Lillbrossans stulna moppe återfunnen!!!

sofiiiii

Rödtotten
Gick med
30 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
R6
En liten berättelse om min lillbrossas moppe som blev stulen idag, 6/5 strax efter 14-tiden...

Tänkte posta detta inlägget först men precis innan jag tryckte "skicka inlägget" fick henke syn på moppen från vår balkong och vi slängde på oss kläder & skor och började leta runt dalhemsområdet.

Tänkte bara be er hålla utkik när ni e ute på vägarna nu efter min lillbrossas moppe som blev stulen idag, 6/5.

HUR DEN BLEV SNODD

Min brossa ska köra hem från skolan, svänger ut från parkeringen och ser längre fram en man som höjer armen och pekar på klockan. Andreas (min bror) stannar eftersom han misstänker att han undrar vad klockan är, vilket han gör från en början. När han svarat och tänker köra vidare hemåt tar mannen tag ett hårt grepp om brossans arm så han inte kan köra vidare. Han säger bestämt "hoppa av moppen". Andreas fattar ingetting och säger "nej, varför då?" Då säger han det en gång till och andreas känner sig lite hotad och bestämmer sig för att kliva av. När han svänger över benet puttar mannen bort han och hoppar på moppen och kör iväg, utan hjälm. Andreas springer efter och kastar lås & hjälm o hela faderittan efter honom, men inget hjälper. Sen är han spårlöst borta.

VAR
Detta hände på Nicolaiskolans (kunskapsskolan) parkering. Mannen kör in mot parken och bort på vägen på andra sidan, där drive in ligger.

Mannen är runt 25-årsåldern, normalbyggd, svenskt utseende, blont kortklippt hår med lite rött inslag i. Hade beige DUNJACKA (vem fan har sån såhär års?) och svarta adidas-träningsbyxor.

Moppen är en DERBI SENDA SM XTREM årsmodell 2010, dvs splitterny. Han hade kört den max 50 mil. Den är svart med röda detaljer och har reg nr NAP103.

Andra gången hans moppe blir stulen och han e riktigt less på det nu. Hade vatt snällt om ni ville hålla ett extra öga när ni e ute o kör. Om ni ser något så hör av er till mig eller henke.

Idioter sär jag bara, låt andras saker vara ifred!!!!!!

Både jag & henke har varit ute efter jobb och kört runt och letat, men utan resultat. Har även hört att fler va ute och letade och vill verkligen tacka för att ni bryr er :) Ni är bäst :krama

Men iaf, vi hinner bara komma hem, gå ut på balkongen så får vi syn på den. Rätt så lätt att känna igen eftersom han körde utan hjälm. Kom från Drottninghög-hållet och körde på cykelstigen in mot dalhem. Vi kutar ut, hinner knappt stänga dörren för helvete, bara moppen som fanns i våra tankar då.

Vi delar på oss och letar runt i området. Henke frågar ungdomarna på fritidsgården och de har sett den kört vidare över bron mot utkanten av dalhemsvägen. När vi är på andra sidan och letar kommer han plötsligt från ingenstans, på en tvärgata, körandes i lugnt tempo och glider runt. När han försvinner bortåt kollar jag o henke på varandra och börjar kuta som fan samtidigt. Han åt ena hållet och jag åt andra. Vi tappar han ur sikte, men sen får jag plötsligt syn på honom körandes mot bron igen. Ser att reg-skylten är borta. Han stannar och vänder på bron och jag går sakta framåt och låtsades som att det regna eller något. När jag kommer fram ställer jag mig framför honom. Eftersom jag inte vågade ta fast honom själv så ville jag vänta tills henke kom, så uppehöll honom med lite annat påhitt. Förklarade att jag tappat min unge och om han hade sett den, och förklarade sedan hur ungen såg ut och frågade ingen om han va säker på att han inte sett nån.

I det laget har henke hunnit fram, ser att regskylten är gömd bakom framlampan. När jag ser att reg-skylten stämmer överens me brossans tar jag den och nycklen från moppen och säger "tack, den där är min".

Han kliver av moppen och säger att han bara lånat den av en kompis. Samtidigt kommer kompisen gåendes mot oss, med en annan vän, och börjar mucka. Jag ringer 112 och henke håller fast tjuven.

De börjar bli allt mer o mer aggressiva och försöker gå därifrån. Men henke håller kvar i tjuven vilket gjorde hans kompisar aggressiva. Var riktigt nära att ett slagsmål bröt ut :gnissla

Sen dyker minst 5 civilpolisbilar, en polishoj och Helsingborgs Dagblad upp. De griper tjuven och förhör oss samtliga. Ringer brossan som blir jättelycklig att han får komma och hämta hem den igen.

Inga större skador på den, nån enstaka repa bara. Och en lycklig Andreas :) Länkar till artikeln i HD, som kom ut precis.

http://hd.se/helsingborg/2010/05/06/mopedbestulen-motte-tjuven/
 

Bifogat

  • 2009-derbi-senda-xtreme50sm-picture.jpg
    2009-derbi-senda-xtreme50sm-picture.jpg
    64.4 KB · Visningar: 45

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Seriöst, varför blir inte WW polis? Verkar vara ett gjutet yrke för honom, eller börjar jobba för FB-bolagen :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så djävla skönt att höra att den kom till rätta så snabt:tummenupp

Hörde av säker källa att WW inte hängde med i ditt tempo under jakten:arsele

Ingen raketforskare som stal den verkar det som.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Rådigt ingripande! :tummenupp

Stämmer in i kören om att brossan nu är skyldig er en middag eller nått. Sedan får han köpa riktiga hanskar med knogskydd o ha ett järnrör på hojen i avskräckande syfte.

:fatta!
 

speedi

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
gott jobbat... då e dalhem ett lite säkrare område nu då... *ye right*
super bra jobbat på er :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top