Licenskurs!?!?

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
Hello Bikers! Nu är det så att en god vän till mig har skaffat sig en MC och hade tänkt börja köra lite bana ( Jippi ) Men har varken körkort eller licens.

Så min fråga är om någon här på forumet vet när dessa licenskurser går?
Någon hemsida som man kan läsa om planerade "uppkörningar" ?

Tackar i förhand.

Mvh niko

Det är tveksamt om det blir några fler kurser i år. Dom flesta går på våren eller försommaren. Ett tips är att kolla med Fiver på Anderstorp om det blir någon mer i höst.
I Gathojsgrupper samt SMC sporthojskurser krävs ofta körkort ändå. Det brukar bara vara i licensgrupper med oförsäkrade mc som licens gäller. Men det varierar lite mellan arrangörerna.

Last edited:
Om din kompis "bara" skall/vill köra och träna på bana och har en försäkrad mc till detta MÅSTE man inte ta licens för att få köra. Det finns en mängd olika arrangörer och tillfällen att få köra på bana som inte kräver licens! Licens krävs ENDAST om han/hon skall tävla och köra i de grupper vid de träningstillfällen som finns där bara licensierade förare får köra. Ofta finns sammtidigt (fast olika grupper) också möjligheten för sk. gatåkare (utan licens) att köra fast då i en egen grupp!

Att ta licensen är inte speciellt dyrt (kommer nu inte ihåg exakt vad de kostar så ta summan med en nypa salt) men runt 1000-1500kr. Att lösa ut licensen, för roadracing, om man löser ut en full-licens (ej engångslicens) kostar en hel del pengar dock, mellan 3500-4000kr för ett år.

Behöver han/hon licensen är väl en fråga som kanske bör ställas?
Om han/hon skall börja tävla-JA då behövs den inte annars!

Mvh!
// Niklas

Det finns en mängd olika arrangörer och tillfällen att få köra på bana som inte kräver licens! Licens krävs ENDAST om han/hon skall tävla och köra i de grupper vid de träningstillfällen som finns där bara licensierade förare får köra. Ofta finns sammtidigt (fast olika grupper) också möjligheten för sk. gatåkare (utan licens) att köra fast då i en egen grupp!

Mvh!
// Niklas

Men om han skall köra i en grupp för gatåkare med försäkrade hojar behöver han väl ett körkort? Eller funkar det ändå?

/spiff

PS Niklas, jag har bytt hoj nu så nu får du ta ett nytt kort :D DS

Om din kompis "bara" skall/vill köra och träna på bana och har en försäkrad mc till detta MÅSTE man inte ta licens för att få köra. Det finns en mängd olika arrangörer och tillfällen att få köra på bana som inte kräver licens! Licens krävs ENDAST om han/hon skall tävla och köra i de grupper vid de träningstillfällen som finns där bara licensierade förare får köra. Ofta finns sammtidigt (fast olika grupper) också möjligheten för sk. gatåkare (utan licens) att köra fast då i en egen grupp!

Att ta licensen är inte speciellt dyrt (kommer nu inte ihåg exakt vad de kostar så ta summan med en nypa salt) men runt 1000-1500kr. Att lösa ut licensen, för roadracing, om man löser ut en full-licens (ej engångslicens) kostar en hel del pengar dock, mellan 3500-4000kr för ett år.

Mvh!
// Niklas
Det är väl ändå väldigt få arrangörer som tillåter nån utan körkort och utan licens att ge sig ut på banan?

Tror inte vi behöver förklara vad licensen innebär eller kostar för nIKOLa då han tävlar i Pro Superbike... :hihi;)

=> http://www.nikorace.com/

@Nikola, jag skulle kollat med Fiver, dom brukar ordna licenskurser då och då
http://www.fiver.se/

Haha, det där var faktiskt rätt skoj! :P

Ok, jag ska ta o göra det. Han vill ju köra lite rookie600 nästa år och vill träna lite under vintern. Tanken e ju att han ska få haka på mig på träningsläger etc o lära sig lite. Men vi får se hur det blir med det. :) Licens först ;)

Tack för alla tips så länge!

Mvh Niko

Haha, det där var faktiskt rätt skoj! :P

Ok, jag ska ta o göra det. Han vill ju köra lite rookie600 nästa år och vill träna lite under vintern. Tanken e ju att han ska få haka på mig på träningsläger etc o lära sig lite. Men vi får se hur det blir med det. :) Licens först ;)

Tack för alla tips så länge!

