Lifsfarligt med svets och breakcleaner

Helvete... Inte bra. Trist att man kan gå från kärnfrisk till permanent skadad bara sådär...:brinnerup

åh fy fasiken..att denna guds gåva (brake cleaner) kunde ge såna giftiga puffar ifrån sig visste man inte. Bara ge fan i svetsen när man har en burk i närheten med andra ord!

Tacksam fakta du skrapat fram!

åh fy fasiken..att denna guds gåva (brake cleaner) kunde ge såna giftiga puffar ifrån sig visste man inte. Bara ge fan i svetsen när man har en burk i närheten med andra ord!

Tacksam fakta du skrapat fram!

Fick länken nyss från Spondon här på forumet

Jag har testat bromsrent i munnen och det var inte så bra där heller. Annars är ju det en utav mina bästa vänner i garaget:tummenupp

Rätta mig gärna om jag har fel, men klorerade lösningsmedel är väl sen länge förbjudet i sverige??

Edit: snokade lite snabbt, tetrakloretylen som nämns i texten är förbjudet i konsumentprodukter. Dock tillåtet för yrkesmässigt bruk, där det i huvudsak används till kemtvätt och industriella avfettningsprocesser.

Edit2: Det var trikloretylen jag tänkte på, vilket är totalförbjudet. Förövrigt min farfars favoritsoppa i verkstan när jag var liten, ett lysande tvättmedel bortsett från att det är livsfarligt. (Gubben är idag 92, och har stått och slabbat med tri, så en del biter det visst inte på..)

Last edited:
Otäckt!

Brorsan och jag svetsade en diff på en volvo och rengjorde då med break cleaner av något slag tror jag. Förmodligen var det inte det giftiga ämnet i den för då hade det gått riktigt illa med tanke på hur det rök.

Ska bli försiktigare och läsa varningstexter bättre framöver.

/Karl

Rätta mig gärna om jag har fel, men klorerade lösningsmedel är väl sen länge förbjudet i sverige??

Edit: snokade lite snabbt, tetrakloretylen som nämns i texten är förbjudet i konsumentprodukter. Dock tillåtet för yrkesmässigt bruk, där det i huvudsak används till kemtvätt och industriella avfettningsprocesser.

Edit2: Det var trikloretylen jag tänkte på, vilket är totalförbjudet. Förövrigt min farfars favoritsoppa i verkstan när jag var liten, ett lysande tvättmedel bortsett från att det är livsfarligt. (Gubben är idag 92, och har stått och slabbat med tri, så en del biter det visst inte på..)
Precis. Gäller inte bara Brake Cleaners, finns det referenser till klor/chlorine eller fluor/fluoride i era rengöringsmedel (typ fälgrengöring etc.) så se upp ordentligt.

Det delas fortfarande ut dispanser för användande av trikloretylen. Jag är djävligt lömsk för alla lösningsmedel. Äen diesel och fotogen. Soda och T-sprit duger till mycket.

Hej!
Tack son f-n för den varningen:tummenupp. Jag tog mig friheten att lägga ut den på mitt andra forum, zx7r owners club. Den är över hela världen så jag hoppas att den kan rädda hälsan på nån:).
Tack....................Per:squid

Absolut tänkvärt!

Många gånger har jag blivit "Mes-förklarad" för att jag vill meka i handskar så ofta det går.
Man har fått höra att "Lite skit har ingen dött av!"

Men... jag kanske inte har så fel ändå. Kanske bör vara ännu försiktigare, trots allt.

Mats

Absolut tänkvärt!

Många gånger har jag blivit "Mes-förklarad" för att jag vill meka i handskar så ofta det går.
Man har fått höra att "Lite skit har ingen dött av!"

Men... jag kanske inte har så fel ändå. Kanske bör vara ännu försiktigare, trots allt.

Mats

Självklart skall du ha integralhjälm, våtdräkt, gummistövlar och kondom när du mekar. Man kan bryta tummarna i röven också.

shit vad läskigt. Gissar på att han bor i staterna eftersom han väntade så länge med att söka läkarvård.

:) Kul. Det är jag som är sidekicken i gröna tröjan. Och som dricker grogg blandat på snabbvax nånstans i mitten av den sändningen :näsblod
Kolla inlägg en bit upp här, det är samma sak med fluor som med klor.

jo, jag räkna ut att det va du=) så många Pippi inom dragracing kan det inte finnas..:tummenupp

Det va det han sa, fluor och klor skulle man passa sig för..

Min gamla chef (smed) använder CRC:s rengöring, förvisso mest för att jävlas.. man sitter och svetsar och han sprutar det på arbetsbyxorna(gärna på claskristian), sen kommer det en loppa..:brinnerup

Jäklar åh,svetsar en hel del på jobbet och brukar använda alla möjliga rengöringsmedel ibland när man ska få bort smuts.

Bland annat bromsrengöring:näsblod Kanske får ta sig en tankeställare då....

Ville bara sticka in.

Brukar använda Biltems bromsrengöring då jag är så sjukt snål!

Den verkar ju däremot innehålla mest sprit? Isopropylalkohol alltså. Tvättar inte lika bra som gammal hederlig brake cleaner. Har jag rätt eller fel?

Ville bara sticka in.

Brukar använda Biltems bromsrengöring då jag är så sjukt snål!

Den verkar ju däremot innehålla mest sprit? Isopropylalkohol alltså. Tvättar inte lika bra som gammal hederlig brake cleaner. Har jag rätt eller fel?

Men den luktar Illa satan

som gammal blöt hund ungefär

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka