Limited share offer och skatt?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min fru ska göra ett par uppdrag åt ett nystartat företag i Australien och de har erbjudit henne betalning med sk Limited share offer vilket innebär att hon får 15% av deras aktieinnehav tills dess att skulden är betald. Det sker en utbetalning varje månad och hon får då 15% av deras vinst.

Då skulle jag vilja veta, hur funkar skatten på det här när vi kommer hem till Sverige? Det måste väl klassas som avkastning eller (inte för att jag förstår bättre då...)? Hur rapporterar man det och vad ligger skattesatsen på? Kan man få lite lättnader om man får det utbetalt till ett företag?

Visserligen finns det få saker som inte SH-folket behärskar... men nu vete faen.:) Dubbelbeskattningsavtal med Australien?

Det beror på eventuella dubbelbeskattningsavtal (Sverige har väl flest i världen, så oddsen är goda), hur länge uppdraget pågår osv. Lite närmare information så ska vi se att det går att svara på (om inte av en så'n som jag som inte sysslat med skatterätt, åtminstone inte på individnivå, på hundra år så av en av de jurister från Skatteverket som faktiskt finns här på SH). :tummenupp

Visserligen finns det få saker som inte SH-folket behärskar... men nu vete faen.:) Dubbelbeskattningsavtal med Australien?

Haha, jag tror lätt att det går att få svar här... :D

Det beror på eventuella dubbelbeskattningsavtal (Sverige har väl flest i världen, så oddsen är goda), hur länge uppdraget pågår osv. Lite närmare information så ska vi se att det går att svara på (om inte av en så'n som jag som inte sysslat med skatterätt, åtminstone inte på individnivå, på hundra år så av en av de jurister från Skatteverket som faktiskt finns här på SH). :tummenupp

Vad exakt det handlar om får jag inte säga för det har jag lovat dyrt och heligt på en liten papperslapp. Men avtalet ser ut så här:

Hon gör ett uppdrag och istället för att få kontant betalning får hon 15% av aktierna i företaget tills dess att skulden är betald.

För detta får hon en riskmultipel på 4 tror jag. Så om hon offerterar $2000 så blir skulden $8000 med tanke på risken.

Utbetalning sker en gång i månaden tills dess att skulden är betald—och när den är betald återgår hennes aktier till företaget.

För varje uppdrag hon gör läggs summan på på den totala skulden och tiden till slutbetalning ökar alltså.

Som jag förstår det är hon inte riktig aktieägare utan 'limited' aktieägare och det ska visst vara en skillnad—som 'limited' hamnar man längst ner på botten i betalningslistan om bolaget skulle gå omkull.

Frågan är ju egentligen hur man skulle skatta för det. Kan man kanske behålla sitt konto i Australien och ta ut det i cash i Sverige? Eller det är alldeles för mycket 'gråzon'?

Ring skattemyndigheten och fråga så vet du. Du behöver inte uppge vem du är

Vad exakt det handlar om får jag inte säga för det har jag lovat dyrt och heligt på en liten papperslapp. Men avtalet ser ut så här:

Hon gör ett uppdrag och istället för att få kontant betalning får hon 15% av aktierna i företaget tills dess att skulden är betald.

För detta får hon en riskmultipel på 4 tror jag. Så om hon offerterar $2000 så blir skulden $8000 med tanke på risken.

Utbetalning sker en gång i månaden tills dess att skulden är betald—och när den är betald återgår hennes aktier till företaget.

För varje uppdrag hon gör läggs summan på på den totala skulden och tiden till slutbetalning ökar alltså.

Som jag förstår det är hon inte riktig aktieägare utan 'limited' aktieägare och det ska visst vara en skillnad—som 'limited' hamnar man längst ner på botten i betalningslistan om bolaget skulle gå omkull.

Frågan är ju egentligen hur man skulle skatta för det. Kan man kanske behålla sitt konto i Australien och ta ut det i cash i Sverige? Eller det är alldeles för mycket 'gråzon'?

Jag undrar om jag ar den personen syftar pa...

Som sagt kolla upp dubbelbeskattningsavtalet i och med att detta bor beskattas i Australien.
Sedan dtta med skatt i Sverige, om Australien skickar kontrolluppgift till Sverige sa kommer detta att synas som ett fortryckt belopp pa inkomstdeklartionen och da har hon ratt att dra av den skatt hon redan har betalat i Australien.

Langesedan jag jobbade med internationell personbeskattning och om du vill ha mer detaljerat svar sa ring skatteupplysningen!

Det är alltid lätt att få svar på SH. Det svåra är att veta om man får rätt svar. Ofta har man ju 10-20 st olika att välja på.:3freak

Izah är säkert den här på SH som är bäst lämpad att ge dig ett svar, och det förefaller ju som om inte ens hon vågar sig på att gå på djupet med problemet. Det i sig är är ett väl så viktigt besked.

Och vad sedan gäller att ringa skatteupplysningen o dyl; Glöm aldrig bort att de aldrig tar något ansvar för de svar de ger. Vill du har ett svar som du kan förlita dig på finns bara ett alternativ. Anlita en advokat med inriktning på skatterätt eller annan skattejurist på exempelvis någon av de större revisionsbyråerna. Om du skulle få ett råd av dessa som ej visar sig hålla streck, så har de ansvarsförsäkringar som täcker den eventuella skada som uppkommer.

Och vad sedan gäller att ringa skatteupplysningen o dyl; Glöm aldrig bort att de aldrig tar något ansvar för de svar de ger. Vill du har ett svar som du kan förlita dig på finns bara ett alternativ. Anlita en advokat med inriktning på skatterätt eller annan skattejurist på exempelvis någon av de större revisionsbyråerna. Om du skulle få ett råd av dessa som ej visar sig hålla streck, så har de ansvarsförsäkringar som täcker den eventuella skada som uppkommer.

Lita på en skattejurist? Tror du på jultomten också?:va Deras ansvarsförsäkringar duger möjligen som toalettpapper, fråga de fastighetsbolag som står med miljarder i reservationer då deras Pandoras ask upplägg underkändes....

Telefon till skatteupplysningen är väldigt flexibelt då frågorna vanligen är i stil med "Får jag dra av mina snusinköp i deklarationen?" men mailar man en fråga som diarieförs så är svaret giltigt och du kan hänvisa till det och få rätt om de skulle klaga senare.

Lita på en skattejurist? Tror du på jultomten också?:va Deras ansvarsförsäkringar duger möjligen som toalettpapper, fråga de fastighetsbolag som står med miljarder i reservationer då deras Pandoras ask upplägg underkändes....

Telefon till skatteupplysningen är väldigt flexibelt då frågorna vanligen är i stil med "Får jag dra av mina snusinköp i deklarationen?" men mailar man en fråga som diarieförs så är svaret giltigt och du kan hänvisa till det och få rätt om de skulle klaga senare.

Enligt god advokatsed får man inte åta sig uppdrag som ekonomiskt inte täcks av ansvarsförsäkring, så ja, jag litar på advokater därvidlag. Anlitar man en skattekonsult är man ju dessutom jävligt dum om man inte kontrollerar att det finns försäkring som beloppsmässigt räcker till innan uppdraget ges.

Såvitt bekant finns det endast ett sätt att få besked från skatteverket som är tillförlitligt och det är att begära förhandsbesked. Knappast aktuellt i sådana här fall dock.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park