Licenskurs RoadRacing

Amatörlicens, den enkla formen av licens, som fr o m i år krävs för att man ska få träna, gäller för "enklare tävling", alltså klubbrace. Med en Amatörlicens i botten kan man lösa ut en engångslicens för en nationell tävling, alltså B-race, ERF, SM, SO, till en kostnad av 400 kr.

Läs om amatörlicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153
Läs om engångslicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156
Läs om priser för licens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=158
Engångslicensen gäller dock inte på ERF NEC/REC
 
Amatörlicens, den enkla formen av licens, som fr o m i år krävs för att man ska få träna, gäller för "enklare tävling", alltså klubbrace. Med en Amatörlicens i botten kan man lösa ut en engångslicens för en nationell tävling, alltså B-race, ERF, SM, SO, till en kostnad av 400 kr.

Läs om amatörlicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153
Läs om engångslicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156
Läs om priser för licens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=158

Men så här står det också
NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83
.
 
Men så här står det också
NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83
.

Amatörlicensen är inte grenbunden vilket ställde till problem ibland. Nytt för i år är att RR har en "egen" amatörlicens som är precis likadan men det står RR på den så att klubbar kan vara säkra på att det är licenskurs i RR man gått när man kommer till träningen.
 
Yay, anmäld och klar. Hoppas man kan få loss en plats i licensgruppen på Anderstorp på söndagen också, så blir det en fetinghelg!!1

:jäs
 
:felämne men jag tar chansen när ni verkar vara villiga att svara på nybörjarfrågor ang RR.

Är det ungefär hur det skulle kunna gå till?

1) Jag går en RR-kurs
2) Jag plockar ut en amatörlicens
3) Jag skaffar en racehoj som klarar kraven för att få åka på RR-träningar (TIPS mottages gärna. Får man något vettigt att börja med för 40'?
4) Försäkring? Vad behöver jag. En fet olycksfall är väl bra
5) Jag åker på RR-träning och ligger ivägen för alla er som svarart på tråden.
 
:felämne men jag tar chansen när ni verkar vara villiga att svara på nybörjarfrågor ang RR.

Är det ungefär hur det skulle kunna gå till?

1) Jag går en RR-kurs
2) Jag plockar ut en amatörlicens
3) Jag skaffar en racehoj som klarar kraven för att få åka på RR-träningar (TIPS mottages gärna. Får man något vettigt att börja med för 40'?
4) Försäkring? Vad behöver jag. En fet olycksfall är väl bra
5) Jag åker på RR-träning och ligger ivägen för alla er som svarart på tråden.

Japp svårare är det inte. Skaffa dig en beggad 600 (R6/ZX6RR/CBR600RR/GSXR600), går att få bra hojar för under 40000. Gamla R6:or framförallt finns det många av och är rätt billiga nu. Och då talar jag om hojar som det redan körts bana med som har racekåpor, är najade enl reglemente samt har massa racetillbehör redan som extra fälgar mm.

Länsförsäkringar t.ex har olycksfallsförsäkringar som täcker bankörning. Det ingår dock en olycksfallsförsäkring i RR licensen, även amatörlicensen, men den är inte världens bästa så en separat brukar rekommenderas.

De som håller i kurserna rekommenderar att du iaf har provat på bankörning några gånger innan så att du har ett grundläggande bantempo i kroppen. Det är inget krav, men brukar vara önskvärt.

Sedan kör du i långsamma gruppen men någon träning lr 2 så är du inte i vägen längre :)
 
Länsförsäkringar t.ex har olycksfallsförsäkringar som täcker bankörning. Det ingår dock en olycksfallsförsäkring i RR licensen, även amatörlicensen, men den är inte världens bästa så en separat brukar rekommenderas.
LFs olycksfallsförsäkring täcker även träning och tävling och man kan själv välja vilka belopp som ska utbetalas. Har själv tecknat deras olycksfalls- och livförsäkring nyligen efter att ha kollat runt lite på marknaden.
 
Amatörlicensen är inte grenbunden vilket ställde till problem ibland. Nytt för i år är att RR har en "egen" amatörlicens som är precis likadan men det står RR på den så att klubbar kan vara säkra på att det är licenskurs i RR man gått när man kommer till träningen.

Problemet utöver detta var att förut var TryggHansa ansvariga för försäkringsfrågan och sämre villkor för amatörlicensen.
Vilket kunde ge problem hos vissa banägare som krävde B licens.
Idag är det folksam och ingen skillnad när det gäller försäkringsskyddet vid träning vare sig man har B eller amatörlicens.
Detta borde vara tillräckligt för att träna?
 
