LiFePO4-batterier bara dör för mig

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tänkte delge er mina erfarenheter av att köra med LiFePO4-celler som startbatteri på min överborrade twin, där inget verkar hålla, och kanske se om andra har samma erfarenheter - och därmed inte gå vidare med ett tredje dyrt batteri.

Laddningsregulatorn på min hoj ger 14.40V (switchad historia som inte eldar bort förlusteffekt i generatorn), begränsar själv till max 40A laddström även om man aldrig är där uppe och vänder med ett hyggligt fulladdat batteri.

Emellanåt kopplar jag på en balanseringsladdare som ser till att inte cellerna flyter för långt ifrån varandra.

Första batteriet som kroknade (cellerna svullnade) och tappade startström var ett Zippy Flightmax 30C på 8400mAh, det höll ~200 mil körning innan det inte längre orkade veva runt min maskin.

Andra batteriet som kroknat nu är ett hemmabygge av 4p4s A123-celler (http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Lithium_Ion_2300mAh_Single_Cell_Battery.html), där nu helt spontant en hel cell-radda bestående av fyra celler har kortslutits och inte längre går att ladda - man får upp spänning en stund men sen blir batteriet varmt och laddar ur igen.

Bägge batterierna har varit vibrationsskyddade genom inlindning i sitterunderlag, packtejp etc. Dock kan de ha utsatts för en del värme då batterilådan på min hoj sitter lite illa till för motor/grenrör.

Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform. Har jag bara haft otur med mina celler, och därmed bör göra ett tredje försök med nya (dyra) celler igen, eller bör jag återgå till nån form av special bly-batteri?
 
Mitt Shorai har faktiskt funkat bra i min gattwin.
Använder Shorais egen laddare inför längre stillestånd, efter kompprov etc.
Jag har dock HD:s originalladdning på hojen, dvs överskottseffekten kyls bort i laddregulatorn.
 
Använder Shorai på min trimmade SV 696,har laddat det en gång med en gammal blybatteriladdare.Har adrig balanserat cellerna, men det bara funkar..
 
Anledningen till att jag har försökt använda LiFe-typen av batteri är att maskinen pga överborr, hög kompresson och ovilja att starta direkt kräver mer av ett batteri än jag har kunnat hitta i blyform.

Jag undrar om problemet inte är det här.
Själv har jag värmt upp några så att det luktar bränt, och fått en automatsäkring att gå i mitt Ultrabatt (men det fixades av försäljaren: http://www.biketech.se/default.asp?HeadPage=355&Till+salu ).

De batterierna lämnar extremt hög startström, men är inte alls bra att köra för länge i stöten. Ett blybatteri är alltså mycket bättre om du ska sega runt många varv.

Ett tips jag fick var att sätta på klenare kablar (dock inte KLENA) för att begränsa hur mycket ström startmotorn kan ta. Alltså lite högre motstånd i kablarna sänker maxuttaget från batteriet.
Om det funkar eller inte kan jag inte riktigt bedöma :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top