Mvh Niko
Om han inte kan så får du gärna bjuda med mig på dina träningsläger istället... :tungan Jag har redan licens. :D :tummenupp

Enligt SVEMOs hemsida kostar en seniorlicens för Roadracing 2600kr/år.

Den är giltig i bl.a. Rookie och ERF om jag har förstått det rätt.

För att träna på bana så räcker det väl med en bas-licens (1000:-) till att börja med?

Jag har hört att lms har kurser i april men jag vet inte säkert.
Har du frågor så kan du skicka dem till Ola Cornell eller Håkan Jansson
LMS licenskurser

För att träna på bana så räcker det väl med en bas-licens (1000:-) till att börja med?

Jag har hört att lms har kurser i april men jag vet inte säkert.
Har du frågor så kan du skicka dem till Ola Cornell eller Håkan Jansson
LMS licenskurser

Jag är ingen vidare referens i ämnet, men det är troligen upp till arrangören av bandagen att bestämma vilken licens som krävs.
EDIT: Det verkar som att Baslicens räcker för träning. Du har nog rätt!

Har mailat Ola Cornell och frågat om ungefärlig tidpunkt för deras licenskurser våren 2010.

Last edited:
Licens krävs ENDAST om han/hon skall tävla och köra i de grupper vid de träningstillfällen som finns där bara licensierade förare får köra. Ofta finns sammtidigt (fast olika grupper) också möjligheten för sk. gatåkare (utan licens) att köra fast då i en egen grupp!
Så här står det på LMS hemsida ang träningar. Det finns säkert andra regler som gäller på andra banor. Jag vet att det ibland är "torsdagsträningar" på LMS. Då kan man köra med gatuhojar, men det låter mer som killen ska vara med i R600 och då är det racer som gäller = Licens i april. :tummenupp

Det finns alltså inga licenskurser under hösten? Tråkigt.. :P

Men men. Jag får väl ringa runt lite o kolla upp det år honom. Han ska ju lära sig köra bana först, sen får man ju se om han ska köra r600. Men det är ju iaf målet för honom.

Tack alla som tagit sig lite tid åt mina frågor!

Mvh Niko

Det finns alltså inga licenskurser under hösten? Tråkigt.. :P

Men men. Jag får väl ringa runt lite o kolla upp det år honom. Han ska ju lära sig köra bana först, sen får man ju se om han ska köra r600. Men det är ju iaf målet för honom.

Tack alla som tagit sig lite tid åt mina frågor!

Mvh Niko

håll koll på www.n-r-s.se till våren. Licenskurs med boende 300m från banan.

Men om han skall köra i en grupp för gatåkare med försäkrade hojar behöver han väl ett körkort? Eller funkar det ändå?

/spiff

Rätt, körkort ELLER licens krävs!

PS Niklas, jag har bytt hoj nu så nu får du ta ett nytt kort :D DS

Coolt, säg bara till när du kör nästa gång så komemr jag springandes! :D
Får se när vi möts nästa gång men har jag med mig kameraprylarna och du kan/får köra så självklart! :tummenupp

Det är väl ändå väldigt få arrangörer som tillåter nån utan körkort och utan licens att ge sig ut på banan?

Japp! VÄLDIGT FÅ! Why?

Tror inte vi behöver förklara vad licensen innebär eller kostar för nIKOLa då han tävlar i Pro Superbike... :hihi;)

Sorry men det framgick inte av frågan (att niKOla själv har licens) och det är inte ovanligt att önskemålet/behover enbart är att få köra bana och till det krävs ju som vi alla vet inte licens!

// Niklas

Enligt SVEMOs hemsida kostar en seniorlicens för Roadracing 2600kr/år.

Den är giltig i bl.a. Rookie och ERF om jag har förstått det rätt.

Tack! För ett par år sedan låg priserna runt 3400kr om jag då blev rätt informerad! Fast det var då nu gäller ju de priser som du så snällt letade fram! :tummenupp

Last edited:
Tja Niko!

Jag hittade licenskurs på Falken 17-18/10. Hoppas det går bra för din polare :tummenupp

Btw, hur går det med läkningen?

Mvh!
// Niklas

Helårs licens full 2600 kr/år
Träningslicens 1100 kr/år (gäller alla licensträningar och KM)

Licenskurs 1500-1600 kronor (brukar inte diffa mycket)

Rätt, körkort ELLER licens krävs!

Det kan missuppfattas (eftersom frågan var om licens funkade i gatgrupper). På Falken iallafall krävs KK för att köra i gatgrupp. Har du inget får du inte köra, har du bara licens och inget KK är det licensgrupp alltid som gäller.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...