Limma på slipon???

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
Jag såg i går att det hade släppt lite i skarven på mitt kolfiberslipon.
Undrar om det e någon som vet nått lim som pallar att sätta fast den igen?
Det blir ju ganska så varmt.

Silikongummi!
Vissa epoxylim finns i värmetåligt utförande men jag skulle satsa på silkongummi.

Robban_C skrev:
Silikongummi!
Vissa epoxylim finns i värmetåligt utförande men jag skulle satsa på silkongummi.

Hur värmetåligt är sånt silikongummi? Funkar det vid utblåset på en tvåtaktare tror du?

PacMan skrev:
Hur värmetåligt är sånt silikongummi? Funkar det vid utblåset på en tvåtaktare tror du?
Är det vid utblåset på cylindern så är jag faktiskt tveksam. Ska du täta där så är det nog avgasgucka som gäller. Ska du limma där så är det nog en rejäl tankeställare som gäller. :hihi

Robban_C skrev:
Är det vid utblåset på cylindern så är jag faktiskt tveksam. Ska du täta där så är det nog avgasgucka som gäller. Ska du limma där så är det nog en rejäl tankeställare som gäller. :hihi

Ja, det är tätning det handlar om. På mitt trimsystem är det lixom en skarv alldeles vid utblåset där det gärna letar sig ut klet som verkar ansamlas där. Avgaspasta håller tätt ett tag, men även den trycks ut efter 100 mil eller så.

PacMan skrev:
... Avgaspasta håller tätt ett tag, men även den trycks ut efter 100 mil eller så.
??
Va? :va
Det brukar ju bli kanon och hålla hur länge som helst. Är det en skarv som rör sig under drift? Rör sig skarven då bitarna expanderar termiskt?
Läget är ju alltså att avgaspastan blir stenhård när den härdat, klarar alltså inte att skarven rör sig.

Du kanske skulle prova ett värmetåligt silikon men det är inte säkert att det blir bättre, bland annat därför att det inte klarar så höga tryck.

Biltema har ett värmetåligt silikon som jag tycker rätt bra om. Mörkt orange till färgen.

Robban_C skrev:
??
Va? :va
Det brukar ju bli kanon och hålla hur länge som helst. Är det en skarv som rör sig under drift? Rör sig skarven då bitarna expanderar termiskt?
Läget är ju alltså att avgaspastan blir stenhård när den härdat, klarar alltså inte att skarven rör sig.

Du kanske skulle prova ett värmetåligt silikon men det är inte säkert att det blir bättre, bland annat därför att det inte klarar så höga tryck.

Biltema har ett värmetåligt silikon som jag tycker rätt bra om. Mörkt orange till färgen.

Ja, jag tror det rör sig lite, å det e nog det som krånglar till det hela. Systemet är upphängt i fjädrar som ska hålla ihop det hela men ändå blir det ett litet läckage. Tro det eller ej men jag testade att fulmecka ihop det med silvertejp en gång, och det funkade riktigt bra ett tag (men luktade konstigt). :rolleyes: Kanske testar med nåt silikon när jag orkar ta tag i det. Tack för tipset! :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...