Linda egen stator?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag en fundering att testa nåt jag inte gjort tidigare att linda en stator. Köpte en CRF100 till barnen och då funderar jag på att sätta lyse på den dels för höstkörning men mer för att man ser dom lättare i backspegeln på KLR:en då dom har lyse vilket vi nu har på PY80:in.

Man kan köpa en stator för 125 dollar men det tycker jag är nog så dyrt, det fina med CRF100 original statorn är att denna är har polerna färdiga så att det är bara själva lindningen som saknas. Hittade lite info på nätet där nån lindat sin stator med 20 AWG tråd vilket bör vara 0.81 m2 och lindat med 65 varv per spole och det finns 5 tomma spolar. Sen hittade jag också nåt där man talar om att överlinda med 10 extra varv och använda 18 AWG tråd vilket är 1.02 mm2 för att få ut extra effekt.

Då det är fem spolar förmodar jag att man lindar alla fem spolar med en och samma tråd åt samma håll för man kan ju knappast få till nån trefas stator med ojämt antal spolar eller?

Jag har väldigt lite erfarenhet av sånt här om man bortser från elgitarrpickuper, många varv och flera spolar seriekopplade (humbucker) höger utsignal men dovar ljud (därför föredrar jag Fender gitarrer) men det är länge sen jag höll på ordentligt och jag börjar glömma en del av detta. Just humbuckerpickupen får mig att fundera på om lindningarna men detta kan ju knappast funka då magneterna åker runt i svänghjulet?

Kan man kunna linda fel så man får fasfel mellan spolarna som på en humbucker och då släcka ut spänningen från spolarna? Eller går inte detta då magnterna snurrar i svänghjulet?

Sen hur är det med trådtjockleken ju tunnare tråd ju mer varv man lindar ju högre spänning får men ut men riskerar då att bränna statorn vid hög belastning eller? Blir det skillnad om man tex lindar 5 spolar med 65 varv 0.8 mm2 tråd mot att linda mer 1.0 mm tråd. Nån skillnad borde det väl bli i alla fall teoretiskt?

Några tips på detta av ni som är elkunniga?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
AWG 20 har diametern 0,81mm och arean 0,51 kvadratmillimeter.
AWG 18 har diametern 1,02mm och arean 0,83 kvadratmillimeter.
Något förenklat är utspänningen proportionell mot antalet varv och varvtalet.
Så tio varv mer ger 75/65=1,15 mer spänning vid samma varvtal. Ungefär.
Vilket ger att du får ut mer effekt.
Men den tunnare tråden har högre motstånd och blir alltså varmare.
Det är ju ändå några ampere som behövs för lysena.
Förmodligen funkar båda om man får tro nätet.
Fast jag skulle nog satt på ett cykellyse i stället och gjort färdigt nåt annat projekt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Vid vilket varvtal vill du att spänningsregleringen skall börja?
Är de fem spolkärnorna symmetrisk placerade?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Se där jag missade att det var diametern och inte arean.

Så trådtjockleken är inte så avgörande för vilken effekt man får ut utan det är varven? Sen är det ju klart att man får på mindre varv med tjockare tråd men i detta fallet skulle jag nog linda på så mycket som gick med 1 mm för att vara på säkra sidan.

Visst är det så att det enkla är att montera lysen och sen ett batteri och ladda men jag gillar ju att pilla på och man lär sig ju då nya saker. Sen är det lite skönt att då och då ta nåt nytt mindre projekt för att göra nåt annat mot mina stora projekt. Hur som helst tvivlar jag på att detta görs i sommar det skulle möjligen vara då barnen är hos sin mamma och detta skulle infalla med en regnperiod.

Statorn har 6 st symmetriskt placerade kärnor men en används till tändningen så det blir 5 st kärnor som används för spänningsmatningen så spolarna för AC spänningen blir ju inte symmetriskt placerade då. Sen vet inte när regulatorn ska börja reglera är väl lika bra att se till att ha hyfsat effekt men det är klart att det blir ju inte bättre med en massa extra effekt om man inte utnyttjar den utan ska bränna bort den med regulatorn.

Här är en bild från Cmsnl på hur det ser ut.

