyskland och sen minst en vecka tar det ju för DHL att få grejerna hit från Trollhättan. Om den inte passar funderar jag på Enduroguard byxan då den finns i större storlekar, är väl då jag vill ha skyddsjacka, skyddsbyxa och lösa knäskydd som också gör att jag blir betydligt grövre i förhållande till längden.

Testade GS Dry jackan igår i +24 i nästan 24 mil och den var måttlig varm med ventilationsöppningarna öppna. Mjuk och följsam är den så den verkar vara fin, blev rymligare runt axlarna efter att jag släppt ut remmarna vid armarna och remmarna i midjan fick dras igen en del.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar vilken skillnad det var i storlek på GS Dry byxan i 60 mot 58, 60 byxa var väldigt rymlig, utläppt i midjan kan jag med marginal dra på mig byxan utan att knäppa upp den med skyddabyxa på.

Nu har jag ju inte testat stället utan bara jackan i varmt väder men med tanke på priset just nu måste ju detta ställa var prisvärt mot tex billiga Course ställ på Xlmoto som kostar marginellt mer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kamraten som köpte det är sjukt nöjd, idag var vi en tjugomilatur runt Bondersbyn och han log saligt hela tiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är GS Dry byxan också testad, om jag ska klaga på nåt så hade det gärna fått vara ventilationsöppningar i byxan, även jackan hade gärna fått ha fler och större öppningar. Idag hade ventilationsöppningar liknade Klims skoterjackor gjort sig bra.

Nu är det väl inte så ofta det är +31 i skuggan då man är ute och kör men just idag var det sjukt varmt med skyddsjacka, skyddsbyxa och knäskydd under GS stället.

Annars så verkar det bra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top