Licenskurs och träning

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Kan man med enbart genomgången licenskurs och medlemskap i en Svemo-ansluten klubb träna fritt på landets banor tex LMS som har utlysta träningsdagar mot en viss kostnad såklart.

Eller (vad jag tror) måste man lösa ut licensen som engångs eller säsongslicens mot x antal kronor, varför måste jag då betala svemo om jag bara ska träna.
Försäkringen kan jag ju ordna separat och prenumeration på förbundstidningen Idrotts Bladet kan jag vara utan.

2ono skrev:
Ok det verkar logiskt :)
I fem år kan du köra på intyget, sedan går det ut men det räcker att ta ut en engångslicens så har du fem nya år. Dock måste du också köra då du har tagit ut licensen annars gills det inte.

Vad jag har hört att på Gelleråsen gäller inte intyget, där måste du ha licens.

Pja, ska man följa Svemos vilja så behövs varken kursintyg eller licens. Det är klubbarna själva som hittat på dessa regler och är man villig att dra det till sin spets så kan inte klubbarna neka någon att träna bara för att man inte har gått licenskursen.

2ono skrev:
Kan man med enbart genomgången licenskurs och medlemskap i en Svemo-ansluten klubb träna fritt på landets banor tex LMS som har utlysta träningsdagar mot en viss kostnad såklart.

Eller (vad jag tror) måste man lösa ut licensen som engångs eller säsongslicens mot x antal kronor, varför måste jag då betala svemo om jag bara ska träna.
Försäkringen kan jag ju ordna separat och prenumeration på förbundstidningen Idrotts Bladet kan jag vara utan.

Strandelin skrev:
Pja, ska man följa Svemos vilja så behövs varken kursintyg eller licens. Det är klubbarna själva som hittat på dessa regler och är man villig att dra det till sin spets så kan inte klubbarna neka någon att träna bara för att man inte har gått licenskursen.
Jo klubbarna kan neka om dom vill, och dom gör det också. Hur ska du ta dej in på banan om arrangören kräver att du visar din licens innan du får köra ut? Slå dej fram? :rolleyes:

Självklart skulle jag aldrig försöka vålda mig in på något sätt för att träna rr men om vi bara tar detta rent teoretiskt.

En klubb som nekar någon att träna följer inte Svemos riktlinjer och vem är det som ger klubbarna tillstånd att driva den verksamhet som klubbarna har?

Svemos Norrköpngskontor var mycket tydliga när jag frågade och vill någon ställa till besvär så har klubbarna svårt att hålla på sina regler.

Jag har licens så det är inget problem för mig = jag bråkar inte med någon som fixar träningstillfällen.

Nr:18 skrev:
Jo klubbarna kan neka om dom vill, och dom gör det också. Hur ska du ta dej in på banan om arrangören kräver att du visar din licens innan du får köra ut? Slå dej fram? :rolleyes:

Strandelin skrev:

Fast det är solklart när jag pratade med KMF ingen licens ingen träning.

Efter samtal idag med sekreteriatet på KMF så finns risk att till nästa år att bara intyg inte gäller om den är mer än 6 mån gammal.

Vilket i praktiken gör att du är tvungen att skaffa licensen även för att träna om intyget är äldre än 6mån.

Detta är inte regel nu men som sagt kan bli verklighet snart.

Svemo har inget med vilka regler som ska följas på träningar precis som Strandelin skrev.

Klubben själv bestämmer och förslagsvis är det ju det reglemente man senare ska tävla efter...

varför vissa kräver uttagen licens eller inte kan tänkas bero på försäkringar, en mycket enkel kontroll att du har nån sorts personskadeförsäkring som täcker RR-träning.

//håkan

EDIT: Sen är det ju inte så att man inte är försäkrad bara för att man varken har egen personskadeförsäkring eller licens, det finns ytterligare en försäkring som ingår i Banlicensen...
De som ingår är i regel inte så värst bra (varken i licensen eller banlicensen) .. och med inte så värst bra menar jag väldigt liten ersättning vid skada.
Skillnaden vid allvarliga skador kan skilja från nån/några 100:a tusen(licens/banlicens) till flera miljoner med egen försäkring

Last edited:
håkan skrev:
De som ingår är i regel inte så värst bra (varken i licensen eller banlicensen)

Vilka/vem försäkrar banor i Sverige, klubben eller banägaren brukar väl ha en generell försäkring om jag förstått rätt?

// Nyfiken

jP skrev:
Vilka/vem försäkrar banor i Sverige, klubben eller banägaren brukar väl ha en generell försäkring om jag förstått rätt?

// Nyfiken

Om jag förstått det hela rätt så är det faktiskt Trygghansa som ligger bakom (Genom SVEMO) banförsäkringar (rätt mig gärna om jag har fel) och det är banägaren(i de flesta fall Klubben som har hand om banan, även om marken kanske är kommunens) som har en banlicens och i den licensen ingår en försäkring.
taget fritt ur minnet så har jag hört siffror som 250kkr som maxbelopp vid total invaliditet... vad det nu egentligen innebär... men förmodligen om man blir lam i störrre delen av kroppen eller nåt sånt.
Det finns säkert andra som är jättebra på det här och kan mer hur det verkligen ser ut men det är den uppfattningen jag fått om banlicens/försäkring.

//håkan

Micke sa på licenskursen att självrisken på banförsäkringen är hutlös och att den därför verkligen ses som sista alternativet. Man brukar också försöka fakturera denna självrisk, klubben vill ju knappast stå för den.

2ono skrev:
Fast det är solklart när jag pratade med KMF ingen licens ingen träning...

På så sätt, visst kan det vara så men än en gång, det är inte Svemos vilja att det ska vara så besvärligt att träna rr.

Som jag ser det finns bara 2 alternativ.

* Jag har missförstått det som Karl-Erik (Carl-Erik?) i Norrköping har sagt

eller

* klubbarna har inte en aning om vilka regler som gäller.

Strandelin skrev:
På så sätt, visst kan det vara så men än en gång, det är inte Svemos vilja att det ska vara så besvärligt att träna rr.

Som jag ser det finns bara 2 alternativ.

* Jag har missförstått det som Karl-Erik (Carl-Erik?) i Norrköping har sagt

eller

* klubbarna har inte en aning om vilka regler som gäller.

Sannolikt kommer man i framtiden vara tvungen att lösa ut sin licens om intyget är äldre än 6 mån även för träning.
Vilket i sig inte är ett problem för dom som tävlar.

Orsaken är olycksfalls försäkringen.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back