LiFePO4-batterier bara dör för mig

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tänkte delge er mina erfarenheter av att köra med LiFePO4-celler som startbatteri på min överborrade twin, där inget verkar hålla, och kanske se om andra har samma erfarenheter - och därmed inte gå vidare med ett tredje dyrt batteri.

Laddningsregulatorn på min hoj ger 14.40V (switchad historia som inte eldar bort förlusteffekt i generatorn), begränsar själv till max 40A laddström även om man aldrig är där uppe och vänder med ett hyggligt fulladdat batteri.

Emellanåt kopplar jag på en balanseringsladdare som ser till att inte cellerna flyter för långt ifrån varandra.

Första batteriet som kroknade (cellerna svullnade) och tappade startström var ett Zippy Flightmax 30C på 8400mAh, det höll ~200 mil körning innan det inte längre orkade veva runt min maskin.

Andra batteriet som kroknat nu är ett hemmabygge av 4p4s A123-celler (http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Lithium_Ion_2300mAh_Single_Cell_Battery.html), där nu helt spontant en hel cell-radda bestående av fyra celler har kortslutits och inte längre går att ladda - man får upp spänning en stund men sen blir batteriet varmt och laddar ur igen.

Bägge batterierna har varit vibrationsskyddade genom inlindning i sitterunderlag, packtejp etc. Dock kan de ha utsatts för en del värme då batterilådan på min hoj sitter lite illa till för motor/grenrör.

Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform. Har jag bara haft otur med mina celler, och därmed bör göra ett tredje försök med nya (dyra) celler igen, eller bör jag återgå till nån form av special bly-batteri?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mitt Shorai har faktiskt funkat bra i min gattwin.
Använder Shorais egen laddare inför längre stillestånd, efter kompprov etc.
Jag har dock HD:s originalladdning på hojen, dvs överskottseffekten kyls bort i laddregulatorn.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Använder Shorai på min trimmade SV 696,har laddat det en gång med en gammal blybatteriladdare.Har adrig balanserat cellerna, men det bara funkar..
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform.

Jag undrar om problemet inte är det här.
Själv har jag värmt upp några så att det luktar bränt, och fått en automatsäkring att gå i mitt Ultrabatt (men det fixades av försäljaren: http://www.biketech.se/default.asp?HeadPage=355&Till+salu ).

De batterierna lämnar extremt hög startström, men är inte alls bra att köra för länge i stöten. Ett blybatteri är alltså mycket bättre om du ska sega runt många varv.

Ett tips jag fick var att sätta på klenare kablar (dock inte KLENA) för att begränsa hur mycket ström startmotorn kan ta. Alltså lite högre motstånd i kablarna sänker maxuttaget från batteriet.
Om det funkar eller inte kan jag inte riktigt bedöma :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top