Dock så funderar jag på nån av dessa statotorer skulle vara rätt? Ser ju på bilderna att de är väldigt misstänkt likadana som CRF statorn men med AC lindning.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag inbillar mej att du kan ta vilken stator som helst till Honda mb/mt50/80 eller vilken ny kines som helst.

Precis som att yamaha har samma storlek o kona på alla från 50cc moped till yz 495 cross
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men statorn ska ju passa ihop med svänghjulet så den får plats bakom det.

Hur är det med spolen och pickupen till tändningen är det typ samma till alla tändningar? På Amazon finns GY6 statorn för 259 kr med fri frakt och för dom pengarna så är det ju inte värt att linda själv.

Som sagt den ser ut rätt på bilden så man kanske skulle chansa att den passar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går att hitta mycket mått på olika statorer om man googlar lite, jag har gjort det med någon hoj tidigare.

Hela frågeställningen påminner mig om en kompis som lät gymnasieskolan tillverka nya plåtar till stommen med fler stolpar att linda fler spolar på.
Den statorn körde han sen på sin xr500 med två stora runda billyktor design som på bilden.

Det är ju alltså inget omöjligt projekt men idag med möjligheten att söka på nätet så tror jag det finns bekvämare lösningar.

25efe1b33f07fd10ff3454e44291796d.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men statorn ska ju passa ihop med svänghjulet så den får plats bakom det.

Hur är det med spolen och pickupen till tändningen är det typ samma till alla tändningar? På Amazon finns GY6 statorn för 259 kr med fri frakt och för dom pengarna så är det ju inte värt att linda själv.

Som sagt den ser ut rätt på bilden så man kanske skulle chansa att den passar.
Det är Honda kloner allihopa kineserna o dom ändrar inte om det inte behövs.

Har du ingen där uppe som har en Honda moppe eller kines fiddy att kolla på/med
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är nog lur oå att Amazon statorn passar till CRF100F, man skulle ju kunna chansa och värre felköp än 259 kr har jag minsann gjorts då det gäller Hondor? Likadan stator finns på eBay i Kina och där anges dom att passa till CRF100.

Honda moppar kommer jag inte på att nån har men nån Fiddy borde man ju kunna hitta men kommer faktiskt inte på nån inom bekantskapskretsen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Så trådtjockleken är inte så avgörande för vilken effekt man får ut utan det är varven?...
Antal varv dikterar vilken tomgångsspänning du får ut. Vad som händer med denna spänning när du börjar belasta, är bökigare att räkna ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns otroligt bra cykelbelysning.
mycket enklare och billigare.

Visst men jag säger som engelsmännen "why do it simple when you can do it complicated". Eller snarare är det väl så att jag gillar att göra saker ordentligt, visst är nån form av separat belysning enklare men ett elsystem med stator och regulator känns mer seriöst och inget tjorva med batterier.

Antal varv dikterar vilken tomgångsspänning du får ut. Vad som händer med denna spänning när du börjar belasta, är bökigare att räkna ut.

Ju fler varv ju högre spänning är jag med på men fler varv boree väl ge ökad spänning genom hela registret vilket ger mer effekt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fördelen med fler varv är som du säger att lyset blir bättre redan vid ett lägre varvtal. På högre varv blir det mer att bränna bort i regulatorn och högre temperatur i lindningarna. Men det gäller för en shuntregulator. En serieregulator är bättre men betydligt dyrare enligt vad jag läst.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har lindat rätt många skoter/hojstatorer och RC flyg motorer.
För att få bra hållbarhet på lindningen vilket är största/svåraste problemet så lindar jag i JB weld 24 min vers. Klägga på lite jb weld i botten polp och sedan en klick då o då på trådarna under lindningen. När hela statorn är lindad och färdig lödd så penslar man på JB weld över hela polparnas trådar som skydd. De statorer jag skyddat med jb weld har aldrig gått sönder hur än mycket maskinerna har vibrerat.
På rc flyg motorer som ska ge maximal effekt i förhållande till storlek och vikt så lindar man polparna med flera trådar parallellt istället för en grov för att utnyttja utrymmet max på polparna. På de värsta motorerna lindade jag med 6 trådar istället för en grov på 1mm. Man löder då ihop trådarna i början och slut så de funkar som 1 grov tråd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har lindat rätt många skoter/hojstatorer och RC flyg motorer.
För att få bra hållbarhet på lindningen vilket är största/svåraste problemet så lindar jag i JB weld 24 min vers. Klägga på lite jb weld i botten polp och sedan en klick då o då på trådarna under lindningen. När hela statorn är lindad och färdig lödd så penslar man på JB weld över hela polparnas trådar som skydd. De statorer jag skyddat med jb weld har aldrig gått sönder hur än mycket maskinerna har vibrerat.
På rc flyg motorer som ska ge maximal effekt i förhållande till storlek och vikt så lindar man polparna med flera trådar parallellt istället för en grov för att utnyttja utrymmet max på polparna. På de värsta motorerna lindade jag med 6 trådar istället för en grov på 1mm. Man löder då ihop trådarna i början och slut så de funkar som 1 grov tråd.

Intressant annars då brukar man väl lacka men det är kanske svårt att få in lack överallt som amatör. Gitarrpickuper brukar man ju vaxa men vad lär nog funka dåligt i detta fallet då det lär smälta av värmen från motorn.

Då har du nog koll på hur en stator ska lindas, hur ska man linda i detta fallet, en fas på fem stående spolar är det som gäller. Jag förmodar att man lindar samtliga spolar i serie med varandra, man börjar att linda yttersta spolen i ena änden och slutar på yttersta spolen i andra änden så att spolarna blir seriekopplade, alternativt lindar man varje spole för sig och löder ihop dessa så dom blir seriekopplade?

Men hur ska man linda de fem spolarna, ska samtliga spolar lindas åt samma håll (medurs eller moturs) för att inte få fasfel? Eller ska man linda på nåt annat sätt?

Kan man köpa en stator för 260 kr är det väl inte lönt att linda men det hade varit lite kul att testa göra detta och det kostar ju inte många tior att köpa tråd och testa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara utvändig lack håller inte lika bra som JB weld.
Linda i höger och vänstervarv varanna polp. EX första i högeersom på filmen och gå sedan över till nästa polp i vänstervarv. På filmen utnyttjar han polparna bra genom att linda två trådar parallellet. De kan va lättare att linda med två tunnare trådar än en grov och man får på mer koppar. Antalet varv ger volten och grovleken ger wattantalet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur många poler har rotorn ?
Två dvs en Nord en Syd ?
Fyra dvs två Nord två Syd ?
Sex dvs 3 Nord 3 Syd ?
osv. .......
Det Boost 3 skriver citat "Linda i höger och vänstervarv varannan pol"
TROR jag skulle funka om det är "Sex poler dvs 3 Nordpoler och 3 Sydpoler " i rotorn
Antalet poler i rotorn går kanske att kontrollera med en liten kompass inne i rotorn.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Generatorer brukar Y eller D kopplas då likriktar man därefter och kopplar in ev batteri och belastning. viktigt att du har tillräcklig spänning från spolarna. Fast du kanske vill ha AC
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur många poler har rotorn ?
Två dvs en Nord en Syd ?
Fyra dvs två Nord två Syd ?
Sex dvs 3 Nord 3 Syd ?
osv. .......
Det Boost 3 skriver citat "Linda i höger och vänstervarv varannan pol"
TROR jag skulle funka om det är "Sex poler dvs 3 Nordpoler och 3 Sydpoler " i rotorn
Antalet poler i rotorn går kanske att kontrollera med en liten kompass inne i rotorn.

Jag är lite fundersam på detta då statorn har 6 poler men det är bara fem som är lediga ena polen används som primärspole till tändningen så det är alltså fem poler över som ska vara till belysningen/eventuell laddning och då som "en fas" men en kabel som jordas och en kabel som matar regulatorn med AC till belsysningen och en DC för laddning.

Vet inte hur många magneter som sitter i svänghjulet men troligtvis sex enligt en bild på cmsnl https://www.cmsnl.com/honda-crf100f-2006-6-usa_model32130/flywheel-comp-cd_31110kn4751/

Hur funkar det med dessa spolar varför ska man inte linda dessa åt samma håll? och blir det inte lite galet att ha tre respektive två spolar åt var sitt håll? Jag är ju lite fast i tänket om gitarrpickuper där humbuckern lindas år var sitt håll och sen sitter magneterna i spolen med nord respektive sydpolaritet vilket ger effekten att humbuckern släcker ut störningar. Är det av samma anledning man vill linda medurs och moturs i statorn för att minska störningarna in i elsystemet? I sånt fall borde ju jämnt antal spolar vara bäst men två och två lindande mot varandra plus en till borde väl vara bättre för störningar än fem åt samma håll?


Generatorer brukar Y eller D kopplas då likriktar man därefter och kopplar in ev batteri och belastning. viktigt att du har tillräcklig spänning från spolarna. Fast du kanske vill ha AC

I detta fallet är det bara en fas det rör sig om men på vissa av dessa statorer verkar det finnas två lindningar eller kopplingar, en för AC till belysningen och en till laddningen för DC. Vad som riktigt skiljer har jag inte koll på men jag tror att det bara är att nån av dessa lindningar är en tappning mellan spolarna. Kanske tar man ut spänningen till DC regulatorn från fyra mot varandra kopplade spolar och AC har en extra spole för att få mer effekt eller så är det tvärt om?


Nu kan jag väl avslöja att jag på chansning har beställt en ny stator på Amazon för en dryg tvåhundring och denna stator har tre extra kablar mot originalet, en grön som troligvis är jord, en gul som troligtvis är AC till lyse via regulatorn och en vit som är tänkt till DC via regulatorn. Har kommit fram till detta efter att kollat på kopplingscheman på nätet på Kineser jag hittat och dom är kopplade så och även färgerna på kablarna från Kines statorn till CDI och pickup stämmer med färgerna på Hondan.

Jag vet som sagt inte om det är rätt men vad jag hittat på nätet så tror jag att den från Amazon kan passa. Finns betydligt dyrare statorer att köpa från USA då på runt 125 dollar och dessa verkar bara ha två kablar extra för AC medan kinesen har tre. det var samma på PY80 statorn jag köpte även där är det två lindningar att välja mellan jag tog den som gav mest spänning och kopplade till regulatorn och det funkar ännu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte hur många magneter som sitter i svänghjulet men troligtvis sex enligt en bild på cmsnl https://www.cmsnl.com/honda-crf100f-2006-6-usa_model32130/flywheel-comp-cd_31110kn4751/

Hur funkar det med dessa spolar varför ska man inte linda dessa åt samma håll?
Är det 6 magneter så är borde dom vara placerade så varannan har
Nord in mot statorn och varannan har Syd in mot statorn, dvs 3 st Nord och 3 st Syd.
TROR jag. Men skulle vilja kolla detta med en kompass. för säkerhets skull ....

När dom snurrar runt statorn så kommer i ett läge
3 st statorpoler ha en Nord på ingående, Nord närmar sig
3 st statorpoler ha en Syd på ingående, Syd närmar sig

Skit just nu i att du bara kan linda på 5 poler ....utan du har 6 statorpoler att linda.
Lindade du nu alla statorpolerna åt samma håll skulle de genererade spänningarna ta ut varandra därför spänningen från de tre Statorpolerna som ser Nord komma närmare tas ut av spänningen från de tre Statorpolerna som ser Syd komma närmare.
Så med 6 seriekopplade Poler lindade åt samma håll. Teoretiskt mycket låg spänning ut, lite spänning blir det ju alltid för varken magneterna och kanske inte heller polerna är identiska.
Men troligen ingen spänning du kan mäta.
Dvs i praktiken 0 Volt AC spänning ut om alla 6 spolarna lindas åt samma håll.

I det aktuella fallet har du 5 poler till förfogande. Lindas alla åt samma håll tar 4 poler ut varandra och du får ut spänningen från den 5:e polen.
Lindar du varje pol växelvis ena hållet och åt andra hållet får du ut den seriekopplade spänningen från alla 5 statorpolerna om det är 6 magneter i statorn !

Anm: En annan möjlighet med 6 magneter är att varje magnet täcker 30 grader av rotorn.
Mellan varje magnet placeras 6 ggr 30 grader av "transformatorplåt" eller liknande,
Alla magneterna placeras med Nord in mot statorn. Då kommer transformatorplåten bli Syd
och det blir 6 Nord och 6 Syd i rotorn. Och då skall alla spolarna lindas åt samma håll .....
Där för god ide plocka fram kompassen och kolla hur det är gjort ....Tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top