liggande hoj i kärra. Några problem?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ska om nån timma här ta hojen i ett mindre släp. Finns inga bra möjligheter att spänna upp hojen så tanken slog mig att lägga den ner under färden (fastspänd såklart). Med 2t så vet jag att det skulle vara problemfritt. Kalla mig dum men jag tänkte på risken att det kunde rinna ner olja i förbränningsrummet om någon av ventilerna var öppna under färden. Det handlar om kanske 20 min på släpet.
Går det? eller kommer jag inte lyckas starta hojen när jag väl är framme. :va

ett spännband i varje styrände och framhjulet mot lemmen så står den hur bra som helst..
philsson skrev:
Ska om nån timma här ta hojen i ett mindre släp. Finns inga bra möjligheter att spänna upp hojen så tanken slog mig att lägga den ner under färden (fastspänd såklart). Med 2t så vet jag att det skulle vara problemfritt. Kalla mig dum men jag tänkte på risken att det kunde rinna ner olja i förbränningsrummet om någon av ventilerna var öppna under färden. Det handlar om kanske 20 min på släpet.
Går det? eller kommer jag inte lyckas starta hojen när jag väl är framme. :va

Tömmer du flottörhuset och ser till cykeln inte ligger upp och ned så att oljan inte rinner ut genom vevhusventen eller kan smita förbi kolvringarna.

Vanligt fel hos enduråkare som kör husa, de vurpar hojen hamnar upp och ner och får ligga kvar ett tag, en del olja rinner ut genom vevhusventen som ju mynnar i toppen av luftburken, oljan rinner därefter ner i förgasarna och täpper till vilket gör skrotet svårstartat.

ChrilleR1 skrev:
ett spännband i varje styrände och framhjulet mot lemmen så står den hur bra som helst..

Jag brukar drar från styrhuvudet snett framåt,
hjulet mot lemmen och dra åt så att gaffeln är något
komprimerad. Rör sig inte alls ens i 110km/h.

Om man lägger ner hojen så går det inte att få den
lika tajt surrad, så risken för skrap ökar mångfalt.

Låter alltså inte som någon bra ide. Jag tog i alla fall hojen ståendes och fick köra crossbana för 1a ggn. Fy vad det rockar.. :yoparty Längtar redan till nästa sesong tills de inte är käle i backen och stora ispartier.

jag slände in en 2taktare ända från bremen (tyskland) till stockholm i en combi tror det var en ford mondi
men den vägrade starta de första två dagarna så jag fick vänta på att oljan skulle rinnan ner ,,,,
kanske dumt men vägrade åka med släpp i 120km/h hela vägen hem :yoparty

lois skrev:
jag slände in en 2taktare ända från bremen (tyskland) till stockholm i en combi tror det var en ford mondi
men den vägrade starta de första två dagarna så jag fick vänta på att oljan skulle rinnan ner ,,,,
kanske dumt men vägrade åka med släpp i 120km/h hela vägen hem :yoparty
En 2t förstår jag då oljan är helt skild från förbränningsrummet. Den dreneras heller inte ut eller trycks ut via någon reed ventil. Skumt att den var svårstartad..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år