Andersson turbo
Turbotok
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
åh fy fasiken..att denna guds gåva (brake cleaner) kunde ge såna giftiga puffar ifrån sig visste man inte. Bara ge fan i svetsen när man har en burk i närheten med andra ord!
Tacksam fakta du skrapat fram!
(Gubben är idag 92, och har stått och slabbat med tri, så en del biter det visst inte på..)
Precis. Gäller inte bara Brake Cleaners, finns det referenser till klor/chlorine eller fluor/fluoride i era rengöringsmedel (typ fälgrengöring etc.) så se upp ordentligt.Rätta mig gärna om jag har fel, men klorerade lösningsmedel är väl sen länge förbjudet i sverige??
Edit: snokade lite snabbt, tetrakloretylen som nämns i texten är förbjudet i konsumentprodukter. Dock tillåtet för yrkesmässigt bruk, där det i huvudsak används till kemtvätt och industriella avfettningsprocesser.
Edit2: Det var trikloretylen jag tänkte på, vilket är totalförbjudet. Förövrigt min farfars favoritsoppa i verkstan när jag var liten, ett lysande tvättmedel bortsett från att det är livsfarligt. (Gubben är idag 92, och har stått och slabbat med tri, så en del biter det visst inte på..)
Rätta mig gärna om jag har fel, men klorerade lösningsmedel är väl sen länge förbjudet i sverige??
Edit: snokade lite snabbt, tetrakloretylen som nämns i texten är förbjudet i konsumentprodukter. Dock tillåtet för yrkesmässigt bruk, där det i huvudsak används till kemtvätt och industriella avfettningsprocesser.
Edit2: Det var trikloretylen jag tänkte på, vilket är totalförbjudet. Förövrigt min farfars favoritsoppa i verkstan när jag var liten, ett lysande tvättmedel bortsett från att det är livsfarligt. (Gubben är idag 92, och har stått och slabbat med tri, så en del biter det visst inte på..)
Absolut tänkvärt!
Många gånger har jag blivit "Mes-förklarad" för att jag vill meka i handskar så ofta det går.
Man har fått höra att "Lite skit har ingen dött av!"
Men... jag kanske inte har så fel ändå. Kanske bör vara ännu försiktigare, trots allt.
Mats
Det avsnittet va väldigt bra, rekomenderar att ttita på det, http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffanny/?id=motorsoffan201004072#top
Kul. Det är jag som är sidekicken i gröna tröjan. Och som dricker grogg blandat på snabbvax nånstans i mitten av den sändningen
Kolla inlägg en bit upp här, det är samma sak med fluor som med klor.
Ville bara sticka in.
Brukar använda Biltems bromsrengöring då jag är så sjukt snål!
Den verkar ju däremot innehålla mest sprit? Isopropylalkohol alltså. Tvättar inte lika bra som gammal hederlig brake cleaner. Har jag rätt eller fel?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |