Lidls batteriladdare

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nu är min fråga!
Cteks abrakadabra recondlägesladdare, funkar det?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag såg lidl´s laddare och tänker nog köpa en till båten, för där stjäls det laddare hela tiden.
Nackdelen för mig till hojarna förutom avsaknaden av Lithiumladdning är att den inte verkar kunna få snabbanslutning.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag vet inte hur dagens laddare är från Lidl men den jag köpte för många år sedan har varit bra. Den kan väcka "döda" batterier och det funkade verkligen efter några försök trots att batteriet var helt tomt en kall vinter. Läge för 6v eller 12v, när det är kallt samt underhållning. 3 års garanti.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller med bennyfax har 2 st från Lidl som funkar kanon, enda grejen är att dom inte startar om själva vid strömavbrott.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu är min fråga!
Cteks abrakadabra recondlägesladdare, funkar det?
Hej.
Det korta och okomplicerade svaret är ja.
Det läget höjer laddspänningen under en kort period i slutet av laddfasen, egentligen lite för mycket för att vara utan övervakning, men det har man löst genom att strömmen begränsas.
Så detta läge kan med fördel köras några gånger per år, vilket förlänger livslängden på batteriet.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Förutsatt att man innehar ett litiumbatteri (lättviktsmodell för bancykel), vilken CTEK-laddare skulle ni rekommendera? Varför?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som vet något om dem? 199:- den här veckan.
Jag har köpt två stycken från Lidl för utvärdering med några års mellanrum. Den sista våren 2020.
Exakt samma funktion.
KÖP INTE !
Laddar som de allra flesta till 14,3 Volt med konstant ström ca 0,85 A i MC-läge (var idag nere i garaget och testade den jag har liggande där)
Därefter går dom över till att ladda med ca 0,13 A till batterispänningen är uppe i 14,7 Volt ! ? ! ? Då dom bryter.
För att sedan åter slå till vid ca 12,75 Volt. Och börja ladda med 0,85 A, vid ca 14,3 Volt går den igen över till ca 0,13 A o.s.v.
Den här funktionen, laddning upp till 14,7 Volt, kan möjligen fungera på den typen av MC-blybatterier där man fyller på batterivatten vid behov.
Har du ett modernt "underhållsfritt" batteri så är det rena mordet på batteriet tycker jag att försöka ladda batteriet upp till 14,7 Volt.

Batterier kan laddas till 14,3 Volt.
Där ska laddningen avbrytas och sedan ska batterispänningen få sjunka till ca 13,7 Volt
där batteriet hålls underhållsladdat med "konstantspänning" , Float Charge Voltage enligt Yuasa.
Detta är både batteritillverkarna Yuasa och Exide/Tudor eniga om. Länk till Exide/Tudor. Läs slutet på sidan 6.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Information från Yuasa, se under Charging and Commissioning, FLOAT CHARGE VOLTAGE AT 20 °C
https://www.yuasa.co.uk/info/indust...allation-commissioning-and-maintenance-guide/


Har själv byggt laddare för underhållsladdning som fungerar så. Konstantspänning ca 13,7 Volt. Och det fungerar bra.
Batteriet i min GSX1300R är från 2007 när hojen kom till Sverige och batteriet är väl därför snart 14 år gammalt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag drog och köpte en Lidl laddare, mest för att jag behövde 6V. Får se om jag törs använda den eller om jag ska tillverka en foliehatt ist
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag drog och köpte en Lidl laddare, mest för att jag behövde 6V. Får se om jag törs använda den eller om jag ska tillverka en foliehatt ist
Bara och kör. Nått värre än ett förstört batteri blir det väl inte. Berätta gärna hur laddaren arbetar med 6 Volt batteri !
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen kör jag oftast med Biltemas dum laddare med 500miliampere ladd ström och en timer som slår på laddaren 15 minuter var 4 timme då ligger alltid acen, s batteri på 13,8 volt o det verkar funka

Timer 39:- jula o laddare 69:- på biltema för några år sedan.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Intressant info från Comback. Något jag aldrig skulle tänka på annars men laddaren har funkat för mig hittills men och andra sidan brukar jag inte underhållsladda på annat sätt än att jag laddar fullt inför vintern och kopplar sedan bort fast det är väl inte optimalt.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant info från Comback. Något jag aldrig skulle tänka på annars men laddaren har funkat för mig hittills men och andra sidan brukar jag inte underhållsladda på annat sätt än att jag laddar fullt inför vintern och kopplar sedan bort fast det är väl inte optimalt.
Kanske inte helt optimalt, men nästan.
Om du laddar batteriet fullt, och sedan kopplar bort det, då har du bara batteriets självurladdning att ta hänsyn till.
Lite beroende på batterityp är det ca 3% per månad.
Så, ungefär ett halvår, kanske 8 månader klar det sig innan du bör ladda det.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske inte helt optimalt, men nästan.
Om du laddar batteriet fullt, och sedan kopplar bort det, då har du bara batteriets självurladdning att ta hänsyn till.
Lite beroende på batterityp är det ca 3% per månad.
Så, ungefär ett halvår, kanske 8 månader klar det sig innan du bör ladda det.
Ok, jag tror jag laddade det i nov/dec innan det blir riktigt kallt och sedan brukar jag få för mig att ladda det igen ungefär vid denna årstid så då duger det nog. Grannen gör inte ett skit och det funkar för honom men och andra sidan har Comback typ världsrekord i livslängd. Iof klarade sig min pappas bilbatteri i ca 12 år utan att göra något och bilen gick ca 3000 mil på de åren. Är uppe i 5000 mil nu på 21 år ;-). Det andra batteriet (Biltema) höll i ca 8 år och fick lika lite kärlek. Nu har jag satt i ett likadant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Personligen kör jag oftast med Biltemas dum laddare med 500miliampere ladd ström och en timer som slår på laddaren 15 minuter var 4 timme då ligger alltid acen, s batteri på 13,8 volt o det verkar funka

Timer 39:- jula o laddare 69:- på biltema för några år sedan.
Just nu den laddaren
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...are/batteriladdare-612-v-400500-ma-2000017815
Har den själv, min 1a blyaccumulator laddare. Efter gått och tittat till batteriet i min SV650 under vintern 2009 - 2010 och sett att spänningen sjönk ner till 12,9Volt men inte längre så var jag nöjd. Inte startade hojen på våren. Startmotorn gick men motorn startade inte. Då blev det några timmar med den här laddaren och så gick motorn igång. Lärde mig under våren att lågprisbatterier som detta ( Biltema) har högre batterispänning än "kvalitetsbatterier" (För svavelsyra är billigare än bly och höjer batterispänningen, bra va ! och liiite kortare batterlivslängd....)
Men kom aldrig på din ide med timer och laddare.
Utan det blev en hembyggd 13,7 Volt Float Voltage laddare istället.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har köpt två stycken från Lidl för utvärdering med några års mellanrum. Den sista våren 2020.
Exakt samma funktion.
KÖP INTE !
Laddar som de allra flesta till 14,3 Volt med konstant ström ca 0,85 A i MC-läge (var idag nere i garaget och testade den jag har liggande där)
Därefter går dom över till att ladda med ca 0,13 A till batterispänningen är uppe i 14,7 Volt ! ? ! ? Då dom bryter.
För att sedan åter slå till vid ca 12,75 Volt. Och börja ladda med 0,85 A, vid ca 14,3 Volt går den igen över till ca 0,13 A o.s.v.
Den här funktionen, laddning upp till 14,7 Volt, kan möjligen fungera på den typen av MC-blybatterier där man fyller på batterivatten vid behov.
Har du ett modernt "underhållsfritt" batteri så är det rena mordet på batteriet tycker jag att försöka ladda batteriet upp till 14,7 Volt.

Batterier kan laddas till 14,3 Volt.
Där ska laddningen avbrytas och sedan ska batterispänningen få sjunka till ca 13,7 Volt
där batteriet hålls underhållsladdat med "konstantspänning" , Float Charge Voltage enligt Yuasa.
Detta är både batteritillverkarna Yuasa och Exide/Tudor eniga om. Länk till Exide/Tudor. Läs slutet på sidan 6.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Information från Yuasa, se under Charging and Commissioning, FLOAT CHARGE VOLTAGE AT 20 °C
https://www.yuasa.co.uk/info/indust...allation-commissioning-and-maintenance-guide/


Har själv byggt laddare för underhållsladdning som fungerar så. Konstantspänning ca 13,7 Volt. Och det fungerar bra.
Batteriet i min GSX1300R är från 2007 när hojen kom till Sverige och batteriet är väl därför snart 14 år gammalt.

Säker på att ditt batteri inte var dåligt?
Att start om hela tiden låter lite brutalt, men 0,13A är verkligen inte mycket. Har svårt att se att den strömmen gör skada. Ett laddat batteri bör nå 14,3V på några sekunder. Och sedan fortsätta minuter på 0,13A. Borde inte ta död på batteriet.

Laddspänningen är för övrigt temperaturberoende. Vid -20 grader krävs 15-16V. Liknande vid underhållsladdningen. 13,7V är bara lämpligt vid en temperatur. 13.2V är lämpligare en varm sommardag. Över 14V krävs på vintern.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top