Problemet utöver detta var att förut var TryggHansa ansvariga för försäkringsfrågan och sämre villkor för amatörlicensen.
Vilket kunde ge problem hos vissa banägare som krävde B licens.
Idag är det folksam och ingen skillnad när det gäller försäkringsskyddet vid träning vare sig man har B eller amatörlicens.
Detta borde vara tillräckligt för att träna?

Det handlade också mycket om förvirring angående skillnaden i försäkringsskyddet mellan licenserna och den förvirringen stod SVEMO själva för genom att kalla amatörlicensens försäkring för "mycket begränsad". I praktiken var det taket som var 400' i stället för 500', om då 400' är mycket begränsat så skulle jag inte kalla 500' för så mycket annat heller.

Jag är av uppfattningen att om klubbar nekat förare med amatörlicens så har de gjort fel. De bedriver verksamheten genom SVEMO, då kan de inte bara hitta på att vissa licenser gäller och andra inte. Sedan verkar det i viss mån vara en myt att amatörlicensen inte gäller, G-åsen var ett ställe där den inte skulle gälla men jag kollade med Tony och ihop med kursintyget var det inga problem. Det var just att de inte visste med den licensen om man gått rätt kurs.

Bra dock att det blir tydligare i år. Hos LMS är du välkommen med Amatör RR. :tummenupp
 
Last edited:
Det kan vara värt att kolla försäkringsskydd via sin arbetsgivare också då det kan vara billigare. Dessutom får du ta ut pengar för samma olycka hos flera bolag. Dvs. både från Folksams licensknutna försäkring och din eller dina privata olcyksfallsförsäkringar.
 
LFs olycksfallsförsäkring täcker även träning och tävling och man kan själv välja vilka belopp som ska utbetalas. Har själv tecknat deras olycksfalls- och livförsäkring nyligen efter att ha kollat runt lite på marknaden.
I runda slängar, vad ligger den försäkring på för pris?
 
I runda slängar, vad ligger den försäkring på för pris?
För en gammal man som jag kostar den ca 300:-/månad.
Då är det 30 prisbasbelopp (1,2 miljoner) vid dödsfall, 30 pbb vid 50% medicinskinvalidisering (60 pbb vid 100% = 2,4 miljoner) och 30 pbb vid 50% ekonomiskinvalidisering (60 pbb vid 100% = 2,4 miljoner).
 
Det är ju individuellt och tex vad man har för övriga försäkringar hos LF men jag betalar ca 240kr per månad om jag minns rätt, men jag har allt hos LF så det är rabatter inblandat för mig.
 
Det är ju individuellt och tex vad man har för övriga försäkringar hos LF men jag betalar ca 190 kr per månad om jag minns rätt.
Mest styrs premien av vilka belopp du väljer. Jag hade tex kunna valt 2/4 miljoner istället för de 1,2/2,4 jag valde.
 
2820651 Mest styrs premien av vilka belopp du väljer. Jag hade tex kunna valt 2/4 miljoner istället för de 1,2/2,4 jag valde.
Absolut, sedan kom jag ihåg att det var mer än 190 kr eftersom det totalt hamnade över 2500 men mindre än 3000 för mig, på årsbasis.
 
hur pass duktig måste man vara för att köra för licensen blev anmäld men har inte super mycket erfarenhet av bankörning. vill gärna ha licensen för att köra bana inte tävla är kursen både för proffs å amatörer
//martin
 
hur pass duktig måste man vara för att köra för licensen blev anmäld men har inte super mycket erfarenhet av bankörning. vill gärna ha licensen för att köra bana inte tävla är kursen både för proffs å amatörer
//martin

Du behöver inte vara snabb (jag vet :D ) men du måste kunna köra säkert, alltså manövrera hojen vant och hålla rätt spår m m. Instruktörerna kommer att gå igenom vad de tittar efter så det ska inte vara något problem.

Proffs blir du av mycket träning. :tummenupp
 
Du behöver inte vara snabb (jag vet :D ) men du måste kunna köra säkert, alltså manövrera hojen vant och hålla rätt spår m m. Instruktörerna kommer att gå igenom vad de tittar efter så det ska inte vara något problem.

Proffs blir du av mycket träning. :tummenupp
skönt då då får man börja där så man blir proffs sen.. man måste ju börja nånstans ser fram emot det ska bli riktigt skoj..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top