ligga i kurvor

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Höllviken
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Har en r6 -02 som är svår att lägga ner i kurvor får pressa den som fan tycker jag.. provade min polares r6 -99, och den är ju helt anorlunda lägger sig ner mycket lttare? vad kan de vara för fel? fel stötdämparinställning eller vad? nått tips till mig?
Tack..
// Johan
 
Däcken, slitna lager eller dåligt fastsatta hjul/åtdragna lager
 
I första hand platt framdäck, det är en sjuuuuuk skilnad att få på ett nytt.
 
Levin skrev:
2059185 Har en r6 -02 som är svår att lägga ner i kurvor får pressa den som fan tycker jag.. provade min polares r6 -99, och den är ju helt anorlunda lägger sig ner mycket lttare? vad kan de vara för fel? fel stötdämparinställning eller vad? nått tips till mig?
Tack..
// Johan

Har metzller elelr hur de stavas.. både fram o bak o framdäcket är i prinsip nytt.
 
Bredd på däcket? Polarn kanske har racedäck på sin som är mer "toppiga" än dina. Med andra ord att du har en annan profil på dina däck. R6:an är ju annars en liten cykel som har en viss tanke att vara kvickstyrd, så det låter lite konstigt... :va
 
Kan vara gammal luft i däcken. Pröva att byta till ny luft

:tummenupp
 
Levin skrev:
2059601 De är samma typ av däck "Hypersport" kan inte dimensinoerna fram i huvet.
Ok, tänkte bara att du kanske monterat ett däck i 70-profil, enligt boken ska det vara 60-profil.
Du kanske hade 60-profil monterat sist?

Personligen tycker jag hojen blir trevligare med 70-profil, men eftersom däcket är högre (än motsvarande 60-profilsdäck) kan hojen bli lite trögare. Det är i så fall enkelt åtgärdat genom att släppa upp gaffelbenen 6-10 mm, prova dig fram. (OM du kör med 70-profil kan det även vara en bra idé att höja framskärmen.)

Kontrollera lufttrycket innan du gör något annat.

/A
 
Rundningsmärke skrev:
2059639 Ok, tänkte bara att du kanske monterat ett däck i 70-profil, enligt boken ska det vara 60-profil.
Du kanske hade 60-profil monterat sist?

Personligen tycker jag hojen blir trevligare med 70-profil, men eftersom däcket är högre (än motsvarande 60-profilsdäck) kan hojen bli lite trögare. Det är i så fall enkelt åtgärdat genom att släppa upp gaffelbenen 6-10 mm, prova dig fram. (OM du kör med 70-profil kan det även vara en bra idé att höja framskärmen.)

Kontrollera lufttrycket innan du gör något annat.

/A

ok tack.. låter vettigt.. vad ska man ha för luft tryck då? ca?
 
jag skulle gissa på att du ska ha ett 70 däck fram..jag tyckte det blev en jävla skillnad på att köra min gammla r6:a

sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur skruven som håller dom på plats lossa lite vrid dom båda utåt så halva hålet bara syns på översidan dra åt som fan runt gaffel benen :) nu kommer du märka att det blir lite annat att köra.

sen kan du också de till att du höjer den lite bak så det blir lutning över hela hojen då kommer den att svänga snabbare men kanske bli lite oroligt vid högra farter och inbromsningar men det är en vane sak

så lycka till :)

Levin skrev:
2059648 ok tack.. låter vettigt.. vad ska man ha för luft tryck då? ca?

luft tryck för gata ca 2,3 fram 2,5 bak tycker jag brukar va lagom
 
"sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur" skrev Gottis här ovan... men jag må vara korkad men vad fan är clipon för nått?

tackar för svar
 
Levin skrev:
2069142 "sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur" skrev Gottis här ovan... men jag må vara korkad men vad fan är clipon för nått?

tackar för svar

Handtagen som sticker ut från gaffeln, och som du håller i när du kör. :)
 
Kör 2.5kg fram och bak

din är säkerligen högre fram eller lägre bak än hans. Det gör en grym skillnad. att sänka framgaffeln 5mm gör en trögstyrd hoj nästan nervös.

Man kolla upp fjädringen så du ligger på rätt "sag" dvs den är rätt ihoptryckt fram och bak.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top