Lightning ls-218 på gata?

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Lightning har inte fått alla certifikat för att användas på gatan i EU/Sverige. Går det på något sätt att få en sån laglig i Sverige?
Deras laddare är kompatibla med vårat el nät iaf.
Går det att gå samma väg som när man bygger en ny mc själv eller ombyggt fordon?
 
Du hamnar i moment 22. Jag har svårt att se att du får en färdigbyggd hoj in under SFROs reglemente (men det är jag inte expert på). I annat fall måste du kunna visa de certifikat som tillverkaren inte är klar med, vilket du inte kommer lyckas med.
 
Relaterad fråga: Går det att kringgå i form av "flyttgods"? Eller det spelar noll och ingen kvitta?
 
Få in den är inte problemet. Det är registreringen som blir svår. Tyvärr accepterar inte USA och EU varandras krav.
Ok, låg i bakhuvudet att det fanns någon specialregel just vid flyttgods som gjorde att man kunde regga in ett fordon som tekniskt sett inte fanns på den europeiska marknaden. Kan mycket väl ha fel för mig.
 
Som flyttgods har jag för mig att du måste ha bott i landet du tar hem fordonet från i minst 1år o ägt fordonet lika länge så funkar det från usa.

Sedan får inte bilbesiktnigarna inte kolla avgas krav på importerade fordon, dom har heller inte med att göra med airbagar o dyligt...

Min son tror jag e expert på dessa saker
 
Ok, låg i bakhuvudet att det fanns någon specialregel just vid flyttgods som gjorde att man kunde regga in ett fordon som tekniskt sett inte fanns på den europeiska marknaden. Kan mycket väl ha fel för mig.

Det som krävs för att lyckas med detta är ett intyg från tillverkaren att fordonet uppfyller landets krav. Man kan även få undantag för mindre avvikelser (färg på blinkersglas som exempel). Eftersom tillverkaren saknar intygen på produkten är det osannolikt att de skulle utfärda ett sådant dokument (i teorin kan dee göra det och blir troligen inte upptäckta), därav min kommentar om Moment 22.
 
Det som krävs för att lyckas med detta är ett intyg från tillverkaren att fordonet uppfyller landets krav. Man kan även få undantag för mindre avvikelser (färg på blinkersglas som exempel). Eftersom tillverkaren saknar intygen på produkten är det osannolikt att de skulle utfärda ett sådant dokument (i teorin kan dee göra det och blir troligen inte upptäckta), därav min kommentar om Moment 22.
Gotcha!
 
Vet detta men som generellt samma med funktioner på airbag o dyligt.

nu förstår jag inte vad du menar.
blir svårt att kolla avgasvärden och airbag på ett fordon utan avgaser samt airbag.
menar du att dom inte får kolla avgas och airbag mm på alla importerade fordon (mc, bilar, mm)
 
De kollar avgaserna osv även på importerade fordon / fordon intagna som flyttgods. (Jag har en gammal flyttgods-Corvette.) Däremot är det andra gränsvärden på avgaserna och lite andra snällare regler som att det är godkänt med röda blinkers bla.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top