Lillebror har skaffat cross. Skyddsfråga?

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Nu har sladdbarnet gått o hittat sig ett nytt intresse som givetvis påhejjas av mig med flera, till saken hör dock att han hitils har bytt intressen ungefär lika ofta som jag har bytt fruntimmer, mao relativt frekvent.

Kan man ta med honnom till biltema så han får köpa sig lite skydd och dyligt där eller måste man ta honnom till en riktig MX handlare, ingen vet ju som sagt hur länge han kommer tycka detta är kul och dessutom så växer han säkert nån storlek till innan han är färdig då han nu är 15 bast.

Vad är det viktigaste, kan svära på mina ädlare delar att han inte kommer ha råd att köpa det som behövs på ett bräde så var bör man börja, hjälm har han en med det är väl oxå allt skulle jag tro.

Stövlar känns som en väldigt bra detalj då jag vet att det blir en del skogskörning, och givetvis nån form utav "väst" såg att dom hade någon på biltema för 569:- Den måste ju vara bättre än inget iaf?

Tipsa gärna på!

Nytt el beg spelar ingen roll så länge priserna är dom rätta för hans plånbok, mao nästan gratis...

Skostorlek typ 40-41
Längd på grabben 167 och ganska tunn.

Bor du i närheten av mariestad o tror dig ha något som passar så hör gärna av dig, skriv här eller ring mig på 0739-374460.

Mvh Daniel

Kolla blocket!!!

Det finns hur mycket beggad utrustning där som helst. Ofta i mycket bra skick då folk tröttnat innan dom slitit ut grejerna.

Hjälm är vi nog överens om att man _ska_ ha.

Sen är min prio-ordning lite kluven... Alltså, stövlar kan tyckas vara lite onödigt men det är ju fötterna man slår i mest. Speciellt i skogen och speciellt om man kickar.

Men å andra sidan skulle jag knappast vara bekväm med att sticka ut i skogen utan ryggskydd. Inte heller utan axel och armbågsskydd. Så en väst är värd pengarna.

En väst (inte biltema) kostar under 1000 beggad.

Stövlar kostar ca 500-1000 beggade. Vill man snåla så är stövlarna de enda jag hört liiite gott om från biltema (när det gäller mx-skydd).

Så jag hade nog lagt 1000 spänn på en väst och 500-700 på stövlar. Summa: 1500 - 1700:- plus hjälm.

Jag är kanske nojig av mig men jag skulle inte sticka ut och köra utan hjälm, väst och stövlar. Men det är ju jag.

Sen är det ju bara lite "smågrejer" kvar till en komplett utrustning. Knäskydd, handskar, brallor, tröja, nackskydd... Typ. :)

Smaken är som baken men jag har inte hört mycket gott om biltemas mx-skydd så jag skulle inte ha dom grejerna. Men det är ju upp till var och en. Trillar man inte så behöver man inga skydd alls... Tänker man trilla så bör man väl se till att ha saker som funkar om man ändå ska betala för sakerna.

/Lucky9

Last edited:
Biltemas brallor för en femhundring är nog det enda i skyddsväg jag ens skulle överväga att köra i. Men som föregående postare skriver finns gott om skydd och kläder på blocket.

Minst en bra skyddsväst hjälm knäskydd och stövlar. Det krävs en så liten smäll på knä/fot/rygg osv att det är helt galet att köra utan.

Hur fet plånbok har han? Är den fet så ta honom till närmsta crosshandlare och ekipera honom men eftersom du startat denna tråd är den antagligen mindre fet så då kan han gott skaffa sig en komplett utrustning från Biltema. Full utrustning blir ju en slant annars.
Därefter kan han i lugn och ro handla på sig bättre prylar lite eftersom han sliter ut Biltemaprylarna samt när han råkar snubbla in hos nån handlare som rear ut prylar osv.

Beggade crosskläder ser jag sällan eller aldrig till vettiga priser. Möjligen värt om man kan pruta ner prylarna rejält.

Tackar för era svar!!

Verkar vara ungefär som jag tänkte i ordingen.

Nu visade det sig att jag tydligen hade en människa i min närhet som hade ett komplett kitt ffrån topp till tå till salu för typ 2500:- å det verkar ju kalas, var tydligen Thor prylar det mesta så det ska väl inte vara något skräp heller.

Frågade bror va han ville lägga för pengar på utrustningen, öhhh,,, mmmm, ja vet inte,,, typ 1000 spänn kanske, måste ju ha råd att tanka med fick jag till svar.... :huvet
Tror inte han har kollat så mycket på detta faktiskt :)

Jaja vi ska iaf kolla lite i helgen o så får jag nog vända upp o ner på honnom o skaka fram lite mera deg!!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra