Liftarens guide till galaxen - the movie

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ohps, "råkade" titta på den redan igår.

Jag kan säga att första tanken jag hade när jag läst ut boken va: "hoppas dom inte försöker göra en film av detta".
Självklart gjorde dom det ändå. Och mina förväntningar på filmen va väldigt låga, hur i helvete skulle dom kunna baka in allt ifrån boken i en film? När dessutom boken lämnar otroligt mkt åt ens egna fantasi!?

Det lyckades dom ju så klart inte heller med, inte ens försökte. Men dom lyckades iaf få ihop en ganska bra & rolig film. :tummenupp
Kan helt ärligt säga att det är första gången jag läst en bok & sedan kunnat uppskatta filmatiseringen av desamma. Hela filmen är dessutom ganska "B" emellan varven, och det passar klockrent.
Tilläggas bör väl oxå att filmen måste vara helt kass om man inte läst boken.

Roligast i hela filmen måste vara krabban när dom landar för att hämta Trillian :rofl

TV Serien

När jag var liten bodde jag i england, där gick "Liftaren ...." på TV som serie.

Jävligt bra då (runt 81 tror jag). Köte serien på DVD nyligen och blev mycket besviken. Den hade inte åldrats väl ...

Sen var det något fel med DVD'n tror jag, för den roliga 'speaker rösten' funkade inte. Och det var den som var hela behållningen.

Sedan är ju humorn väldigt engelsk. Hur f-n kommer den att funka med jänkare ?? Är det någon som vill se 'Pang i Bygget' eller 'Monty Pyton' á la Hollywood ?

Lantis skrev:
Sedan är ju humorn väldigt engelsk. Hur f-n kommer den att funka med jänkare ?? Är det någon som vill se 'Pang i Bygget' eller 'Monty Pyton' á la Hollywood ?

Jag är inte så insatt. Är det jänkare som ligger bakom helt & hållet? Det är ju mestadels brittiska skådisar & humorn tycker jag nog är mer åt det brittiska hållet.
Tyvärr är det som det är med film. Det är max en hundradel av boken dom fått med i filmen. Sen kanske jag minns lite fel, men dom måste gjort om en del saker i filmen. Zaphod stämmer inte in speciellt bra på den bild jag hade i mitt huvud iaf.

Vi satt & diskuterade lite av allt dom inte fått med efter filmen. Någon som minns madrasserna? Tror vi kom fram till att dom bara hade ett mål med livet, men längre än så kom vi inte fram till? Någon som minns?

Hade väldigt låga förväntningar på den filmen men blev ändå väldigt besviken. Tyckte den var väldigt platt och B-aktig. Inte särskilt rolig heller. Handlingen hade ju tunnats ut rejält, vilket man iofs kan förstå.

Marvin var riktigt dålig också...

Fast, jag skall nog se om den och se om jag tycker det är bättre den andra gången.

Jag försökte se den, men jag somnade. tidig eftermiddag var det, och jag var inte särskilt trött innan jag började titta på den. det är ett gott betyg va?

Sad Glad skrev:
Hade väldigt låga förväntningar på den filmen men blev ändå väldigt besviken. Tyckte den var väldigt platt och B-aktig. Inte särskilt rolig heller. Handlingen hade ju tunnats ut rejält, vilket man iofs kan förstå.

Marvin var riktigt dålig också...

Fast, jag skall nog se om den och se om jag tycker det är bättre den andra gången.

Ok, smaken är ju olika. Men man funderade ju på om en triologi eller liknade inte varit bättre?

Tyckte marvin va helt ok. Fast hans sinnessjuka bitterhet kommer ju fram tydligare i boken. Tyckte dock han som spelade rösten (Hans Grüber i Die Hard) passade ganska bra.

Kanske man varit mer besviken om man såg den på bio? Där har förväntningarna en tendese att höjas omedvetet.

filmen är ju som många andra, om du tror den ska vara bra så är den dålig, om du tror den ska vara dålig så är den ganska bra.

honkiie skrev:
filmen är ju som många andra, om du tror den ska vara bra så är den dålig, om du tror den ska vara dålig så är den ganska bra.

Jag såg den i går, jag hade föreställt mig att en filmatisering skulle bli en totalkatastrof, och det var den i mångt och mycket också, men samtidigt var mina förväntningar så låga att jag inte kände mig lurad.

Man kunde le åt den på samma sätt som riktigt små barn skrattar åt boken "Ludde med den röda bollen" den 28e gången man läser den för dom, man ler för att man känner igen den...

Jag såg nyss en annan skitfilm, Taxi av Luc Besson, hollywood-varianten.

Taxi som utspelar sig i frankrike, med Emma Sjöberg som hårdkokt snut är bra, jag har sett alla tre (som vanligt är ettan bäst och uppföljarna blir sämre), men för att överhuvudtaget få filmen uthyrd i USA så var dom ju tvungen att göra den i USA, med amerikanska skådisar, för folk i USA hyr inte en film som inte är gjord i hollywood (undantaget då asiatiska skitfilmer där man kan hoppa upp på tredje våningen stillastående bara man tränar kampsport).

Den USA tillverkade Taxi var ett dåligt plagiat av den franska, vissa skämt var kopierade rakt av fast förlorade helt sin poäng ändå, hyr den inte!

Eeehhh, jag råkade se den för tre veckor sedan. Kanske var det bra att jag inte har läst boken sedan jag gick på gymnasiet men jag tyckte faktiskt filmen var helt okej. Humorn funkar och det är ju det som är det viktigaste, även om recenscenterna klagar på att det livsfilosofiska från böckerna har försvunnit i filmen, men det är ju heller inte lätt att få med.

Absolut roligast i filmen tycker jag är när de är på väg att befria Trillian och får stryk varje gång de tänker. Då garvade i alla fall jag så att tårarna rann.

GuW skrev:
Jag såg den i går, jag hade föreställt mig att en filmatisering skulle bli en totalkatastrof, och det var den i mångt och mycket också, men samtidigt var mina förväntningar så låga att jag inte kände mig lurad.

Man kunde le åt den på samma sätt som riktigt små barn skrattar åt boken "Ludde med den röda bollen" den 28e gången man läser den för dom, man ler för att man känner igen den...

Jag såg nyss en annan skitfilm, Taxi av Luc Besson, hollywood-varianten.

Taxi som utspelar sig i frankrike, med Emma Sjöberg som hårdkokt snut är bra, jag har sett alla tre (som vanligt är ettan bäst och uppföljarna blir sämre), men för att överhuvudtaget få filmen uthyrd i USA så var dom ju tvungen att göra den i USA, med amerikanska skådisar, för folk i USA hyr inte en film som inte är gjord i hollywood (undantaget då asiatiska skitfilmer där man kan hoppa upp på tredje våningen stillastående bara man tränar kampsport).

Den USA tillverkade Taxi var ett dåligt plagiat av den franska, vissa skämt var kopierade rakt av fast förlorade helt sin poäng ändå, hyr den inte!

Usch och kräks för Taxi American style. Franska filmer är riktigt bra tillsammans med danska och svenska.

Blip skrev:
Usch och kräks för Taxi American style. Franska filmer är riktigt bra tillsammans med danska och svenska.

Håller med!
"I kina käkar man hundar" och "Gamla män i nya bilar" är ju två filmer man bör se om man gillar danskt.

Det intressanta med boken (som jag förövrigt läst ca 5 ggr hittils) är att den egentligen inte är science fiction - Gubben har ju bara tagit några namn från stjärnor och stjärnbilder och sen använt dessa i en skitrolig bok som egentligen handlar om företeelser här på jorden...

Jag såg filmen igår. Sicket jeffla mög asso. Det var det sämsta jag sett på länge! Den kvalar inte ens in i B-films kategorin.

Ultra-dåligt, helt enkelt.

Douglas ligger nog o vänder sig i graven tyvärr. :(

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!