Lincoln Navigator

Snarare acceleration, jag kör ändå sällan över 110 med lastad biltrailer bakom.
Samma sak där.
Även om resurserna finns där, så faller man snart in i beteendet att låta våttan mumla iväg lite stillsamt.
Att du körde något snabbare med en japanesisker dajsel beror antagligen inte på bilen.

Samma sak där.
Även om resurserna finns där, så faller man snart in i beteendet att låta våttan mumla iväg lite stillsamt.
Att du körde något snabbare med en japanesisker dajsel beror antagligen inte på bilen.

Jo, det beror på bilen, vi gjorde upprepade försök, den var betydligt slöare, speciellt när det lutade uppför.

Sen kör jag oftast jävligt slött när jag kör dieselpickis jag med, men just den gången skulle vi ju jämföra.

Jo, det beror på bilen, vi gjorde upprepade försök, den var betydligt slöare, speciellt när det lutade uppför.

Sen kör jag oftast jävligt slött när jag kör dieselpickis jag med, men just den gången skulle vi ju jämföra.

Det är inte alls omöjligt att du har rätt, vissa årsmodeller med små "smogmotorer" är löjligt effektsvaga, typ 150hk ur 5,7liter.

Bekantingens Olds Vista har 170hk, min Buick Roadmaster (samma bil) som är 3 år nyare hade 270hk std, känslan dom emellan går inte att jämföra samma dag ens.

Du slipper.
Inte alla gillar jänkebilskänslan.
Men har man kört våtta med tomat, gungig fjädring och bakhjulsdrift några dagar så inser man charmen.
Inte säkert att man vill ha.
Men man förstår.

Ja. Så är det ju.
Dom hederliga muskelbilarna har ju en viss charm. Dom är coola och låter pampigt. Jag tycker dom är trevliga att titta på och dom går ju relativt fort framåt så länge det inte svänger för mycket. Så jag kan förstå charmen med dom även om jag själv inte skulle vilja ha en. Jag kan ju gå runt och titta bland raggaråken vid sådana tillställningar.

En Lincoln Navigator är dock inte ens snabb rakt fram och den har ingen charm på det sätt som exempelvis en Hemi Cuda eller en Ford Mustang så den har liksom inget som drar.

250 kusar på tre ton bil är fortfarande mindre än 180 kusar på 1½ ton bil...

Det ÄR inte mycket.

Jag gillar pickisar och stora bilar, men jag blev gruvligt besviken på jänkejärnen när jag hela tiden fick hålla igen för att snubben bakom blev efter när vi skulle hem från en folkracetävling.

Bägge hade en Saab 99 på släp bakom, jag körde Mazda Diesel pickis och han en Jänkepickis.
Speciellt mycket efter blev han om det lutade uppför.

Vart är det berömda "jättemotorlågvarvsvridet" då?

Det var väl en "liten" bensinare i Jänkepickisen antagligen (ev en 6,2 D) och/eller svampig konverter. Då går "all" effekt ut i luften i form av värme.

Jag håller med om att många, speciellt bensinarna är onödigt svaga då man av någon anledning från fabrik valt att ta ut en bråkdel av vad motorn klarar för att på så sätt skapa ett smorgosboard av valmöjligheter för den som beställer ny jänkare utan att för den delen behöva ha lika många motorer.

Säger man bara till motorn medelst tuning så finns det massor av hästar att hämta. Jag kan med en kod plocka ut 125 kusar till ur min utan att byta spridare, mm. De behövs dock inte men om man har en 5,0-5,2 småblocksbensinare kan det nästan vara nödvändigt. Visst är det skönt att glida fram men det går ju även fast man har potentialen att stampa loss höger bak när man lämnar macken som en 18-åring.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT