Licensträning Gelleråsen 14/7

Gårdagen var första gången sedan Sviestadsraset som hojen öht startades. Efter att ha upptäckt ytterligare ett fel med strömförsörjningen till Powerjeten på den bakre förgasaren så skruvades hoejn ihop i depån och vi testade att det gick ström till solenoiderna. Allt verkade funka som det skulle men jag hade missat de två första passen.
Regndäcken sattes på plats och jag körde stelt och långsamt eftersom jag körde in nya kolvar på bägge cylindrarna. Jag avbröt passet eftersom hojen inte kom upp i temperatur som den skulle, att jag dessutom var långsammast på banan hör inte hit då jag skyller det på kolvarna.
Vädret visade sig från sin mest jobbiga sida då det regnade och var torrt om vartannat. Skönt med dubbla uppsättningarn fälgar vilket säkert Nyteknik skulle viljat ha då han mest åkte bil fram och tillbaka för att få ut däcken på sin konstiga bakfälg. Det var aldrig riktigt ösregn utan mer fuktigt på banan.
Hojen verkade gå bra och den satt ihop trots att jag bytt kolvar och grejer själv. Hurra!
Sista passet var i torrt och det var kul som tusan. Det gick inte fort men jag börjar få mer och mer förtroende för hojen.
Teddys fulomkörning på invarvet räknar jag inte som en omkörning. :fakta

Tack till Ako med far för transport, hjälp och trevligt sällskap!

Last edited:
Goodstuff skrev:
Gårdagen var första gången sedan Sviestadsraset som hojen öht startades. Efter att ha upptäckt ytterligare ett fel med strömförsörjningen till Powerjeten på den bakre förgasaren så skruvades hoejn ihop i depån och vi testade att det gick ström till solenoiderna. Allt verkade funka som det skulle men jag hade missat de två första passen.
Regndäcken sattes på plats och jag körde stelt och långsamt eftersom jag körde in nya kolvar på bägge cylindrarna. Jag avbröt passet eftersom hojen inte kom upp i temperatur som den skulle, att jag dessutom var långsammast på banan hör inte hit då jag skyller det på kolvarna.
Vädret visade sig från sin mest jobbiga sida då det regnade och var torrt om vartannat. Skönt med dubbla uppsättningarn fälgar vilket säkert Nyteknik skulle viljat ha då han mest åkte bil fram och tillbaka för att få ut däcken på sin konstiga bakfälg. Det var aldrig riktigt ösregn utan mer fuktigt på banan.
Hojen verkade gå bra och den satt ihop trots att jag bytt kolvar och grejer själv. Hurra!
Sista passet var i torrt och det var kul som tusan. Det gick inte fort men jag börjar få mer och mer förtroende för hojen.
Teddys fulomkörning på invarvet räknar jag inte som en omkörning. :fakta

Tack till Ako med far för transport, hjälp och trevligt sällskap!

Kul att det ändå gick hyfsat! Lite strul får man räkna med i början allting höll ju iaf!

Väntar med spänning på Tobias "Bakfälgen" Bovin ska rapportera.... :)

Chris Ash skrev:
Kul att det ändå gick hyfsat! Lite strul får man räkna med i början allting höll ju iaf!

Väntar med spänning på Tobias "Bakfälgen" Bovin ska rapportera.... :)

Det var skönt att hojen gick så bra som den gick då man är lite nervös för sina egna mektabbar när man är så okunnig som jag är.
Tobias bakfälg är ett unikum, själv byter man bara mellan magnesiumfälgarna lite geschwinnt, fast när den sitter på verkar den funka ok. :crash

Goodstuff skrev:
Det var skönt att hojen gick så bra som den gick då man är lite nervös för sina egna mektabbar när man är så okunnig som jag är.
Tobias bakfälg är ett unikum, själv byter man bara mellan magnesiumfälgarna lite geschwinnt, fast när den sitter på verkar den funka ok. :crash

Jepp jag med, tar väl en två-tre minuter sådär om man tar i lite. Men extrafälgar är väl onödigt trams det också.... :rolleyes:

Goodstuff skrev:
...Teddys fulomkörning på invarvet räknar jag inte som en omkörning. :fakta
Va! Omkörning är omkörning. Bara för att du lägger dig lydigt och puttrar bakom en semestergasande Aprilia, liksom. Det är alltid lika skönt att köra om i ytterspår. :tungan

Teddy skrev:
Va! Omkörning är omkörning. Bara för att du lägger dig lydigt och puttrar bakom en semestergasande Aprilia, liksom. Det är alltid lika skönt att köra om i ytterspår. :tungan

Du körde ju ifatt mig så du var ju snabbare rätt och slätt. Ytterspår är bäst.

Teddy skrev:

Hur går det för dig då? Börjar det släppa?

Chris Ash skrev:
Hur går det för dig då? Börjar det släppa?
Jo, jag hade faktiskt ett litet släpp ut ur Ejes mongokurva när det började dugga lite. Hi hi. Får man skratta åt sina egna skämt eller är man alltför självgod då? Nåja, du bjöd på det. Ungefär som omkörningen av Goodstuff. Han bjöd på det.

Det känns bra men det går inte så mycket fortare för det, öhhh, ja du vet. Nu ligger jag och kör i hyffsat motionärstempo. Att köpa en racer är bland det bästa jag gjort. Ju mer jag kör destå mer övertygad blir jag om racerns överlägsenhet vad gäller körupplevelse. Jag blir gärna blåst på rakan av en gathoj så länge jag får sitta på en racer i svängarna. Nä förresten, jag vill nog sitta på en racer på rakan också bara för att få höra ljudet av en trimmad tvåtaktare.

Det svåraste är fortfarande den stela bakändan men nu börjar hjärnan bli kalibrerad för den även om den fortfarande upplevs som opålitlig. Efter bakhjulssläppet på Sviestad fegar jag något grymt på gasen ut ur tvära och långsamma kurvor vilket påverkar varvtiderna betydligt. Vid tillfälle ska dämparen lämnas in för service så får vi sen se om det blir annorlunda. Annars blir det till att antingen stoppa sadeln, ta på sig blöja eller helt enkelt lämna huvudet hemma.

Framändan sitter planterad i backen och bromsarna liknar inget jag tidigare provat. Den trasiga armen till avgasporten är utbytt och med rätt bestyckning, som jag nu börjar få lite koll på, är motorn helt underbar. Lite finish skulle inte skada, än så länge lever Skatungen upp till sitt namn och med ägaren i sadeln blir intrycket bara värre.

Silverfärgad, treekrad bakfälg. Svart, femekrad framfälg. Framstänka i svart, rött och orange. Alla kåpor olackade, gelcoatvita. Siffer bottnar av röd folie med massor av skarvar och luftbubblor. Siffror med varierande avstånd. Och så jag med mitt välskrapade ställ och mina fem år gamla stövlar. På magkåpan har jag lappat ihop en lång reva med ståltråd, ungefär som efter en blindtarmsoperation, till något som Anders Kihlander (AKO på forumet) betecknade som Ratbikelagning.

Men jag älskar min skatunge och kul som fan har vi! :kär

Teddy

Det är ju så, ju mer man åker på den, ju mer vänjer man sig vid den, och efter ett tag kommer tempot, du åkte ju fint i blötan igår ;)

Jag har inte riktigt hittat fullt förtroende för min hoj, framändan mest, men det beror ju mest på bristen av träning. Hoppas råda bot på det snarast.
Att det är den roligaste hojen jag kört är ställt utom allt tvivel, även om det går långsamt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back