Licenskursen Gälleråsen 1-2 April! Vilka ska dit?

Näe, jag vet inte vad som hände med honom. Det var en kille med en röd Blade, har jag för mig, som provade fästet på gräset
 
Göran skrev:
2055574 Näe, jag vet inte vad som hände med honom. Det var en kille med en röd Blade, har jag för mig, som provade fästet på gräset


han med BSA´n kom nog bara dit han stod tror inte han åkte ett varv ens.. tråkigt...

jaså ok det missade jag.. tur att han höll sig på di två iaf :tummenupp
 
Men farbrorn med BSA'n fick fart på den senare, och den gick riktigt friskt. Himla kul var det !
 
Göran skrev:
2055602 Men farbrorn med BSA'n fick fart på den senare, och den gick riktigt friskt. Himla kul var det !
fan va gött för honom.. pratade med honom.. riktigt trevlig... blev banan bättre sénare under dagen eller? åkte hem ganska tidigt!!
 
GSXR1100R skrev:
2054830 1.30 i snöglopp går inte, man ska bara visa att man förstår flaggor och helst av allt inte vinglar runt i olika spår, klotning undanbedes.


Det är vad jag hört med och fått till svar av SVEMO. Inte att det finns regler eller rekomendationer om en viss tid. Så det var därför jag funderade över det hela
 
Liwa1 skrev:
2054732 Sist jag prata med ansvarig på SVEMO var det inte ens en rekomendation från deras sida, så när kom den "regeln" som är en rekomendation?

Krasst sett finns det ingen specifik tid man ska klara, man ska framföra en motorcykel på ett sånt sätt att man inte är en fara för sig själv eller andra på banan.

Att överföra den saken till en varvtid är relativt enkelt på de olika banorna.

Det är bla därför det är 2 olika grupper som oftast på en RR träning@LMS, över och under minuten i varvtid. Kör man ändå långsammare än 1.30 sådär då blir det tillomed så juniorerna tycker det går långsamt på sina 125 standard...

Det finns dom som gått licenskurs och fått rekommendationen att få mer MC vana på landsväg först (sånna som kommit dit med sin fullt gatlegala MC med skylt på osånt) eftersom hastigheten knappt överstigit 100 på raksträckan@LMS (torrt & varmt väder, inte +1 och snöyr)

Om en kursledare från SVEMO anser att man inte riktigt har vad som krävs för att vara med på en RR träning på ett säkert sätt så är det upp till den personen att avgöra det, alltså INTE svemo.

Om SVEMO sen säger annorlunda, varför ska det finnas licenskurser? finns det inga "krav" så är det väl knappast ide med nån kurs?

Antingen får man acceptera att man blir underkänd och SVEMO centralt ska inte lägga sig i enskilda fall där "elever" blivit underkända, om de gör det så kommer jag att arbeta för att nerläggande av "licenskursen" för att det är ingen ide att ha dom i det läget.

//håkan
 
håkan skrev:
2055696 Krasst sett finns det ingen specifik tid man ska klara, man ska framföra en motorcykel på ett sånt sätt att man inte är en fara för sig själv eller andra på banan.

Att överföra den saken till en varvtid är relativt enkelt på de olika banorna.

Det är bla därför det är 2 olika grupper som oftast på en RR träning@LMS, över och under minuten i varvtid. Kör man ändå långsammare än 1.30 sådär då blir det tillomed så juniorerna tycker det går långsamt på sina 125 standard...

Det finns dom som gått licenskurs och fått rekommendationen att få mer MC vana på landsväg först (sånna som kommit dit med sin fullt gatlegala MC med skylt på osånt) eftersom hastigheten knappt överstigit 100 på raksträckan@LMS (torrt & varmt väder, inte +1 och snöyr)

Om en kursledare från SVEMO anser att man inte riktigt har vad som krävs för att vara med på en RR träning på ett säkert sätt så är det upp till den personen att avgöra det, alltså INTE svemo.

Om SVEMO sen säger annorlunda, varför ska det finnas licenskurser? finns det inga "krav" så är det väl knappast ide med nån kurs?

Antingen får man acceptera att man blir underkänd och SVEMO centralt ska inte lägga sig i enskilda fall där "elever" blivit underkända, om de gör det så kommer jag att arbeta för att nerläggande av "licenskursen" för att det är ingen ide att ha dom i det läget.

//håkan


Det är väl så att om SVEMO har satt regler så bör dom följas. Sen om det fungerar i praktiken eller inte är en annan sak och bör då utredas och arbetas fram ett koncept som stämmer.

Det jag menar är att SVEMO och licensansvariga bör nog komma fram till ett och samma beslut vid licenstagande så förare inte kör för olika villkor. Det är det som är grundfelet.

P.S 1.30 tiden jag nämde som nämns här gällde förövrigt på Gelleråsen inte på Sviestad. Bara så det uppfattas rätt.
 
Lite fler härliga bilder!

Fyra par hanskar vägde 6 kg när jag kom hem, men kul var det! :hihi
 

Bifogat

  • banan1.jpg
    banan1.jpg
    82 KB · Visningar: 120
  • depåböj.jpg
    depåböj.jpg
    70.7 KB · Visningar: 110
  • Luff_co.jpg
    Luff_co.jpg
    70.1 KB · Visningar: 113
  • Retta.jpg
    Retta.jpg
    88.6 KB · Visningar: 155
  • snow3.jpg
    snow3.jpg
    79.9 KB · Visningar: 133
  • snow4.jpg
    snow4.jpg
    102.7 KB · Visningar: 164
torbson skrev:
2055880 Fyra par hanskar vägde 6 kg när jag kom hem, men kul var det! :hihi

ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt
 
Gottis skrev:
2055890 ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt
Det var väl inte direkt så att man litade på framändan, om man säger så. Särskilt inte med slicks. :tomten
 
Gottis skrev:
2055890 ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt

Jag grät inte, fick ju köra hoj. Kul att testa regndäck också... :tummenupp Gick nog lite snabbare än 2.30... hoppas jag... :3freak
 
Med regndäck hoppas jag att det gick "lite" fortare...

Jag klockade med "laptimern" som sitter i hojen. Runt 2:10 gick det i min grupp
 
torbson skrev:
2055905 Jag grät inte, fick ju köra hoj. Kul att testa regndäck också... :tummenupp Gick nog lite snabbare än 2.30... hoppas jag... :3freak

fan fuska du :hihi :hihi

tar nog med mina upp i helgen till svinstad med..skall inte va sämmre iaf

Ps va inne och kladdade ner din gästbok igen på hemsidan :hihi :hihi

valmers skrev:
2055903 Det var väl inte direkt så att man litade på framändan, om man säger så. Särskilt inte med slicks. :tomten


jag tror dig....
 
Vi hade det lite bättre idag då, blött hela dagen förutom ca 15 minuter då vi började få torrt spår innan det började regna. Trodde det skulle bli olidligt kallt men det gick rätt bra faktiskt. Inbromsningen efter rakan var lite lurig när man försökte bromsa sig förbi långsammare förare, där var en härlig lervälling.

Nu avnjuts en välförtjänt virre

:)
 
15 tappra från Rapidos licenskurs var där, flyttad från Sviestad pga vatten. Ur askan i elden så att säga.
Istället för vatten blev det snö men det ordna sig ju ändå.
Nu finns det bilder på www.rapido.se under bilder.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top