ligga i kurvor

MagnusK skrev:
2069182 Kör 2.5kg fram och bak

din är säkerligen högre fram eller lägre bak än hans. Det gör en grym skillnad. att sänka framgaffeln 5mm gör en trögstyrd hoj nästan nervös.

Man kolla upp fjädringen så du ligger på rätt "sag" dvs den är rätt ihoptryckt fram och bak.

Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

Levin skrev:
2069302 Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

Jag hade börjat med att bara styva upp gaffeln. Kör ner förspänningen i botten o lossa sedan 2 varv. Tänk på att skruva ner returen också.

10 mm sänkning låter ganska mycket.

El Garto skrev:
2069476 Jag hade börjat med att bara styva upp gaffeln. Kör ner förspänningen i botten o lossa sedan 2 varv. Tänk på att skruva ner returen också.

10 mm sänkning låter ganska mycket.

o jag körde en 30mm idag på motarden :yoparty

Levin skrev:
2069302 Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

från fullt upplyft ska hojen sjunka ca 15-20mm bak och 20-25mm fram när du sätter dig på den. Dvs inte från vilande på stöd utan från fullt utragna dämpare. Det ändrar du med förspänningen.

Edit: Det gäller på bana. Kanske några mm mer på väg. Att sänka gaffeln 10mm låter mycket.

Last edited:
MagnusK skrev:
2069967 från fullt upplyft ska hojen sjunka ca 15-20mm bak och 20-25mm fram när du sätter dig på den. Dvs inte från vilande på stöd utan från fullt utragna dämpare. Det ändrar du med förspänningen.

Edit: Det gäller på bana. Kanske några mm mer på väg. Att sänka gaffeln 10mm låter mycket.

jag var ute o prova han innan jag tyckte den var go med 10 mm sänkning bättre än innan alla fall... vad händer om man sänker för mycke då?

Jag har en fjäderinställnings-guide från en engelsk tidning som jag kan maila över till dig om du vill. Tror att den är till R6 -00 men det funkar säkert på alla årsmodeller.

Har ställt in allt efter den gudien nu plus att jag höjt upp dämparna fram 10 mm .... tycker de e riktigt skönt att köra nu.. även höga hastigheter... nu är jag glad igen :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman