"Limma" kolfibermotorskydd med vad?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vad är bästa häftmedlet för att få fast motorkåpor i kolfiber? De jag har kan inte skruvas fast, utan trycks på generator respektive oljepumpskåpan, men sitter inte speciellt hårt. Ska jag nån gång ta av aluminiumkåporna, så måste jag kunna plocka bort kolfiberskydden på ett enkelt sätt.

Skydden är typ såna här:

http://www.artmeca-concept.com/catalog/popup_image.php?pID=150


Byggsilikon, håller det? :va

Edit:
F-n, ni är för snabba, jag hinner inte få in bilden, och korrigera texten innan jag får svar! :tummenupp
 
Last edited:
Värmetåligt silikon var vad jag använde. Sitter faktiskt som berget och jag hade en rent h-e att få bort resterna efter marksyningen, även om det gick med lite våld.

En mindre mängd mitt i kåpan istf runt kanten hade kanske varit smartare såhär i efterhand :rolleyes:
 
Sorry HansJ om jag kapar din tråd lite :) men jag har också funderat på kolfibermotorkåpor. Vad blir effekten av en marksyning mot ex. asfalt? Jag vill förhindra att någon motorkåpa spricker och sprutar olja, hur funkar kolfiber mot detta? tar kolfibret anslagskraften "helt" Vad säjer ni om kolfiberkåpa vs. vinylpucks skydd över kåpa?
 
Vad är egentligen meningen med dessa skydd förutom repor vid lättare markkontakt och det rent estetiska och imponatoreffekten?

Sen till svaret Sikaflex är kanon, som tidigare nämnts.
 
Jag har likadana på min och dom klarade en vurpa alldeles förträffligt. Verkar vara riktigt slitstarka.

VBK, om du kasar på sidan på asfalt så slipar det rätt bra. En motorkåpa i aluminum slipar man hål genom rätt enkelt utan att det behöver gå spec fort.
 
Vad är egentligen meningen med dessa skydd förutom repor vid lättare markkontakt och det rent estetiska och imponatoreffekten?

Sen till svaret Sikaflex är kanon, som tidigare nämnts.

Kraschtåligheten...

Motorkåpor är dyra och spricker nästan garanterat vid marksyning. Kolfiberskyddet förhindrar genomslipning och går lätt att laga med lite mer plast när man slipat på det...
 
Kraschtåligheten...

Motorkåpor är dyra och spricker nästan garanterat vid marksyning. Kolfiberskyddet förhindrar genomslipning och går lätt att laga med lite mer plast när man slipat på det...

Ok. dom jag sett har mao inte varit mer än dekoration. Ca 0,8-1,2 mm i materiel men dyra som pockern utan att vara härdade i en autoklav, utan handlagda med polyester..
 
Last edited:
Ok. dom jag sett har mao inte varit mer än dekoration. Ca 0,8-1,2 mm i materiel men dyra som pockern.

Samma tjocklek som kolfiberskydden som sporthojare älskar att ha på sina poserställ och handskar. :D

Vad jag vet så gör det rätt stor nytta. Inte minst som ramskydd, på skuldran på tex Bulle XB och liknande ramar.
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK
Ok. dom jag sett har mao inte varit mer än dekoration. Ca 0,8-1,2 mm i materiel men dyra som pockern utan att vara härdade i en autoklav, utan handlagda med polyester..
Kan vara så. Räddat redan nerslipad generatorkåpa på Fireblade med sånt skydd, oavsett om det var riktigt gjort eller skräp (troligen). Där jag handlade finns även valet att få kevlar- alu- eller titan(tror jag...)-armerat vilket tillsammans med det andra tar ett tag att slipa igenom. Dessutom bromsar det en aningens aning medans det slits vilket sänker farten lite på den surfande hojen. Alu-kåpan funkar mest som puck på is vad jag sett...
 

Bifogat

  • 20090417200.jpg
    20090417200.jpg
    246.1 KB · Visningar: 93
Last edited:
Kan vara så. Räddat redan nerslipad generatorkåpa på Fireblade med sånt skydd, oavsett om det var riktigt gjort eller skräp (troligen). Där jag handlade finns även valet att få kevlar- alu- eller titan(tror jag...)-armerat vilket tillsammans med det andra tar ett tag att slipa igenom. Dessutom bromsar det en aningens aning medans det slits vilket sänker farten lite på den surfande hojen. Alu-kåpan funkar mest som puck på is vad jag sett...

Gruskas?
 
Ok. dom jag sett har mao inte varit mer än dekoration. Ca 0,8-1,2 mm i materiel men dyra som pockern utan att vara härdade i en autoklav, utan handlagda med polyester..

Funktion går före utseende i min bok. Har hört flera som rekommenderar dem. Dyra, jovisst, men jämför med min vurpa, då jag bara var Ångström från att spilla olja, missa en och en halv bandag, plus böket att ta sig hem (har ingen proffsig racebuss, eller ens ett släp, utan kuskar land och rike runt på hojen till bandagar...). Hade jag då fått valet, och det visar sig hjälpa, så hade jag betalat det dubbla för ett sånt skydd...

Huruvida mina är autoklavade eller inte vet jag inte, men de var tjockare än jag gissat. får väl måla dem i silver, så hojen inte ser för blingad ut :tungan
 
Ok. dom jag sett har mao inte varit mer än dekoration. Ca 0,8-1,2 mm i materiel men dyra som pockern utan att vara härdade i en autoklav, utan handlagda med polyester..

Motor och kopplingsskydden bör def vara tjockare, ett par mm minst är mina och sådana håller nog för allt, sett flera krasher men aldrig ett genomslag som sabbat motorkåpan... (men finns säkert någon som haft sån otur oxå) ramskydden däremot är max 1mm tjocka men gör det de ska ändå och det är främst att ta skrapet inte slagen.
 
min erfarenhet av kolfiberkåpan är skit. Hade en sådan på generator sidan på min gsxr vurpade på gelleråsen i regn i 50 blås. de va bara soper av kolfibret. Mina kom från sebimoto tror ja å va rena skiten. Tunna. Har dock sett andra alternativ som är betydligt tjockare å säkert funkar bättre.

Mitt tipps är att köpa Woodcraft motorkåpor. DOm är lätta att svetsa i. och många utsatta kåpor finns med förstärkning som är utbytbar. Dom är dyra men dom verkar hålla. Dock inte provat än:)
 
Back
Top