Lindrigare mc-olycka i Sthlm.

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Kom hem i midnatt efter att varit på sjukan hela kvällen för undersökningar etc efter att en "flakbil" valde att plöstligt valde att svänga till vänster från stillastående. Jag låg bakom en "flakbil" på kammmakargatan i Stockholm i lugn hastighet. Bilen kör in höger sida på denna enkelriktad väg och stannar till. Jag tänker att dom ska lasta av nåt men lite efter det så svänger bilen tvärt till vänster för att kunna parkera på vänster sidan av korsande gata. Detta upptäcker jag sent och nitar för att sen köra in i sidan på bakdelen av bilen och till slut landa på flaket av bilen.

Jag hinner få ner hastigheten till väldigt lågt och även om jag slåt i bilen och landar på flaket så går det relativt sakta och hojjen välter nästan baraåt andra hållet.

Hur funkar det egentligen? Är det mitt fel att jag ens tänkte köra om den på vänster sida? Chauffören i bilen har aldrig sett mig överhuvudtaget och proppsade hårt på att han blinkat väl innan han svängde etc.

Hojjen bogserades till Freewheel verkstad direkt och där dom också var så trevliga att skjutsa mig till sjukan direkt efter. Mest skönhetsfel på hojjen och en spräck motorkåpa på sidan men inget allvarligt alls. Själv ska jag tillbaka till sjukan när som igen för att göra mer undersökningar på mitt knä.

Skönt att det gick bra för dig!! ang. skuld så är det hans fel! vid vänstersväng måste man alltid titta så man kan göra det utan fara för bakomvarande eller bilar på motsatt sida.

Jag tror faktiskt att det är ditt fel, eftersom Ni körde på en enkelriktad gata (om jag inte missuppfattade din beskrivning). Då har du skyldighet att kunna stanna på sträckan du överblickar och hålla avstånd till framförvarande.

Men jag e inte hundra, dock!

/T

Om han har stannat till som du skrev så är det hans fel. Om du har stannat vid sidan av vägen, så har du skyldighet att lämna företräde mot de som kör på vägen om du ska åka vidare.

Tillbaks efter magnetröntgen också och verkar bra och får bara träna knät lite så blir det bra igen.

Jo det är lite klurigt det där om vems fel det är och inte minst eftersom han lagt sig helt till höger innan svängen för att ta ut den fullt. Vägen är så bred att det är parkering på vänstersidan framför och kunde likväl och vad jag trodde stanna för att lasta av nåt.

Cervantes skrev:
2114987 Skönt att det gick bra för dig!! ang. skuld så är det hans fel! vid vänstersväng måste man alltid titta så man kan göra det utan fara för bakomvarande eller bilar på motsatt sida.
Inne i stan gäller det inte samma som om det hade varit ute på en landsväg.

Om den andra bilen står still kvittar nog men om den står still ute till höger så blir det nog han som åker dit själv. Den andre lär åka dit hur som helst, frågan är om trådstartaren blir delansvarig elle inte.

Pratade precis med försäkringsbolaget idag och dom är klara med det och det blir delat fel. Han får fel för sin sväng och jag får fel för omkörning på en 30 -sträcka. Fick även nya årets självrisk så blir bara 3000:- istället för 9000:-.

På min fråga om man då kan köra om budbilar, taxi etc som kör in till sidan kunde han inte svara på men får väl vara nöjd med utslaget iaf.

Tycker If har varit smidig att ha att göra med och tack till Freewheel som skyndar på allt så jag får min hoj så snabbt som möjligt.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna