zilog
Mr. Hardtechno
Tänkte delge er mina erfarenheter av att köra med LiFePO4-celler som startbatteri på min överborrade twin, där inget verkar hålla, och kanske se om andra har samma erfarenheter - och därmed inte gå vidare med ett tredje dyrt batteri.
Laddningsregulatorn på min hoj ger 14.40V (switchad historia som inte eldar bort förlusteffekt i generatorn), begränsar själv till max 40A laddström även om man aldrig är där uppe och vänder med ett hyggligt fulladdat batteri.
Emellanåt kopplar jag på en balanseringsladdare som ser till att inte cellerna flyter för långt ifrån varandra.
Första batteriet som kroknade (cellerna svullnade) och tappade startström var ett Zippy Flightmax 30C på 8400mAh, det höll ~200 mil körning innan det inte längre orkade veva runt min maskin.
Andra batteriet som kroknat nu är ett hemmabygge av 4p4s A123-celler (http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Lithium_Ion_2300mAh_Single_Cell_Battery.html), där nu helt spontant en hel cell-radda bestående av fyra celler har kortslutits och inte längre går att ladda - man får upp spänning en stund men sen blir batteriet varmt och laddar ur igen.
Bägge batterierna har varit vibrationsskyddade genom inlindning i sitterunderlag, packtejp etc. Dock kan de ha utsatts för en del värme då batterilådan på min hoj sitter lite illa till för motor/grenrör.
Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform. Har jag bara haft otur med mina celler, och därmed bör göra ett tredje försök med nya (dyra) celler igen, eller bör jag återgå till nån form av special bly-batteri?
Laddningsregulatorn på min hoj ger 14.40V (switchad historia som inte eldar bort förlusteffekt i generatorn), begränsar själv till max 40A laddström även om man aldrig är där uppe och vänder med ett hyggligt fulladdat batteri.
Emellanåt kopplar jag på en balanseringsladdare som ser till att inte cellerna flyter för långt ifrån varandra.
Första batteriet som kroknade (cellerna svullnade) och tappade startström var ett Zippy Flightmax 30C på 8400mAh, det höll ~200 mil körning innan det inte längre orkade veva runt min maskin.
Andra batteriet som kroknat nu är ett hemmabygge av 4p4s A123-celler (http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Lithium_Ion_2300mAh_Single_Cell_Battery.html), där nu helt spontant en hel cell-radda bestående av fyra celler har kortslutits och inte längre går att ladda - man får upp spänning en stund men sen blir batteriet varmt och laddar ur igen.
Bägge batterierna har varit vibrationsskyddade genom inlindning i sitterunderlag, packtejp etc. Dock kan de ha utsatts för en del värme då batterilådan på min hoj sitter lite illa till för motor/grenrör.
Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform. Har jag bara haft otur med mina celler, och därmed bör göra ett tredje försök med nya (dyra) celler igen, eller bör jag återgå till nån form av special bly-batteri?